اخبار روز

دورنمای نیمه دوم بورس چیست؟


به گزارش پی ام آپ، برعکس در نیمه نخست امسال در حالی که دلار و ارز نتوانستند رضایت سرمایه گذاران را جلب کنند، بانک و بورس دو گزینه برنده از نظر کارایی بودند. به گفته کارشناسان، تصویب سیاست های دستوری در شرایط ثبات قیمت ها و تداوم گشایش ها به ویژه در حوزه صادرات می تواند به رونق بورس در نیمه دوم سال جاری امیدوار باشد. «دنیای اقتصاد» در سلسله گزارش هایی با بررسی وضعیت بازارها در نیمه اول سال چشم انداز بازارها در نیمه دوم سال جاری را تشریح کرده است و وضعیت بورس در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش باشگاه اقتصاددانان

نیمه اول سال تمام شد و از امروز مهمان فصل پاییز خواهیم بود. با سپری شدن گرم ترین فصل سال، در صفحه تقویم روز به روز به سرمای طبیعت نزدیک می شویم و باید دید در بازارهای سرمایه گذاری ملی چه سناریوهایی رخ می دهد؟ آیا همانند گرمای نیمه دوم سال گذشته شاهد افزایش قیمت و انفجار در بازار دارایی خواهیم بود؟ یا مانند نیمه اول امسال شاهد افت و رکود بازار و خواب زمستانی بازارها خواهیم بود؟

پاسخ به سؤالات فوق مستلزم کالبدشکافی مختصری از آنچه اتفاق افتاده است و آنچه خواهیم دید. باید بررسی شود که گردانندگان بازارها در حال حاضر کجا هستند و عواملی که بر اقتصاد کشور به طور کلی تأثیر می گذارد.

از ابتدای سال جدید خورشیدی با کمی تامل در شعار سال (افزایش تولید، توقف تورم) می‌توانیم خود را به این نتیجه برسانیم که شاید امسال قوانین بازی کمی متفاوت از سال‌های اخیر باشد. سال . یکی از ملزومات تحقق شعار فصل اول سال یعنی جهش تولید، توجه ویژه به بورس در میان بازارهای دارایی و تلاش برای نمایان شدن بیشتر پارامترهای موثر بر بازار ثانویه بود. رونق آن پایدار و قابل پیش بینی، به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های بازار اولیه، اما در بازار سرمایه اجرا نشد.

در گزارش های قبلی «دنیای اقتصاد» در سال جاری بارها به این موضوع اشاره شد که یکی از الزامات ساماندهی وضعیت مبهم و آشفته بورس، تزریق اعتماد به سناریوی معاملات اتاق کریستال است. موضوعی که در 6 ماهه نخست سال جاری در بورس اوراق بهادار تهران اقدامات عاجل و مثبتی برای بهبود آن رعایت نشده است، بلکه تزریق بذر بلاتکلیفی ناشی از حوادث رخ داده است. اردیبهشت ماه سال جاری (داستان مربوط به افزایش نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی) تیر زهر بر پیکر رنجور و نازک بورس تهران نیز ریخته شد تا بازیگران و اهالی این بازار نسبت به اتفاقات رخ داده و روند آینده این بازار در بدترین حالت ممکن قرار بگیرند. یقیناً اگر با وجود ثبات در سایر بازارها، اقدام به پیش بینی وضعیت بورس می شد، می دیدیم که عملکرد و کارایی این بازار نسبت به رقبای دیرینه خود تفاوت فاحشی داشته است. اگرچه عدم وجود عوامل اساسی و کاهش انتظارات تورمی و آرامش حاکم بر بازار ارز را می توان از مهم ترین عواملی نام برد که بازارهای مسکن و به ویژه بورس را از ثبات برخوردار کرده است، اما در هر صورت اگر جریان با بازگشت اعتماد عمومی به این بازار، می‌توانستیم انتظار داشته باشیم که بورس تهران از وضعیت قمر در عقرب بیرون بیاید و وضعیت بهتری داشته باشد.

در هر صورت از خلاصه این بخش می توان نتیجه گرفت که بازار سهام برای تحقق بخشیدن به شعار فصل اول سال که جهش است و بازاری که بتواند در آن مشارکت داشته باشد، استفاده چندانی نشده است. نقدینگی سیال و سرگردانی جامعه از فعالیت‌ها و اقدامات سوداگرانه راه را برای بخش مولد اقتصاد و واحدهای تولیدی کشور که امروزه رها شده است، باز می‌کند. بورس تهران در حال حاضر هیچ طرفداری ندارد اما تا چشم کار می کند بازار تماشاچی دارد.

پس از اتفاقات و تحولات اجتماعی نیمه دوم سال گذشته، بدبینی شدید نسبت به روزها و ماه های آینده در دل و ذهن جامعه ایرانی شکل گرفت و باعث شد که احساسات منفی ناشی از این موضوع به آتش دامن بزند. انتظارات تا حد امکان باعث ایجاد تورم در بازار ارز می شود. قیمت بلیت آمریکا که در تقابل سرد و اصطکاکی با سقف قبلی ثبت شده در کانال 32 هزار تومانی قرار داشت، این بار با شدت و حدتی وصف ناپذیر تسلیم شد و تصمیم گرفت به اوج و سطوح بالاتر برسد.

دلار از گام های اولیه کانال 30 هزار تومانی در یک روند صعودی کوتاه مدت رشد 100 درصدی را ثبت کرد و در ابتدای ماه آخر سال گذشته نیز در کانال 60 هزار تومانی معامله می شد. در سال های اخیر روابط بین بازارهای دارایی به گونه ای بوده است که انفجار انتظارات تورمی باعث شده است که نرخ ارز که نشان دهنده وضعیت کل اقتصاد کشور است، با جهش مواجه شود و بحران پولی مذکور باعث قیمت ها در همه بازارها برای انطباق با نوسانات قیمت اسکناس های آمریکایی. از نظر تقدم و تأخیر، این مشکل به حدی بوده است که بلافاصله پس از جهش قیمت ارز، قیمت ها در بازار سکه و طلا که به نوسانات قیمت دلار حساس هستند، شاهد افزایش قیمت بوده اند.

با تاخیری کوتاه، قطار قیمت در دو بازار مصرفی خودرو و مسکن که در سال‌های اخیر تغییر ماهیت داده و از بازار مصرف به سمت بازار سرمایه‌گذاری رفته‌اند و در نهایت واکنش بورس تهران به رویدادهای پولی رخ داده دیرتر از تمام بازارهای ذکر شده است. سال گذشته نیز همین اتفاق افتاد و پس از جهش دلار، برای اولین بار شاهد افزایش قیمت در بازار طلا و ارز، مسکن و خودرو بودیم. حتی بانک مرکزی و مرکز آمار که وظیفه جمع آوری، ساماندهی و انتشار به موقع اطلاعات بازار املاک را بر عهده داشتند. آذر سال گذشته با توجه به رشد بی رویه قیمت ها در بازار مسکن تهران، از انتشار رسمی این آمارها که چراغ راهنمای فعالان بازار بود، جلوگیری کردند که نشان می دهد قیمت ها در بازار مسکن تهران واکنش فوری به جهش ارز داشته است، اما بورس تهران تا دیروقت بهمن وی در سال گذشته واکنش خاصی به موارد ذکر شده و از ابتدا نداشت اسفند بورس تهران در یک روند صعودی سعی کرد خود را با نوسانات قیمت دلار تطبیق دهد و سه شاخص عمده بورس به اوج تاریخی ثبت شده در سال 1398 احیا شدند و بازار به نصف رسید. اردیبهشت ماه سال جاری مسیر صعودی را طی کرد.

آمار 6 ماه و یک ماه گذشته …

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در 6 ماهه نخست امسال 2.8 درصد رشد کرد. اما در نمادهای کوچک بازار وضعیت بهتر است و در عملکرد بهتر شاخص متعادل نسبت به شاخص کل منعکس می شود. در 6 ماهه امسال شاخص متوازن 23.3 درصد افزایش داشته است.

این رفتار در حالی در نماگرهای بورس ثبت شده است که قیمت بلیت آمریکا در بازار آزاد 3.1 درصد رشد داشته و اکنون در کانال 49 هزار تومان قرار دارد. واحد پول امامی در نیمه نخست امسال 9.74 درصد کاهش یافت که بخشی از آن ناشی از کاهش انتظارات تورمی و بخشی دیگر ناشی از جهش اضافی ارز در جریان معاملات ارزی است. در سال گذشته که باعث ریزش این فلز شد، Valuable در مسیر تخلیه حباب در سال جاری قرار دارد، بنابراین می توان گفت که بازار ارز، طلا و سکه پناهگاه مناسبی برای سرمایه های کوچک و واقعی نبوده است. سال و بورس با وجود بازدهی 23 درصدی شاخص متعادل در 6 ماهه نخست سال، به دلیل ریسکی که در دل خود دارد، نتوانسته است انتظارات را برآورده کند و همه فعالان را برآورده کند. بازارهای مالی کشور در نیمه اول سال نتوانسته اند ارزش سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کنند، اما در افق یک ماهه وضعیت بورس بهتر از سایر بازارهای مالی و تهران است. شهریور اوضاع خیلی بهتر بود.

ماه گذشته شاخص کل بورس تهران 9.4 درصد رشد کرد و شاخص هم وزن نیز جهش 8.8 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل در این ماه موفق شد از پله های اولیه کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی به میانه کانال دو میلیون و 100 هزار واحدی صعود کند، اما نتوانست با این روند ادامه دهد و شاخص اصلی شاخص کل بازار سهام، شهریور آن را با خجالت از رکورد ماهانه خود به پایان رساند. همچنین در این ماه دلار در بازار آزاد تنها 0.36 درصد رشد کرد و سکه امامی نیز در بازار آزاد با افت 0.5 درصدی مواجه شد، بنابراین روند تخلیه حباب ارز ادامه دارد. که در شهریور سودآوری بازار سهام بیشتر از سپرده های بانکی بوده است.

همانطور که در گزارش 29. شهریور علت رکود بورس و بازارهای داخلی تحت عنوان دنیای اقتصاد چیست؟ اشاره شد؛ ریشه این موضوع را می توان در رابطه تاریخی روابط سیاسی کشور با متغیرهای کلان اقتصادی جستجو کرد. از اواخر سال گذشته اخباری در حوزه سیاست خارجی کشور منتشر شد که مسیر را از افکار منفی و بدبینانه به ذهنیت های مثبت و خوش بینانه در فضای اقتصادی کشور تغییر داد. از سرگیری روابط با برخی از همسایگان از جمله عربستان سعودی، موفقیت‌های حاصله در عرصه دیپلماسی خارجی (مانند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در ازای مبادله زندانیان)، باعث تغییر جهت انتظارات شد. . در بازارها و فضای کلان اقتصادی کشور. علاوه بر این، تعاملاتی در حوزه اقتصادی کشور رخ داده است که باعث فرار انتظارات منفی از اقتصاد کشور در مقطع کنونی شده است.

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش صادرات نفت از ایران به چین؛ دو نمونه از عواملی وجود دارد که انگیزه های مثبتی را برای ترمیم عدم تعادل بودجه ایران ارسال می کند و علاوه بر این موضوع، بانک مرکزی نیز با سیاست کنترل ترازنامه توانسته رشد نقدینگی را به حد متوسط ​​تاریخی برساند و از این حوزه، در اقتصاد کلان کشور، سیگنال‌ها پاسخ مثبتی دریافت می‌کنند که مجموعه این عوامل در حوزه روابط سیاسی و اقتصادی خارجی باعث شده است که بازار ارز یکی از آرام‌ترین دوره‌های خود را در سال گذشته تجربه کند و در همین راستا، سایر سرمایه‌های داخلی را نیز تجربه کند. بازارها نیز از ثبات و ثبات نسبی برخوردار هستند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا