گروه اندیشه: علاوه بر فرهنگ عمومی که می تواند یکسانی و تطهیر را به همراه داشته باشد، چرا امکان وحدت نظر بین داعش و داعش و دانشگاه در عرصه دانش وجود دارد؟ از چه جنبه هایی می توان بین داعش و دانشگاه وحدت نظر برقرار کرد؟ این چه نتیجه ای دارد؟ به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلایندر این زمینه، دکتر. حسین شیخ رضایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران، در سومین همایش «از مهندسی تا علوم انسانی و اجتماعی» که توسط مؤسسه حامی علوم انسانی و با همکاری دانشکده‌های فنی دانشگاه برگزار شد، به بحث و تبادل نظر پرداخت. تهران، چرا اکثر داعشی ها در رشته مهندسی تحصیل کرده اند و رویکرد ایدئولوژیک آنها با رشته مهندسی از این منظر همخوانی و همگرایی را نشان می دهد.

نزدیکی ذهنیت داعش به ذهنیت تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی

مدیر انتشارات کرگدن در ادامه سخنان خود که فایل صوتی آن موجود است یوتیوب منتشر شد و این سوال را مطرح می کند که «ذهنیت مهندسی می تواند با ذهنیت داعش هماهنگ شود»، بیان می کند: «بر اساس یک تصویر کلی که در بحث های علمی مهندسی وجود دارد، در ذهنیت مهندسی برای سؤالات آموزش داده می شود که مردم با یک پاسخ صحیح و قاطع مواجه می شوند. بنابراین اگر مسئله با تعریف صحیح، روشن و مشخص همراه باشد، پاسخ صحیح نیز وجود دارد. بر این اساس، بسته به میزان دقتی که افراد نیاز دارند یا دارند، پاسخ ارائه شده به وضوح با تقریب های بهتر می تواند به حقیقت نزدیک باشد. در مهندسی، باید به یاد داشته باشید که در نهایت یک پاسخ درست وجود دارد. از این نظر، هیچ کس نمی تواند در مورد پاسخ صحیح بگوید که این پاسخ برای شما مناسب است و پاسخ دیگری برای من. پاسخ درست و نهایی برای من و شما وجود دارد.»

شیخ رضایی در ادامه سخنان خود عامل بیرونی به نام کارایی را برای تشخیص پاسخ صحیح از غلط ذکر کرد و گفت: در حوزه فناوری عاملی بیرونی به نام کارایی وجود دارد که می گوید راه حل من یا تو تو. درست است با این نوع پاسخ ها جای زیادی برای تقریب و ابهام یا ابهام وجود ندارد. در تحلیلی که می‌خواهم به شما گزارش بدهم، می‌گوید که در نظم و انضباط مهندسی سؤالی درباره اعراب وجود نداشت و بحث زیادی در آن وجود ندارد. بنابراین بهترین راه حل ممکن وجود دارد که می تواند به بهترین نتیجه منجر شود.»

تاثیر الگوی کار مهندسی در حوزه علوم انسانی

یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به این سوال که وقتی مهندسان حوزه کاری خود را رها می کنند و شروع به فعالیت در حوزه علوم انسانی می کنند، تکلیف این رویکرد رایج چه می شود؟ «وقتی مهندسان رشته خود را رها می کنند و می خواهند در حوزه های دیگر مثلاً در حوزه سیاسی برای حل مشکلات اجتماعی فعالیت کنند، با همان استعاره و مدل نظام فکری و همان روش مهندسی شروع به کار می کنند. به این معنا که تصور می کنند با مشکلی روبرو هستند، برای آن الگویی می سازند و به بهترین راه حل برای آن فکر می کنند. این بهترین راه حل است، دیگری بهترین راه حل است، پس نه برای من، برای شما و برای او. بنابراین در این سیستم مورد مطالعه که بزرگ، مکانیکی و قابل کنترل تلقی می شود برای همه یکسان عمل می کند.

دکتر حسین شیخ رضایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران

آموزه های رشته های فنی با آموزه های رشته های مهندسی در تضاد است

این استاد فلسفه در ادامه با اشاره به اینکه این آموزه ها با آنچه در علوم انسانی به دانشجویان آموزش داده می شود مغایرت دارد، گفت: در حوزه جامعه شناسی یا فلسفه یک متن یا کتاب درسی به معنایی که ما در مهندسی داریم و در فیزیک داریم وجود دارد. “، اینجا نداریم. یک دانشجوی فیزیک با کتاب درسی مواجه می شود که به او می گوید بهترین نظریه موجود همین نظریه است. قبلا چه اتفاقی افتاد و چه اتفاقی افتاد که ما را به این نظریه رساند؟ وقتی در قلمرو اشیاء عادی کار می کنید از فیزیک نیوتنی استفاده می کنید، فراتر از آن از فیزیک نسبیت استفاده می کنید. این یک کتاب درسی است. اما در علوم انسانی کتاب درسی وجود ندارد به این معنا که بتوانید به دانش آموزان بگویید کدام نظریه بهترین است؟ در علوم انسانی گلچین، یعنی مجموعه مقالات وجود دارد. کسی که جامعه‌شناسی و به‌ویژه فلسفه می‌خواند، آرای فلسفی مختلفی را در مسئله‌ی خود مطرح می‌کند، هرچند که نظرات فلسفی فردی نمی‌تواند متقابل باشد.

شیخ رضایی در حوزه فلسفه با تاکید بر اینکه «فلسفه های تجربی و طبیعت گرایانه، فلسفه تاملی و فلسفه متفکرانه داریم» گفت: همه این فلسفه ها شناخته شده است و افراد می توانند از دیدگاه ها و دیدگاه های مختلف به بررسی موضوع بپردازند. اینها را نمی توان به یکدیگر تقلیل داد. در عین حال باید پذیرفت که همه مشرب های فلسفی می توانند در یک زمان حضور داشته باشند و محل کار باشند. شما ممکن است در یک رشته کار کنید و در مقایسه با رقبای خود مقالات علمی بنویسید، اما دنیای فلسفه آن همگرایی را که دنیای مهندسی و دنیای پزشکی دارد، ندارد. در دنیای علوم انسانی دنیایی از همگرایی کامل وجود ندارد. سؤالات و سؤالات باز در این مورد معنی دارند.

وی با تاکید بر اینکه «بر خلاف تصور ما که معتقدیم سخت‌ترین مسائل در فیزیک و مهندسی حل می‌شود»، گفت: اتفاقاً سخت‌ترین مشکلات آن‌هایی است که شما با عوامل انسانی این داستان برخورد می‌کنید و آنها فکر می‌کنند. که ممکن است فریب و تعصب داشته باشند و بخواهند خودکشی کنند. و هزاران مشکل پیچیده دیگر. در رشته مهندسی می توان گفت اینجا 50 صندلی است. و یکی دیگر ممکن است بگوید که اگر صندلی ها این ابعاد بود، اینجا 70 صندلی وجود داشت. اگر این محاسبه را به مسائل اجتماعی بسط دهیم، می بینیم که دنیای انسانی که فاعل ها و فاعل های انسانی در آن وجود دارند، بسیار پیچیده تر از جهان طبیعی است.

بیشتر بخوانید:
شاه خطاب به مقدم رئیس سازمان برنامه و بودجه: باز چرند می گویید / حاکمیت هراس بر مسائل خاص / تحقیر نتیجه مذاکرات با شاه درباره اولویت های کشور
هشدار فراستخواه، رحمانیان و میرزایی درباره تهدیدات…
محمدی: بدون حضور اقوام در قدرت، اتحاد شکل نمی گیرد. پزشکیان عبرت گرفتن از کره جنوبی و تایوان برای توسعه ایران / اسلام سیاسی نیازمند نوسازی همه جانبه است
چرا ۷۳۱ بانک در سال ۲۰۱۸ مورد حمله قرار گرفتند؟
روایت میدری از الزامات امنیتی در ایران / بدون مجوز.
درگیری با نسل دختر قصاب، امیدهای انتخابات 1403 را می سوزاند / درگیری نسلی نقشه صهیونیستی است / راه حل; ائتلاف و توافق بر سر مسائل مشترک

216216

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما