بازتاب آنلاین اصفهان – عاطفه علیان: در دوران هشت ساله دفاع مقدس، نیروهای خط شکن به عنوان پیشرفته ترین یگان های نظامی در خط مقدم جبهه ایستادند و در مقابل آتش دشمن قرار گرفتند تا راه را برای پیشروی سایر نیروها هموار کنند. استان اصفهان با در اختیار گذاشتن بیش از 23 هزار شهید و 45 هزار جانباز، رکوردی بی نظیر در عرصه دفاعی کشور به ثبت رسانده است.

طبق آمار بیش از پنج هزار شهید و جانباز اصفهانی به عنوان خط شکن شناخته می شوند که در عملیات های بزرگی مانند فتح المبین و بیت المقدس نقش آفرینی کردند.
اما این آمار جدا از یک عدد، حکایت باشکوه زنان و مادران با ایمان و اراده قوی است. مادرانی که مسئولیت پرورش نسل خط شکن را بر عهده داشتند و بی شک در خلق این حماسه ها نقش اساسی داشتند.

مادران، معماران قهرمانان پیشگام

برای درک بهتر جایگاه مادران در تربیت خط کش اصفهانی باید به باورهای عمیق فرهنگی و مذهبی این شهر نگاه کرد. مادران اصفهانی با الهام از آموزه های اسلامی و تاریخی فرزندانی تربیت کردند که نه تنها از مرگ برای کشور و دین خود هراسی نداشتند، بلکه آن را افتخاری بی پایان می دانستند.

معصومه حاجی زاده، استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان در این خصوص به بازتاب آنلاین گفت: در اصفهان خانواده ها به ویژه مادران از کودکی به فرزندان خود مسئولیت پذیری و فداکاری را آموزش می دادند قبل از این، و جنگ اوج این آمادگی بود. آنها با ارزش هایی چون ایمان، تمایل به فداکاری و ایثار، فرزندان خود را برای اعزام به جبهه تربیت کردند.

مادران اصفهانی فرزندانی را که از مرز گذشتند چگونه تربیت کردند؟

نقش مادران در تربیت فرزندان صفداران اصفهانی به عوامل متعددی بستگی داشت. یکی یکی از عوامل اصلی اعتقاد به حریم دفاع از میهن و اعتقاد به معارف اسلامی بود. مادران با استفاده از مفاهیمی مانند شهادت در راه خدا و دفاع از مظلوم فرزندان خود را برای سخت ترین شرایط جنگ آماده می کردند.

فاطمه سادات رضایی مادر دو شهید اصفهانی به بازتاب آنلاین می گوید: زمانی که محمدرضا تصمیم گرفت به جبهه برود از صمیم قلب دعا کردم که به وظیفه خود عمل کند. ما مادران یاد گرفته بودیم که زندگی را برای چیزهای بزرگتر و ارزشمندتر بخواهیم. برای دین، کشور و مردم.

خط شکنان: نیروهایی که در قلب عملیات جان باختند

خط شکنان همیشه در خط مقدم نبردهای دفاع مقدس بودند. عملیات های بزرگ مانند فتح المبین، کربلای 5 و بیت المقدس از جمله عملیات هایی بودند که حضور نیروهای خط شکن اصفهان در آن مشهود بود. وظیفه این نیروها شکستن خطوط پدافندی دشمن و زمینه سازی برای پیشروی سایر نیروها بود.

سردار علیرضا امینی یکی یکی از فرماندهان دوران جنگ درباره خط شکنان اصفهانی به بازتاب آنلاین گفت: خط شکنان اصفهانی در اکثر عملیات ها نقش اساسی داشتند. شجاعت و ایثار آنها در شکستن خطوط دشمن، پیروزی های بسیاری را به دنبال داشت.

بعد از جنگ و تداوم فداکاری مادر

مادران جدایی‌کنندگان اصفهانی نه تنها در دوران جنگ نقش پررنگی داشتند، بلکه پس از جنگ نیز سختی‌های از دست دادن فرزندان خود را تحمل کردند. بسیاری از این مادران علیرغم درد و رنجی که در شهادت فرزندان و یا خدمت سربازی متحمل شدند، همچنان به وظیفه دینی و ملی خود پایبند بودند.

خانم زهرا حبیبی، مادر دو شهید در گفتگو با بازتاب آنلاین گفت: فرزندانم برای دفاع از کشورشان رفتند. با اینکه بعد از حرف هایشان برایشان متاسفم اما هیچ وقت پشیمان نیستم.

مادران، ستون های مقاومت و فداکاری

نقش مادران در تربیت فرزندان مرزنشینان اصفهانی نشان می دهد که این مادران با صبر، ایمان و دلسوزی نه تنها فرزندان خود را برای فداکاری برای وطن آماده کردند، بلکه برای نسل های بعدی الگو قرار دادند. آنان با تربیت نسل‌ها با روحیه جهادی و فداکاری، نه تنها به جبهه‌های جنگ، بلکه در بطن تاریخ ایران اسلامی نفوذ کردند.

این مادران با تثبیت ارزش های انسانی و دینی در خانواده ها، قهرمانان نامرئی جنگ به شمار می روند. یاد و خاطره این مادران و فرزندان مرزشکنی نه تنها در تاریخ جنگ، بلکه در قلب و ذهن مردم ایران برای همیشه ماندگار خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما