به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، حسین همجواری یکی یکی از مهم ترین اصول سیاست خارجی به شمار می رود و خوشبختانه در دولت آقای دکتر به اجرا درآمده است پزشکیان بسیار مورد توجه است و یکی از اولویت های نظام دیپلماتیک محسوب می شود.

به گزارش عصر ایران، در این میان توسعه روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ممکن است پس از پایان دوره سرد روابط در اولویت اول قرار گیرد.

اما یکی از دیگر وظایف ویژه سیاست خارجی باید حل مناقشه هسته ای باشد که به زخمی کهنه و چرکین در سیاست مقدس کشور تبدیل شده و با تحمیل تاثیر مخرب آن بر اقتصاد و توسعه کشور محسوس است. تحریم های متعدد در بخش زیرساخت.

در این بین، آنچه می تواند روند حل مشکل را مختل و به تعویق بیاندازد، انتظار برای تصمیم گیری در مورد ترک انتخابات در برابر آمریکاست، هرچند که انتخابات آمریکا و روسای جمهور مقیم کاخ سفید بین متغیرهایی با ضریب نفوذ بالایی دارد، اما امروز دولت جدید باید تلاش کند تا تنش ها با اروپا را کاهش دهد و روابط را به ویژه با آلمان بهبود بخشد.

چالش های متعدد و فزاینده با آلمان به عنوان مهم ترین کشور اتحادیه و شریک جدی اقتصادی و تجاری ایران در سال های اخیر می تواند یکی از عوامل بازدارنده بهبود روابط با اروپا باشد. بنابراین، احیای و تنش زدایی این روابط یک ضرورت و اولویت در سیاست خارجی پرتنش کشور است.

الگوی رفتاری و دیپلماسی دولت حسن روحانی در دوره ترامپ و همچنین بازی و استفاده از شکاف اروپا و ترامپ به قدری هوشمندانه بود که دولت روحانی توانست حتی در برجام در برابر آمریکا موفق شود. .

ادامه رویکرد دولت رئیس جمهور فقید – عدم تعادل در روابط بین الملل و ادامه روند نه چندان دوستانه با اروپا – شاید پاشنه آشیل دولت باشد. پزشکیان این امر هم بر اقتصاد و هم در داخل کشور تأثیر می گذارد، زیرا ادامه این روند و ادامه یا تشدید تحریم ها بعید است که اقتصاد ضعیف کشور را بهبود بخشد.

حضور موثر و فعال در سازمان های بین المللی نیز یک سیاست میان مدت و بلند مدت است که می تواند حائز اهمیت باشد. یکی این می تواند یکی از دلایل موثر توسعه اقتصادی کشور باشد، زیرا هر چه کشور با جامعه بین المللی و سازمان های بین المللی در هم تنیده باشد و منافع مشترک بیشتری تعریف شود، حذف یا طرد کشور از دنیای اقتصاد دشوارتر می شود. نقشه و این راه حل مناسبی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی است

دیپلماسی اقتصادی که همواره به عنوان واژه ای تزیینی در سخنرانی های انتخاباتی ریاست جمهوری به کار می رود، سه هدف دارد: 1_ تأثیرگذاری در وضع قوانین تجارت به نفع سازمان های اقتصادی بین المللی، 2_ بازاریابی و توسعه بازارهای صادراتی، 3_ جذب سرمایه گذاری خارجی، همان مواردی که حلقه مفقوده توسعه کشور است، اما آیا با تداوم رویکرد فعلی در سیاست خارجی امکان پذیر است؟ پاسخ بدون شک منفی است.

بنابراین لازم است دولت در حوزه سیاست خارجی یک چشم انداز بلندمدت و استراتژی کلان اتخاذ کند تا بتواند مسیر توسعه کشور را بهبود بخشد.

توجه و تمرکز بیشتر بر منطقه قفقار و اوراسیا یکی دیگر از الزامات مهم سیاست خارجی است، جایی که درگیری‌های آنها به تدریج در حال تبدیل شدن به مرزهای ایران و تغییرات ژئوپلیتیکی است که به منافع و امنیت ملی ما آسیب می‌زند.

با توجه به شباهت های فرهنگی ایران و کشورهای این منطقه، اوراسیا فرصت مناسبی را برای توسعه مبادلات تجاری و فرهنگی که پیش از این مغفول مانده بود بین ایران و کشورهای این منطقه فراهم می کند، ضمن اینکه تبادل فعال از طریق دیپلماسی و قدرت باید اختلافات را حل و فصل کند. تا قفقاز را دوست داشته باشد تا کریدور زنگزور را برای حفظ منافع و امنیت ملی مدیریت و کنترل کند.

امیدواریم دستگاه دیپلماسی با حضور دیپلمات مجرب و حرفه ای مانند عباس عراقچی که از همکاران متخصصی چون مجید تخت روانچی نیز کمک می گیرد، بتواند وظایف مهم و خطیر خود را در اداره کشور انجام دهد.

2727

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما