وام خانه | بر اساس تبصره 13 قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی موظف است نهادهای ذیربط و تاییدیه نظام اجتماعی ایرانیان را به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، خانواده ها، ایثارگران، جانبازان و رزمندگان مستضعف اولین دهک درآمد به مستضعفان به میزان 4 میلیارد ریال پرداخت شود.

بانک مرکزی در بخشنامه جدید به بانک های عامل تاکید کرد: از یک سو اعمال عنوان «وام مسکن» در مصوبه قانونی مذکور و از سوی دیگر شفاف سازی عناوین «سپرده»، «خرید». ” و ” ساخت و ساز مسکن ” در قسمت اول طبق بند ج طبق اخطاریه فوق، تسهیلات قرض الحسنه به هر شکل ودیعه، خرید و ساخت مسکن به استثنای چهار بند اخیر مذکور قابل پرداخت است. .

بانک مرکزی همچنین تاکید کرده است که پرداخت تسهیلات موضوع هر یک از عناوین فوق با توجه به مراتب فوق و نظر معاونت حقوقی این بانک ممکن است توسط این بانک انجام شود.

شرایط ثبت وام مسکن بدون بهره

افرادی که واجد شرایط کمک خرید خانه در ایران هستند معمولاً دارای شرایط و ضوابط خاصی هستند. این معیارها می تواند شامل وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شغلی فرد باشد.

برخی از این گروه ها عبارتند از:

خانواده های کم درآمد: افرادی که درآمد پایینی دارند و توان خرید مسکن را ندارند اغلب تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار می گیرند و از یارانه مسکن بهره مند می شوند.

افراد بی خانمان یا بدسرپرست: افرادی که به عنوان بی خانمان یا بدسرپرست شناخته می شوند، واجد شرایط دریافت مسکن از سازمان های حمایتی هستند.

زوج‌های جوان: در برخی از برنامه‌های دولتی مانند طرح‌های مسکن ملی یا مسکن مهر، زوج‌های جوان در هنگام خرید مسکن مشمول کمک‌های ویژه و یارانه می‌شوند. این کمک ها می تواند به شکل وام های کم بهره یا زمین رایگان باشد.

نخبگان و استعدادهای برتر: افرادی که دستاوردهای برجسته ای در زمینه های علمی، فرهنگی یا ورزشی دارند، گاه از سوی دولت یا نهادهای وابسته به بنیاد ملی نخبگان در تامین مسکن مورد حمایت قرار می گیرند.

افراد دارای معلولیت: افراد دارای معلولیتی که توسط انجمن بهزیستی بیمه شده اند در هنگام خرید مسکن مشمول کمک هستند.

کارمندان دولت و بازنشستگان: برخی از کارمندان و بازنشستگان دولت از گزینه های مسکن ویژه بهره مند می شوند. این تسهیلات می تواند شامل وام های کم بهره یا یارانه مسکن باشد.

کارگران و اقشار آسیب پذیر: در برخی موارد دولت برای گروه های آسیب پذیر از جمله کارگران مسکن فراهم می کند.

وام خانه

انواع وام مسکن

این کمک ها اغلب توسط موسسات دولتی و بانکی یا سازمان های اجتماعی ارائه می شود و ممکن است شامل وام، زمین یا سایر کمک های مالی باشد. شرایط دقیق دریافت این کمک ها معمولاً بسته به نوع طرح و سیاست های دوره خاص متفاوت است.

قبل از اینکه شرایط اقتصادی در سال گذشته تغییر کند، وام ساختمان کمک بزرگی برای خرید خانه محسوب می شد. هم زوج ها و هم افراد مجرد می توانند به فکر خرید خانه باشند با این توقع که وام مسکن حدود 50 درصد از قیمت خانه مورد نظر را پوشش می دهد. با افزایش قابل توجه قیمت ملک، این درصد کاهش یافته و اکنون می تواند به 30 درصد یا بیشتر برسد.

خرید وام مسکن به صورت اختصاصی از بانک مسکن امکان پذیر است اما سایر بانک ها نیز مجاز به ارائه این تسهیلات هستند. بانک مسکن این وام را به دو صورت وام و وام مسکن جوانان، وام مسکن روستایی و وام بافت فرسوده پرداخت می کند.

شرایط دریافت وام مسکن تا حدودی مشابه سایر وام ها است. برای گرفتن وام مسکن باید 18 سال سن داشته باشید و میزان درآمد خالص در فیش حقوقی شما باید به اندازه ای باشد که بانک بتواند بازپرداخت اقساط را تضمین کند.

برخی از شرایط دریافت وام مسکن در طول زمان تغییر کرده است، مانند اینکه در حال حاضر تنها افرادی می توانند با افتتاح سپرده برای دریافت وام مسکن اقدام کنند. در واقع پیش پرداخت فقط برای وام اول است و کسانی که می خواهند برای بار دوم یا بیشتر از این وام استفاده کنند باید با خرید اوراق قرضه برای دریافت وام مسکن اقدام کنند.

از دیگر شرایط اخذ وام مسکن این است که کمتر از 25 سال از تاریخ تایید خانه مورد نظر متقاضی خرید گذشته باشد و ارزش ریالی ملک باید 80 درصد مبلغ وام باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما