به گزارش مانیبان، برخی گروه ها گمان می کنند قصد دولت برای اصلاح بند ۶ آیین نامه اجرایی تناسب منوط به کسر حق بیمه و مالیات بر حقوق بازنشستگان است.

پس از اصلاحیه، کلمه خالص از این بند و عبارت «پس از کسر حق بیمه از سهم و مالیات بر درآمد افراد طبق بند (ج) تبصره (15) قانون بودجه سال جاری حذف شد. 1403 کل کشور» در انتهای آن اضافه شد.

برخی از بازنشستگان فکر می کردند که این اصلاح به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست. با این حال، به نظر می‌رسد که این اصلاحیه صرفاً برای شفاف‌سازی کلمه «خالص» در این بند بوده است. در واقع، خالص دستمزد عبارت است از حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و سایر کسورات از جمله جریمه، پرداخت وام و مزایا.

اختلافات طولانی مدت بر سر یکسان سازی دستمزدها مدت هاست که بازنشستگان را آزار می دهد. در میان سخنان ناپسند دولت برای اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان، این روزها انتشار خبر اصلاح یک بند از آیین نامه اجرایی یکسان سازی حقوق بازنشستگان نیز بر نگرانی این قشر افزود. . حالا بازنشستگانی که مدت هاست منتظر یکسان شدن حقوق خود هستند، بیم آن دارند که افزایش این حقوق کمتر از حد انتظارشان باشد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که اصلاح این بند هیچ تغییری در رقم همسان سازی برای بازنشستگان ایجاد نمی کند.

در اصلاحیه هیأت وزیران آمده است که واژه حقوق خالص در ماده 6 آیین نامه اجرایی به (پس از کسر سهم افراد از حق بیمه و مالیات بر درآمد) تغییر یابد.

ماجرا از آنجا شروع شد که هیات وزیران در جلسه ۱۶ شهریور خود اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آیین نامه اجرایی تناسب حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. قبل از این اصلاح، بند فوق به شرح زیر بود: «میزان تفاوت: مابه التفاوت میزان مستمری هر فرد با نود درصد (۹۰%) میانگین مبلغ خالص حقوق و پاداش مشمول کسر کارمندان مساوی و مساوی. “.

در بند 6 ماده 1 آیین نامه، تفاوت مابه التفاوت میزان مستمری هر فرد با 90 درصد میانگین ناخالص حقوق و پاداش مشمول کسورات برای کارکنان مشابه و قابل مقایسه است.

بنابراین هدف از کسر حق بیمه و مالیات بر درآمد کارگران است و نه بازنشستگان.

اولاً طبق قانون مستمری بازنشستگی مشمول کسر بیمه و مالیات نمی شود.

ثانیاً منظور از درآمد حقوق ناشی از کار کارگران است و حقوق مستمری بگیران درآمد محسوب نمی شود و در قانون به عنوان مستمری تعریف شده و از بیمه و مالیات و سایر تعهدات دولت معاف است.

در تصویب اولیه اشاره ای به کسر مالیات که در اصلاحیه جدید اضافه شده بود، نبود. بنابراین، بیمه و کسر مالیات مربوط به کارکنان است و پس از کسر حق بیمه و مالیات هر یک از کارکنان، بازنشستگان. حقوق معادل 90 درصد کارمندان است.

یعنی مابه التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می شود اما خود بازنشستگان از این کسورات معاف هستند و با این اصلاح تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها ایجاد نخواهد شد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما