به گزارش مانیبان، در روزهای اخیر بسیاری از بازنشستگان پس از واریز مستمری خود غافلگیر شدند. برخی از آنها بیشتر و برخی دیگر کمتر از ماه گذشته دریافت کردند.

در روزهای اخیر بحث یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در کانون توجه رسانه ها قرار گرفته است. از آنجایی که همه مستمری بگیران صندوق ملی نیروهای رسمی دولت بوده اند، صدای مطالبه گرانه آنها بیش از صدای سایر گروه های بازنشستگان، دولت را وادار می کند تا برای احیای حقوق آنها سخت تلاش کند. اما سرانجام پس از چند ماه تاخیر، احکام و حقوق بازنشستگان این ماه منتشر شد. مهر صادر و سپرده شد.

اما در روزهای اخیر (یعنی دوشنبه شب و سه شنبه) بسیاری از مستمری بگیران پس از واریز مستمری خود غافلگیر شدند. برخی از آنها بیشتر و برخی دیگر کمتر از ماه گذشته دریافت کردند.

یکی از بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان کرج در تماسی تلفنی از دریافت 900 هزار تومان کمتر از ماه گذشته خبر داد. این بازنشسته با بیان اینکه دلیل این کاهش حقوق خود را نمی داند، گفت: با اینکه با طرح بحث همسان سازی انتظار افزایش حقوق بازنشستگی خود را داشت. با این حال، او تنها نیست.

یک بازنشسته وزارت کشور در تهران نیز به ایلنا تایید کرد که حقوق خود و همسرش که هر دو مستمری بگیر صندوق کشوری هستند، نسبت به ماه گذشته بیش از یک میلیون تومان کاهش یافته است.

در عین حال یکی دیگر از بازنشستگان وزارت جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: با وجود اینکه طبق همه فرمول ها مشمول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری نشدم و تحت پوشش قرار نگرفتم، اما در این ماه با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری مواجه شدم. بیش از 1 میلیون تومان در حکم من است.

روز دوشنبه نیز موارد مشابهی در سپرده گذاری صندوق بازنشستگی کشوری مشاهده شد و درخواست ما برای پاسخگویی از این صندوق هنوز نتیجه ای نداشته است.

با این حال، آقای (م)، یکی یکی از اعضای سابق کانون بازنشستگان صندوق کشوری در استان تهران و یکی از فعالان این صندوق در تماسی اظهار داشت: مواردی مانند افزایش یا کاهش حقوق بازنشستگی البته غیرعادی است. فرمول افزایش مستمری هنوز بر اساس همسان سازی تعیین نشده است.

وی افزود: البته کار انجام شده برای صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان برنامه و بودجه سخت بوده است زیرا یک میلیون و 700 هزار حکم برای صندوق ملی صادر شده است که تعداد آنها و تفاوت ارقام دریافتی بسیار زیاد است. .

وزیر بازنشسته جهاد کشاورزی گفت: احکام باید منتشر و در دسترس قرار گیرد و با انتشار جداول مستمری بگیران کشوری و رعایت آنها درباره صحت یا نبودن پرداختی ها به بازنشستگان کشوری اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه اشتباه در برخی سپرده ها محتمل و قابل پیگیری است، گفت: بهتر است صندوق ملی و هیات مدیره آن فرمول پرداخت را شفاف کرده و قوانین و جداول هماهنگ را شفاف کنند تا بازنشستگان بتوانند قوانین خود را در وب سایت آنها از طرفی به بازنشستگان توصیه می کنیم منتظر بمانند تا متن احکام برسد و بعد هر مشکلی را مطرح کنند. به احتمال زیاد در هفته اول تصمیم گیری خواهد شد. آبان ماه منتشر می شود.

چالش بازنشستگان فرهنگی بعد از 1400

محمدرضا نیازیان (فعال بازنشسته صندوق ملی و از طراحان کمپین دفاع از حقوق 1400 بازنشستگان فرهنگیان) – که اخیرا در نامه خود در تریبون تبلیغاتی خطاب به رئیس مجلس، خواستار رسیدگی به وضعیت این قشر شده است. بازنشستگان – در رابطه با موضوع کسر از حقوق برخی بازنشستگان پایان مهرماه اظهار داشت: ما بازنشستگان فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش از ساعت 14 به بعد هستیم و اکثریت بازنشستگانی که با کاهش حقوق خود مواجه شدند. مستمری های دوشنبه شب کسانی هستند که بعد از ساعت 2 بعدازظهر تحویل گرفته اند.

وی در تشریح مشکلات این بازنشستگان اظهار داشت: در ماه شهریور مبلغ یک میلیون تومان در حساب نسبت به تیرماه گذشته بیشتر است. برای ما واریز شد اما گفته شد این مبلغ مازاد بر واریز شده و نباید برای ما واریز می شد. بنابراین در این ماه حدود یک میلیون تومان از حقوق این بازنشستگان کسر شد.

این فعال روستایی بازنشسته افزود: ماجرای بازنشستگان 31 ساله ما شهریور 1400 به بالا با بقیه مستمری بگیران کشور کاملا متفاوت است. مشکل اینجاست که ما طبق برنامه ششم توسعه مشمول طبقه بندی بودیم و در عین حال همسان سازی حقوق ها باید طبق طبقه بندی کارکنانمان انجام می شد. اما نه ضوابط و مقررات برنامه ششم توسعه برای ما اجرا شده و نه برنامه هفتم به درستی برای ما اجرا شده است. در این راستا بارها با تبلیغات و اعزام نمایندگانی به تهران تلاش کردیم و پرده پایانی این تلاش ها ماجرای نامه ما به رئیس مجلس بود.

اتچیریان تصریح کرد: برای ما بازنشستگان پس از شهریور 1400 بر اساس همسان سازی 90 درصد طبق برنامه ششم توسعه باید با احتساب صلاحیت که حداقل سطح 2 است واریز می شد. یعنی حداقل 3 تا 5 میلیون باید اضافه و به حساب واریز می شد. مستمری همه ما بازنشستگان از سال 1401 و باید قبل از همسان سازی فعلی شامل می شدیم. این در حالی است که معوقات ما پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق محاسبات صندوق بازنشستگی کشوری و دولت به دلیل اختلاف تناسب 38 ماه معوقه به ما بدهکار هستند و با فرض اینکه همه ما 50 هزار بازنشسته فرهنگی بعد از 1400 رتبه دوم هستیم بین 4 تا 5 میلیون تومب برای 38 ما. از دولت بخواهید که بدهی های معوقه (براساس رتبه بندی) را که بیش از 150 میلیون توکن است برابر کند. زیرا افراد با مدارک متوسط ​​تا 6 میلیون تومان افزایش حقوق داشتند که 90 درصد آن بین 4 تا 5 میلیون تومان است.

این فعال حقوق بازنشستگان کشوری تاکید کرد: مستمری بگیران آموزش و پرورش و فرهنگیان بیش از سایر مستمری بگیران کشوری مظلوم هستند و در این میان بی عدالتی در بین بازنشستگان حوزه آموزش و پرورش کشور نسبت به حقوق بازنشستگان پس از آن بیشتر است شهریور 1400 اتفاق افتاد؛ تا جایی که برای دریافت جایزه در پایان دوره باید ملاقات می کردیم و خیلی دیر و کم کم پاداش را دریافت کردیم.

نقش سازمان برنامه و بودجه

این در حالی است که نقش سازمان برنامه و بودجه در تأخیر و عدم تصویب مصوبات پررنگ تر است. پیش از این کارشناسان این سازمان مشکل تاخیر در یکسان سازی حقوق بازنشستگان را در کشوری که منابع آن با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است، تاخیر در طراحی جداول حقوق بازنشستگان عنوان کرده بودند. . اما به نظر می رسد سازمان استخدامی و امور اداری، سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی کشوری هر چه سریعتر نسبت به شفاف سازی احکام و اصلاح مواردی که احتمال اشتباه وجود دارد اقدام کنند.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما