تصمیمات وزیر صمت جدید مخالف روند جهانی صنعت خودرو؟

اخیرا گمانه زنی هایی در مورد سیاست های آتی وزیر جدید صمت مطرح شده است که نشان می دهد باید منتظر تغییر سیاست این وزارتخانه باشیم.

با روی کار آمدن دولت جدید به تدریج وزرای جدید به مجلس معرفی شدند و همگی توانستند از شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند. سید محمد اتابک بود که بالاخره ستاد وزارت صمت را پذیرفت و جایگزین عباس علی آبادی شد. البته علی آبادی نیز در دولت جدید بی پست نماند و مدیریت وزارت نیرو را برعهده گرفت. البته بارها در دولت های مختلف شاهد این رفت و آمدها بوده ایم، اما این بار شاید تغییر وزیر حریم خصوصی و به تبع آن تغییر سیاست های کلی این وزارتخانه نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد. باید در نظر داشت که علی آبادی سیاست های محکمی برای برقی شدن تمامی خودروها در ایران داشت، اما شنیده ها در رسانه های اقتصادی حاکی از آن است که اتابک رویه دیگری خواهد داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

هیبریدی یا تمام برقی؟ مشکل اینجاست!

بر اساس شنیده ها، سیاست های جدید وزارت امنیت مبتنی بر توسعه خودروهای تمام برقی نیست و خودروهای هیبریدی در اولویت خواهند بود. این تصمیم بر این اساس گرفته شد که زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی در ایران وجود ندارد و هزینه خرید خودروهای تمام برقی بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی یا پلاگین هیبریدی است. البته کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی می تواند این هزینه را برای مصرف کننده کاهش دهد اما درآمد دولت از واردات این نوع خودروها کم است و عملا به نفع دولت نیست.

البته قبلا ذکر شد که برای جهش به خودروهای تمام برقی ابتدا باید مرحله هیبریدی و پلاگین هیبریدی را طی کنید. اما روند برق رسانی در دنیا آنقدر سریع بود که وزارت امنیت تصمیم گرفته بود مستقیم و قوی به سمت برق برود. اما آیا این تصمیمات احتمالی جدید به نفع صنعت و بازار خودرو خواهد بود؟ نتیجه تغییر سیاست ها در بلندمدت چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دنیا به کجا می رود؟

برقی‌سازی یک روند جهانی است و اگر ظهور خودروهای برقی به شکل کنونی در بازارهای توسعه‌یافته رخ نمی‌داد، مقامات ایرانی هرگز به فکر برق‌سازی نمی‌شدند. البته ناهماهنگی های سوخت تاثیری در این تصمیم ندارد. نبود. به هر حال تصمیم برقی سازی در وزارتخانه قبلی گرفته شد و اقداماتی انجام شد. اما به نظر می رسد که سیاست وزارت صمت جدید به رهبری اتابک آن جهت را ندارد. برای تصمیم گیری صحیح تر، باید روند عرضه جهانی خودرو در جهان را در نظر بگیریم. طبق اطلاعات موجود در یکی از زمان انتشار آخرین شماره های اکونومیست، روند خرید خودروهای هیبریدی پلاگین رو به افزایش بوده و سیاست های غول های خودروسازی نیز در همین راستا پیش می رود.

خودروهای پلاگین هیبریدی بنزین کمتری مصرف می کنند و آلایندگی کمتری تولید می کنند، اما مهم ترین نکته قیمت آنهاست که نسبت به همه خودروهای برقی بسیار ارزان تر است و همین امر باعث شده تا مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید این خودرو داشته باشند. همچنین باید در نظر داشت که هنگام استفاده از خودروهای هیبریدی پلاگین دیگر نگران جایگاه شارژ و ظرفیت باتری نباشید و این نیز در فرآیند انتخاب مشتری بسیار موثر است.

اما پیش بینی های کارشناسان نشان می دهد که رونق فروش خودروهای پلاگین هیبریدی دوام نخواهد آورد که البته به دو دلیل برمی گردد. اولاً قوانین سختگیرانه ای در کشورهای توسعه یافته وضع شده است که باید در سال های آینده درصد بالایی از خودروهای تمام برقی داشته باشند. یعنی روند بازار هر چه که باشد، خودروساز موظف است طبق قوانین محدودکننده عمل کند. دلیل دوم، پیش‌بینی کارشناسان درباره روند پیشرفت فناوری است که بر اساس آن چالش‌های خودروهای برقی حل می‌شود یا تا حد زیادی بهبود می‌یابد. این بدان معناست که در آینده ای نه چندان دور، زمان شارژ خودروهای تمام برقی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و ناوبری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

این نشان می دهد که در دراز مدت، آینده این صنعت به خودروهای تمام برقی اختصاص دارد و سیاست های جهانی نیز در همین راستا حرکت می کند.

تصمیم اتابک چه خواهد بود؟

در حال حاضر شایعات حاکی از آن است که وزارت امنیت جدید کمتر روی کل بخش برق تمرکز خواهد کرد، اما باید دید در نهایت چه سیاستی اجرا خواهد شد. در نظر داشته باشیم که برای توسعه صنعت خودروسازی کشور و ارتقای سطح حمل و نقل باید با دنیا همگام باشیم و اگر بخواهیم در مسیر توسعه یافته و بزرگ باشیم. بازارهای سراسر جهان، ما باید به تمرکز بر روی تمام محصولات الکتریکی ادامه دهیم. شاید افزایش آمار فروش خودروهای پلاگین هیبریدی یا تغییرات جزئی در سیاست های خودروسازان بزرگ، وزیر جدید صمت را در توصیف آینده دچار اشتباه کرده است، اما نگاه کارشناسانه در درازمدت نشان می دهد که خودروهای برقی تغییری در آینده ایجاد خواهند کرد . .

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما