به گزارش مانیبان؛

قدرت مپنا به دولت نرسید، از جیب مردم برداشته شد

05 مهر 1403 – 15:13 اخبار اقتصادی اخبار اقتصادی ایران

قدرت مپنا به دولت نرسید، از جیب مردم برداشته شد

شرکت مپنا به عنوان یکی یکی از بزرگترین و مهم ترین شرکت های بورسی فعال در حوزه زیرساخت در ایران، مسئولیت های زیادی در قبال سرمایه گذاران و سهامداران دارد. یکی یکی از این مسئولیت ها پرداخت سود سهام به سهامداران است.

با این حال، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از مکاتبات 5 برابری سپرده گذاری مرکزی با شرکت مپنا برای واریز سود سهام خبر داد و گفت: 25 میلیارد تومب از سود مرحله سوم سهام، 500 میلیارد است. سهم تومانی مپنا که به سهامداران پرداخت شد.

با وجود نظارت های شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس، مپنا هنوز سود سهام را به سهامداران واریز نکرده است. عدم پرداخت این سود موجب نگرانی سهامداران شده و به نوعی باعث ایجاد نوعی بی اعتمادی از سوی شرکت نسبت به سهامداران بورس و همچنین نسبت به بیش از پنجاه میلیون نفر سودجو شده است. از اقدامات

* چرا مپنا سود سهام را پرداخت نکرد؟

قائم مقام گروه مپنا در پاسخ به اظهارات مدیر نظارت بر سردبیران سازمان بورس و خبر تسنیم اعلام کرد که انبوه مطالبات از سوی دولت امکان پرداخت سود سهام را از گروه مپنا سلب کرده است. .

احمدرضا فراستی معاون امور اقتصادی و دارایی گروه مپنا در این زمینه اظهار داشت: امروز مپنا بیش از 120 میلیارد تومب مطالبات حسابرسی شده از کارفرمایان دولتی دارد و طی مکاتبات متعدد با مراجع ذیربط آماده توافق است. . بدهی 500 میلیارد تومانی در قالب سهام، سهام یا دارایی های غیر پولی اعلام شده اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است.

در واقع شرکت مپنا پرداخت 500 میلیارد تومان سود سهام را مشروط به دریافت بخشی از 120 میلیارد تومان طلب دولت کرده است و در حالی که شرکت مپنا از دولت طلب دارد، معاون این شرکت پیشنهاد کرد به جای پرداخت نقدی سود سهام، این مبلغ با بدهی دولت به شرکت مپنا از طریق جبران تسویه شود.

* تردید در اقدام مپنا

اگرچه این پیشنهاد برای برخی منطقی به نظر می رسد، اما در واقع منجر به انحراف از مشکل اصلی می شود و انحلال فوری منافع سهامداران را به خطر می اندازد و در عین حال نقص های زیر را ایجاد می کند:

عدم شفافیت مالی: به گفته برخی کارشناسان، عدم پرداخت سود سهام نشان دهنده عدم شفافیت مالی و مدیریتی در مپنا است. این عدم شفافیت نه تنها به اعتماد سهامداران به شرکت لطمه می زند، بلکه به اعتبار کلی بازار سرمایه نیز لطمه می زند.

اجتناب از مسئولیت: پیشنهاد تهاتر بدهی های دولت به جای پرداخت سود نقدی، از سوی مپنا نوعی فرار از بدهی تلقی می شود. سهامداران نباید به دلیل مشکلات مالی دولت یا شرکت متضرر شوند.

هدایت نادرست: ارائه بازخرید به جای پرداخت سود نقدی را می توان راه حلی نادرست دانست که در درازمدت سهامداران را با مشکلات بیشتری مواجه می کند. این راه حل به جای حل مشکل، آن را پیچیده تر و مبهم می کند.

سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه باید به صورت جدی و سریع به این موضوع رسیدگی کند. عدم اقدام کافی از سوی سازمان بورس ممکن است به نوعی نشان دهنده ضعف نظارتی و مدیریتی این نهاد باشد.

اگرچه روز گذشته سازمان بورس موضوع برخورد انضباطی مپنا را در رابطه با تسویه سود سهام مطرح کرد، اما سازمان بورس باید با نظارت بیشتر و اعمال قوانین و مقررات سختگیرانه با شرکت هایی که فضای بی اعتمادی را ایجاد می کنند به وظایف خود عمل کند. اقدامات قانونی عمل کنید

و نکته آخر اینکه اگر شرکت بزرگی مانند مپنا برای وصول مطالبات خود به دولت مراجعه نکرد، نباید مصالحه کند و به سهامدارانی که از نظر درآمدی از طبقه متوسط ​​یا ضعیف جامعه هستند، پول پرداخت کند. مبلغ ناچیز 500 میلیارد تومانی تا اقشار ضعیف مشروط به دریافت 120 میلیارد تومان مطالبات از دولت شود.

منبع: تسنیم


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :