پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام: آهنگ علیدوستی
زمینه فعالیت: بازیگر و مترجم سینما، تلویزیون و تئاتر.
تولد: 22 دی ۱۳۶۲
محل تولد: تهران، ایران
آهنگ همسر علیدوستی: علی منصور
پسر ترانه علیدوستی: حنا.
تحصیلات: دیپلم کامپیوتر

زندگینامه، خاطرات

ترانه علیدوستی متولد 1362 و دارای مدرک لیسانس بازیگری با مدرک دیپلم عکاسی است. او دوره بازیگری را در کلاس های آزاد بازیگری زیر نظر حسین محجوب، امین تارخ، آتیلا پسیانی و مهدی فتحی گذرانده است.
پدر ترانه علیدوستی، حمید علیدوستی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و یکی از مربیان فعلی فوتبال ایران است. برادرش در روز چهارشنبه 1383 درگذشت، این اتفاق دقیقاً در همان روزهایی رخ داد که علیدوستی در فیلم چهاربان سوری بازی می کرد، فیلمی که در آن با درخشش در نقشی متفاوت توانست خود را به عنوان یک بازیگر توانا مطرح کند. مادر علیدوستی سنگ تراش و مجسمه ساز است.

ترانه علیدوستی از کودکی علاقه ای به بازیگری نداشت. اما به سینما رفتن علاقه داشت و فیلم های زیادی می دید. ترانه علیدوستی در دوران کودکی علاقه ای به بازیگر خاصی نداشت، اما بعدها به بازی پرویز پرستویی، عزت الله تزامی و آتیلا پسیانی علاقه مند شد.

اولین حضور در فیلم

ترانه پدر علیدوستی آرشیو تاریخ سینما را دارد. به خصوص فیلم های «برگمان، فلینی و کیسلوفسکی». اولین حضور ترانه علیدوستی در سینما در سال 1359 با بازی در فیلم «مان ترانه 15 سال دارم». حبیب رضایی برای این نقش در بین بیش از 600 نفر تست بازیگری داد و از بین همه آنها این آهنگ پذیرفته شد. سیمرغ بلورین برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. وقتی پدرش فیلم “من 15 ساله هستم” را دید گریه کرد.

ترانه علیدوستی اگرچه در زمان بازی در این فیلم 15 ساله بود، اما نه ازدواج کرده بود و نه مادر، اما آنقدر نقش خود را خوب بازی کرد که همه او را تحسین کردند.

زندگی شخصی و علایق

سانگ علیدوستی علاوه بر بازیگری دوست دارد فیلمنامه نویسی را هم تجربه کند. او علاقه مند به بازیگری با رابرت دنیرو است. در اوقات فراغتش گاهی نقاشی می کشد. اما درس خواندن را فراموش نمی کند و کتابخانه خوبی دارد.

سبک نقاشی ترانه علیدوستی جوهر سیاه است که به صورت تجربی از آن استفاده کرده است. او به آهسته حرکت کردن و برداشتن قدم های درست اعتقاد دارد.

ترانه علیدوستی دختر مسئولیت است. او چند دوست دارد. معمولاً وقتی یک اتفاق بسیار بزرگ و شاد برای شما می افتد، نمی توانید سریع عکس العمل نشان دهید. او قبل از بازیگر شدن به این فکر می کرد که خواننده اپرا شود. دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد و با پگاه آهنگرانی همکلاسی بود. کلارینت ساز تخصصی او بود و پیانو را به عنوان ساز دوم می نواخت. در دوران مدرسه کودکی درس خوان و باهوش بود. همیشه به دنبال پویایی و تحرک است.

علیدوستی به زبان انگلیسی روان صحبت می کند و مترجم ادبی است. برنده جایزه ادبی پروین اعتصامی در پنجمین دوره از بخش ادبیات داستانی با ترجمه شد. رویای مادرم، توسط آلیس مونرو. ترانه علیدوستی در صدمین ویژه نامه ماهنامه صنعت سینما که نگاهی به سینمای دهه هشتاد ایران است با بازتاب آنلاین 130 نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن دهه بازتاب آنلاین شد. همچنین در سال 1390 مجله فیلم او او را به عنوان بهترین بازیگر زن دهه 80 بازتاب آنلاین کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما