به گفته محققان آمریکایی، میزان سرطان سینه در زنان زیر 50 سال بیش از 15 درصد در دو دهه گذشته افزایش یافته است و این افزایش تقریباً به طور کامل به دلیل افزایش سرطان سینه “گیرنده مثبت استروژن” (ER+) است که زیرمجموعه ای از تومورها است. می گویند سرطان سینه، که برای رشد و گسترش به هورمون جنسی زنانه استروژن نیاز دارد. رشد و گسترش یابد.

اگرچه سرطان پستان گیرنده مثبت استروژن شایع ترین نوع سرطان سینه در زنان در تمام سنین است، زیرا افزایش موارد سرطان سینه در میان زنان جوان در ایالات متحده تقریباً به طور کامل به این نوع خاص سرطان مربوط می شود، این نظریه پیشنهاد می کند. که دلیل شیوع بیشتر این است که دختران بیشتر و بیشتری در سنین پایین قاعدگی خود را شروع می کنند و اولین فرزند خود را در سنین بالاتر به دنیا می آورند. به این ترتیب زنان در طول زندگی خود در معرض هورمون های استروژن بیشتری قرار می گیرند و خطر ابتلا به این نوع سرطان سینه بیشتر است.

البته عوامل دیگری مانند چاقی، مصرف الکل، زمینه ژنتیکی و برخی داروهای پیشگیری کننده هورمونی نیز در این مورد نقش دارند، اما نقش بلوغ زودرس در خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. سن بلوغ دختران در آمریکا دهه هاست که در حال کاهش است و این روند به ویژه در میان دختران سیاه پوست و آسیایی مشهود بوده است.

بلوغ زودرس و خطر ابتلا به سرطان سینه

اگرچه ارتباط بین شروع زودرس بلوغ و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مدت‌هاست که مشکوک بوده است، تحقیقات کمی در مورد تأثیر بلوغ زودرس بر سن تشخیص سرطان سینه انجام شده است.

مطالعه‌ای که نتایج آن در اوایل سال جاری در JAMA Network Open منتشر شد، نشان داد که زنانی که بین سال‌های 1950 تا 1969 متولد شده‌اند، به طور متوسط ​​در اولین دوره قاعدگی خود 12.5 سال داشتند. کمتر از 9 درصد از این زنان اولین قاعدگی خود را قبل از 11 سالگی (که طبق تعریف بلوغ زودرس تلقی می شود) داشتند و تنها 0.6 درصد از این زنان اولین قاعدگی خود را قبل از 9 سالگی یا خیلی زودتر تجربه کردند.

با این حال، برای دخترانی که بین سال‌های 2000 تا 2005 متولد شده‌اند، زمان اولین قاعدگی آنها به طور متوسط ​​درست قبل از 12 سالگی بوده است، یعنی نیم سال زودتر از زنان متولد شده بین 40 تا 50 سال پیش. بر این اساس میزان قاعدگی زودرس و خیلی زودرس نیز افزایش یافت و به ترتیب به 15.5 و 1.4 درصد رسید.

مطالعات نشان داده است که به ازای هر سال پیشرفت قاعدگی یک دختر، خطر ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی او حدود 5 درصد افزایش می یابد. رشد زودهنگام پستان نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. مطالعه ای که روی 50000 زن انجام شد نشان داد که دخترانی که قبل از 10 سالگی سینه داشتند، 23 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی بودند، در مقایسه با دخترانی که رشد سینه آنها از 12 یا 13 سالگی شروع شد.

زمانی که چرخه قاعدگی یک زن شروع می شود، تخمدان های او هورمون های استروژن و پروژسترون را ترشح می کنند. هر دو می توانند در افزایش خطر سرطان پستان حساس به هورمون در زنان نقش داشته باشند، سرطانی که معمولاً کندتر رشد می کند و درمان آن آسان تر است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، حدود 75 درصد از سرطان‌های سینه حداقل به یک هورمون، معمولاً پروژسترون یا استروژن، حساس هستند.

تاثیر بچه دار شدن زنان

روند دیگری که در میان زنان آمریکایی مشاهده می شود این است که آیا آنها در آینده صاحب فرزند خواهند شد یا خیر. کارشناسان می گویند که بچه دار شدن می تواند به طور موقت خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد، اما در درازمدت خطر ابتلا به سرطان سینه را اندکی کاهش می دهد.

اگرچه یک زن در دوران بارداری چرخه قاعدگی خود را متوقف می کند، اما تنها تعداد سیکل ها مهم نیست، بلکه زمان بارداری نیز مهم است که به استروژن مربوط نمی شود.

برعکس، این روند ناشی از تغییرات پستان پس از زایمان است، یعنی زمانی که غدد پستانی زن به حالت قبل از بارداری خود باز می گردند. این خطر بالا در زنانی که در سنین بالاتر بچه دار می شوند بیشتر است.

به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که زنانی که قبل از 30 سالگی بچه دار می شوند، خطر ابتلا به سرطان سینه در طولانی مدت کاهش می یابد. به دلایلی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است، هر چه سن یک زن در زمان اولین بارداری خود بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه در کوتاه مدت بیشتر است. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن زنان جوان به طور کلی در سرکوب پاسخ های التهابی و ترمیم DNA آسیب دیده بهتر است.

عوامل دیگری نیز در کار هستند

کارشناسان می گویند چاقی و ورزش نکردن نیز در کاهش سن سرطان سینه در زنان نقش دارد.

آنها گفتند همچنین تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین سموم محیطی – مانند مواد شیمیایی معروف به اختلالات غدد درون ریز – و سرطان سینه مورد نیاز است.

این مطالعه که نتایج آن در اوایل سال جاری در مجله Frontiers in Toxicology منتشر شد، نشان داد که نزدیک به 200 ماده شیمیایی مرتبط با سرطان سینه در بسته بندی مواد غذایی از جمله مقوا استفاده می شود.

برخی از مطالعات اخیر نشان داده اند که مصرف قرص های ضد بارداری فقط حاوی استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهد.

چاقی ممکن است عامل دیگری در تشخیص زودهنگام سرطان سینه باشد، اما این رابطه پیچیده است. اعتقاد بر این است که چاقی یکی این یکی از چندین عاملی است که می تواند باعث بلوغ زودرس شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 30 درصد افزایش دهد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این افزایش در میزان سرطان سینه فقط در زنان یائسه رخ می دهد، به خصوص اگر آنها پیش دیابت یا دیابت داشته باشند.

کارشناسان می گویند چاقی احتمالاً عامل اصلی در افزایش نرخ سرطان سینه در میان زنان جوان نیست.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما