به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از استان چهارمحال و بختیاری به نقل از تبلیغات فرهنگ و معارف اسلامی استان. پیام احمدی وی در ماه نشست شعر استانی و آیین تکریم و بزرگداشت مرادعلی توکلی زانیانی که با نام شب مراد برگزار شد، با اشاره به اینکه این برنامه متعلق به شاعری است که شعر سروده و جوانان را همراهی کرده است، گفت: در طول زندگی و تالیف خود در عرصه فرهنگ و ادب گفت: تلاش در عرصه فرهنگ و رهبری اسلامی بر آن است تا هر چه بیشتر نام و یاد بزرگان فرهنگی و هنری و حفظ ارزش و منزلت کسانی که کار در این زمینه باید تا حد امکان دقیق بیان و افشا شود.

مدیرکل فرهنگ و معارف اسلامی استان افزود: از ابتدای سال جاری برنامه های مختلفی برای بزرگداشت بزرگان استان از جمله داراب رئیسی، مرید محمدی، حیدرعلی طالب پور و سید عبدالباقی صولت دهکردی و داراب افسر برگزار شده است. بختیاری به صورت انفرادی یا همراه با برنامه های دیگر. قرار است این آیین ها در ماه های آینده نیز ادامه یابد.

وی با بیان اینکه احیای رونق در عرصه فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه برای تخصیص منابع به این حوزه از سیاست های کاری فرهنگ و رهبری در سال های اخیر بوده است، تصریح کرد: تا پایان سال اول شش ماهه امسال قریب به 80 عنوان برنامه در حوزه فرهنگ و هنر اجرا شد که از مهمترین آنها می توان به برگزاری جشنواره تمداربیت اردل و حماسه خوانی سوگواره سرور و عاشورایی اشاره کرد.

شعر مرادعلی توکلی به زبانی ساده بازتابی از زندگی معنوی و بیرونی شاعر است

مدرس دانشکده ها و پژوهشگر ادبی در این آیین به سیر تحول شعر مرادعلی توکلی شاعر پیشکسوت چهارمحال و بختیاری می پردازد و خاطرنشان می کند که در تاریخ ادبیات فارسی شاعران نامداری هستند که تحصیلات وی در مجامع علمی و سرودن شعر به دلیل ماهیت شاعرانه‌ای که دارند می‌توانست ارزشمند باشد، گفت: توکلی یکی از نمونه‌های این نوع شاعر است که علاوه بر کلام به شعر میل دارد و شعر را نیز به خوبی بیان می‌کند.

مهرپویا صفر افزود: توکلی روح یک شاعر دارد و در این راه تلاش زیادی کرده است و این تلاش برای کشف فضاهای شعر نو در کارنامه شعری او دیده می شود.

وی تغییر نام مجموعه های شعر توکلی را یکی از بهترین نمونه های تغییر شاعرش بیان و تشریح کرد: اولین مجموعه شعر او با عنوان «قم و عشق» بود اما این شاعر همچنان عناوینی چون «بغض های ترک خورده» و My Speech is Halfway finished» برای مجموعه های او که نام های باکیفیت تری محسوب می شوند.

صفر مسخ و دگرگونی توکلی در شعر را قابل توجه خواند و یادآور شد: تغییر و تفاوت در شعر کنونی این شاعر پیشکسوت نسبت به زمانی که به تازگی وارد این عرصه شده مشهود است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توکلی سعی کرد در اشعار خود از زبان و نگاهی نو استفاده کند و سخنان خود را در چارچوبی نو به خواننده عرضه کند.

صفر با اشاره به بحث شعر گفتن یا شعر گفتن، افزود: این که شاعر در شعر خود تلاش زیادی می کند، نوعی شعر سرایی است، اما شاعر یک عمر با واژه ها و مفاهیم می گذراند و آنها را در خود تمرین می کند. ذهن می تواند ناخودآگاه شعر بنویسد و دیگر سرودن شعر نیست، درباره اشعار توکلی باید گفت که او شعر زیسته و به سادگی بیان می کند.

وی تصریح کرد: اشعار توکلی با وجود سادگی و خطاهای زبانی، به نوعی بیانگر زندگی بیرونی و معنوی اوست که به راحتی و بدون ابهام قابل بیان است.

صفر درباره مجموعه شعر «شبهای بی فروغ» آخرین اثر منتشر شده مرادعلی توکلی گفت: نام این اثر بسیار زیباست و می توانست در مقایسه با سه مجموعه اخیر این شاعر شعرهای قوی تری داشته باشد.

ایمان او الهام ناب شعر مرادعلی توکلی است

یکی مرادعلی توکلی از شاعران چهارمحال و بختیاری نیز در مراسم تجلیل از ششمین مجموعه منتشر شده این شاعر پیشکسوت گفت: این شاعر ارزشمند از دیرباز جزء لاینفک محافل ادبی و برنامه های شعری بوده است.

عادل حیدری افزود: توکلی روحیه انتقادی قوی دارد و تلاش او برای تصحیح نقد اشعارش در کارنامه شعری و مجموعه های منتشر شده توکلی نمایان است.

وی با اشاره به مجموعه شعر «شبهای بی فروغ»، آن را از منظر شاعرانه ساده، سالم و جوشان خواند و اظهار داشت: شخصیت این شاعر به گونه ای است که در سرودن اشعار خود عملاً از الهام ناب استفاده می کند و به آن معتقد است.

سراینده مجموعه شعر «نام نداشتم» در ادامه افزود: اعتقاد بر این است که در مرحله اول شعر باید به شاعر الهام بخشد و سپس شاعر این الهامات را تصحیح کرده، بر احساسات می افزاید و قوت شعری به آن می بخشد. به طور کلی شاعر نباید به هیجان محض یا تلاش ناب بسنده کند.

وی وجه تمایز نظم از شعر را احساس و کشف شاعرانه‌ای دانست که شاعر به طرز شگفت‌انگیزی در شعر خود می‌آورد و یادآور شد: اشعار منتشر شده در مجموعه شعر «شب‌های خاموش» می‌توانست بسیار زیباتر و با زبانی مدرن‌تر باشد. با می تواند زبان مدرن تر باشد کمی تأمل، زبان به هیچ وجه قدیمی نیست، باید برای خوانندگان قابل دسترسی باشد.

حیدری گفت: استفاده از برخی عبارات در اشعار توکلی نشان از مهارت شعری او دارد.

لازم به ذکر است در مراسم بزرگداشت و سوگواری مرادعلی توکلی که با حضور جمعی از مسئولین، شاعران و ادب دوستان و با همکاری قرارگاه فرهنگ، هنر و رسانه شهید آوینی در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد، غضنفر برزگر قهفرخی، اسماعیل بیاتی چالونتری و کیومرث علیدوستی نیز توصیف شدند. این شاعر به شعرخوانی و بیان مطالب پرداخت.

در پایان این مراسم از مجموعه پایانی اشعار منتشر شده مرادعلی توکلی با عنوان «شبهای بی فروغ» نیز رونمایی شد.

مرادعلی توکلی زانیانی متولد 1320 و بازنشسته آموزش و پرورش است. از زمانی که شعر گفتن را در سنین جوانی آغاز کرد، مجموعه‌های شعری با نام‌های غم و عشق، مدت‌هاست که به دنبال خودم گشتم، متنفران شکسته، و گفتارم نیمه تمام است منتشر کرده است. و «به تو غزل گفتم» رسید

46

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما