بررسی کارنامه خودرویی احمدی نژاد به بهانه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری

محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم به تازگی برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است. اما صنعت خودرو در دوران ریاست جمهوری او چه شد؟

گزارش کردن آخرین ماشین، ۳۰ اردیبهشت ماه ماه گذشته ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم و همراهانش در سانحه هوایی جان باختند. اکنون طبق قانون پس از فوت رئیس جمهور تنها 50 روز تا انتخاب رئیس جمهور جدید و آغاز کار وی باقی مانده است. از این حیث از 19 خردادماه ثبت نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد که تا پایان 14 ادامه خواهد داشت. خرداد مداوم. یکی محمود احمدی نژاد یکی از افرادی بود که برای ریاست جمهوری معرفی کرد، فردی که از سال 1383 تا 1392 دو دوره متوالی دولت را رهبری کرد.

اگرچه هنوز به مرحله تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات نرسیده‌ایم، اما اکنون که احمدی‌نژاد تمایل خود را برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری اعلام کرده است، بهتر است نگاهی به کارنامه خودرویی وی در دو دوره ریاست‌جمهوری بین سال‌های 1383 تا 1392 بیندازیم.

احمدی نژاد و خودروسازان خارجی

یکی یکی از اقداماتی که در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری احمدی نژاد مورد انتقاد قرار گرفت، تاخیر در تولید مگان و تندر 90 بود. ماجرا از آنجا شروع شد که علیرضا طهماسبی وزیر وقت صنایع و معادن دستور توقف پروژه پلت فرم مشترک X90 را صادر کرد و نشد. اجازه می دهد تا خودروی Tander 90 به عنوان اولین محصول روی این پلت فرم در بازه زمانی مشخص تولید شود. زمان.

این ماجرا برای ماشین مگان تکرار شد. طهماسابی با تاکید بر توانمندی های داخلی، واردات قطعات این خودرو را متوقف کرد تا تولید این خودرو به عنوان تندر 90 متوقف شود و حدود دو سال طول کشید تا مجوز تولید این دو خودرو صادر شود. اما این تاخیر به دلیل افزایش نرخ یورو به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده پایان یافت.

البته این تنها موانعی نبود که برای صنعت خودرو و ارتباط آن با خارجی ها ایجاد شد. در شرایطی که همه چیز برای مشارکت ایران خودرو و چری چین مهیا بود و دو طرف حتی نام اولین خودروی مشترک خود را انتخاب کرده بودند، ناگهان علی اکبر محرابیان، وزیر وقت صنعت، اعلام کرد که این مشارکت باطل است و انجام شد. اجازه ورود چینی به بازار را نمی دهند، ایران زمین می خورد.

خودروسازان مطرح دنیا مانند فولکس واگن، فیات و هیوندای از جمله خودروسازانی بودند که پس از اعمال تحریم ها ایران را ترک کردند و باعث شدند که بخش خصوصی خودروسازی در کشور به شدت تضعیف و به دست ایران سپرده شود. چینی ها.

در واقع می توان گفت با وجود سابقه همکاری ایران با چری، در دوران احمدی نژاد بود که چینی ها درهای خود را به روی صنعت خودروسازی ایران باز کردند. به عنوان مثال، خودروسازان در سال 2012 اعلام کردند که به جای خرید قطعات چینی از تولیدکنندگان ایرانی، قطعات چینی را وارد خواهند کرد. در همین رابطه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه ای در سال 1391 گفت: با سرکوب های مالی و ناتوانی در افزایش قیمت خودرو، خودروسازان نمی توانند قیمت خودرو را افزایش دهند، قطعه سازان متناسب با افزایش قیمت خودرو. هزینه های آنها.” به همین دلیل قطعه سازان باید برخی از قطعات را از چین تهیه کنند.

صنعت خودرو پرمشغله

ایران خودرو در چهار سال مدیرعامل; سایپا در پنج سال، سه مدیر عامل; و پارس خودرو، پنج مدیرعامل در شش سال. این تنها بخشی از مدیریت صنعت خودروی کشور در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بود.

به گفته کارشناسان این سفرها یکی این یکی از دلایلی بود که صنعت خودرو در آن هشت سال به سمت بهبود حرکت نکرد.

فرمان ماشین دوگانه سوز

در سال 1986 بود که دستور ساخت همه خودروها با دوگانه سوز صادر شد. با توجه به اینکه این تصمیم ناگهانی تلقی می شد و فاقد بررسی ها و بررسی های لازم و کافی بود، از همان ابتدا با مخالفت ها و حاشیه های فراوانی همراه بود که نه مردم راضی بودند و نه خودروسازان.

اگرچه برخی خودروها مانند 206 هاچ بک، ماکسیما و … نمی توانستند با دوگانه سوز حرکت کنند و یا شرکت مادر اجازه آن را نمی داد، اما احمدی نژاد و رهبری او در وزارت صنایع و معادن نه تنها شکست نخوردند، بلکه در نهایت تولید خودروهای پرمصرف بنزینی شش لیتری ممنوع شد، البته با شرایطی، و خودروسازان با کسب مجوز از ستاد می توانستند تعداد محدودی خودرو بزرگتر از شش لیتر تولید کنند.

در نتیجه این اقدامات، کارگاه های تبدیل سیستم برق خودرو به وجود آمد و خارج از استانداردهای لازم، خودروهای دوگانه سوز را راه اندازی کردند، اما این موضوع مانع وزارت صنایع نشد و نظارت این وزارتخانه باعث شد حدود 70 درصد تولید خودرو، خودروها دوگانه سوز هستند.

اسقاط خودروهای فرسوده؛ سهم احمدی نژاد در صنعت

بدون شک کارشناسی ترین اقدامی که احمدی نژاد در صنعت خودرو انجام داد اسقاط خودروهای فرسوده است. البته این دستور اگرچه در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به سرانجام نرسید و به طور کامل اجرا نشد، اما در همان سطح کمک زیادی به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در کشور کرد.

افتتاح موتور ملی.

احمدی نژاد در سال 85 هنگام ارائه اولین موتور ملی گفت: «این موتور باید در همه خودروها نصب شود». البته خودروسازان در آن زمان گفتند که عدم حمایت دولت به معنای اجرایی نشدن این دستور رئیس جمهور بوده و تنها در حد یک کلمه باقی مانده است.

میراث احمدی نژاد برای خودرو

در روزهای پایانی دولت دهم به رهبری محمود احمدی نژاد دستوری عجیب و ناگهانی صادر شد. با تصویب هیأت وزیران دولت احمدی نژاد، نصب کپسول آتش نشانی در خودروها پس از ریاست جمهوری وی اجباری شد.

در آن زمان این سوال مطرح شد که چرا احمدی نژاد در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود چنین دستور غیرکارشناسی داد و خودروسازان را حتی پس از اتمام کار مجبور به اجرای آن کرد؟

احمدی نژاد با بازار چه کرد؟

اما بازار خودرو در این هشت سال چه نوساناتی را تجربه کرد؟

قیمت خودرو یکی به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای سنجش یک دولت استفاده می شود. دولت احمدی نژاد به دلیل تحریم ها و همچنین افزایش نرخ ارز، نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشت. البته نه در حد نوساناتی که بازار خودرو در سال های اخیر تجربه کرده است.

برای بررسی بهتر باید قیمت خودرو در ابتدای ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال 1383 را با قیمت های سال 1392 مقایسه کرد. پراید در سال 1383 تنها شش میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشت. قیمت این خودرو تا پایان عمر احمدی نژاد دو برابر شد و به 16 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

پژو 206 تیپ 6 در ابتدای کار خود 13 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت و در سال 92 به 51 میلیون تومان رسید یعنی این خودرو در دولت احمدی نژاد رشد 3.7 برابری را تجربه کرد.

ماکسیما در سال 1383 تنها 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش شد اما در سال 1392 قیمت 116 میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما