به گزارش بازتاب آنلاین، حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل از جمله آلزایمر رنج می برند و یک میلیون نفر از آنها در ایران زندگی می کنند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: بسیاری بر این باورند که رژیم غذایی نقشی ندارد و با قدرت ژن ها نمی توان با آن مبارزه کرد زیرا ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر دارد محققان با بررسی اثرات مصرف آجیل بر حافظه و سلامت مغز دریافتند که خوردن 60 گرم آجیل مخلوط در روز باعث بهبود حافظه و افزایش جریان خون به مغز می شود.

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم می تواند از سلامت مغز محافظت کند و خطر زوال شناختی را کاهش دهد. خوردن آجیل در رژیم غذایی روزانه نیز راهی برای جلوگیری از اختلال حافظه است. زیرا آجیل به خصوص مغز گردو حاوی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین ها و پلی فنول ها است که همگی برای بهبود عملکرد شناختی مفید هستند.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد آجیل به دلیل داشتن مواد مغذی مانند ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی از سلامت مغز حمایت می کند و به نظر می رسد که این ترکیبات می توانند به طور موثر التهاب و اکسیداسیون سلول های مغز را کاهش دهند.

به عنوان مثال، ویتامین E به دلیل اثر آنتی اکسیدانی خود به طور خاص از سلول های عصبی در برابر آسیب محافظت می کند و مطالعات نشان می دهد که این ویتامین می تواند روند پیری مغز را به تاخیر بیندازد. گردو و بادام نیز حاوی ویتامین E هستند.

یکی مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه آجیل به بهبود حافظه و عملکرد شناختی در افراد مسن کمک می کند. به طور خاص، مصرف گردو به دلیل داشتن امگا 3 بالا نقش موثری در حفظ سلامت شناختی دارد.

ژنتیک چه نقشی دارد؟

علم پزشکی معتقد است که علت همه بیماری ها در ژنتیک نهفته است و عوامل ژنتیکی در بیماری های مختلف نقش برجسته ای دارند. با این حال، آجیل و دانه ها چگونه می توانند با ژنتیک مقابله کنند و نقش خود را در بیماری آلزایمر کاهش دهند؟

پزشکان تاکید می کنند که بدون شک ژنتیک نقش مهمی در احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر دارد، اما رژیم غذایی سالم نیز می تواند به کاهش این خطر کمک کند. برای افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، خوردن غذاهای سالم مانند آجیل ممکن است به تاخیر در شروع علائم یا کاهش شدت بیماری آلزایمر کمک کند. این به این دلیل است که تغذیه مناسب به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها) و التهاب کمک می کند، که می تواند عوامل کلیدی در پیشرفت زوال عقل آلزایمر باشد.

آجیل حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان های قوی است که از مغز در برابر فرآیندهای التهابی و تخریب سلولی محافظت می کند. این محافظت می تواند به ویژه برای افرادی که حامل ژن APOE4 هستند، مهم باشد، یک نوع ژن که مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر است و با خطر بالاتر این بیماری مرتبط است. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مناسب نیز می تواند در این افراد اثر محافظتی داشته باشد. اگرچه سهم ژنتیک در ایجاد بیماری مانند آلزایمر تغییر نمی کند، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند نقش مهمی در مدیریت این خطر داشته باشد.

در میان گونه های آجیل، گردو نه تنها تنها مغزی است که حاوی مقدار قابل توجهی امگا 3 است، بلکه حاوی سطوح قابل توجهی آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای مغز دارد. البته بادام، فندق، ماکادمیا و پسته نیز از آجیل های مغذی و مفید برای مغز هستند.

غذاهای مفید برای سلامت مغز

درست است که آجیل نقش مهمی در بهبود عملکرد شناختی و سلامت مغز دارد، اما سایر غذاها نیز در این زمینه موثر هستند. به عنوان مثال زردچوبه. زردچوبه به دلیل ماده ای به نام کورکومین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. تحقیقات نشان داده است که کورکومین که یک ماده فعال اصلی در ترکیبات زردچوبه است و 3 درصد وزن این ادویه را تشکیل می دهد، می تواند از تجمع پروتئین های مضر در مغز جلوگیری کند و در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

علاوه بر ماهی های چرب مانند سالمون، تن و ساردین که سرشار از امگا 3 هستند، میوه ها و سبزیجات تازه مانند انواع توت ها، پرتقال، کیوی و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می توانند از مغز محافظت کنند. و ویتامین های حیاتی

غلات کامل مانند جو، برنج قهوه ای و نان سبوس دار، برخی چربی ها مانند روغن زیتون طبیعی، چای سبز، شکلات تلخ و انواع حبوبات نیز می توانند در حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال شناختی موثر باشند. البته این غذاها به تنهایی موثر نیستند، اما در کنار یک سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم می توانند به بهبود سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کنند.

آلزایمر در چه سنی ظاهر می شود؟

آلزایمر بیماری است که در آن سلول های مغز به تدریج عملکرد خود را از دست می دهند و مغز کوچکتر می شود و فرد مبتلا در حافظه روزانه خود دچار مشکل می شود. با پیشرفت این بیماری، بیمار دیگر قادر به انجام کوچکترین کارها مانند آشپزی، توالت رفتن، یادآوری کارهای روزمره و آشنایی با عزیزان و اطرافیان خود نیست.

بیش از 50 میلیون نفر در جهان به زوال عقل از جمله آلزایمر مبتلا هستند و یک میلیون نفر از آنها در ایران زندگی می کنند. طبق آمار انجمن آلزایمر ایران هر ۷ دقیقه یک ایرانی به این بیماری مبتلا می شود. بیماری که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و تنها می توان تا حدی آن را کنترل کرد و یا در صورت تشخیص به موقع، مشکلات آن قابل برگشت است.

آلزایمر یک بیماری دوران سالمندی است و از سن 65 سالگی خود را نشان می دهد، اما روند رشد آن تقریبا از 20 سال پیش آغاز می شود. بنابراین اگر فردی علائم این بیماری را داشته باشد، سن 50 سالگی بهترین زمان برای انجام آزمایش های آلزایمر است.

۴۷۲۳۶

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما