اخبار روز

بدون نگرانی صاحب خانه شدید؛ فرصت شگفت انگیز طرح مسکن جوانان و زوج‌های جوان!

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران با اعلام جزئیات طرح ساخت واحدهای کوچک متراژ برای جوانان و زوج‌های جوان، خرید این واحدهای مبله را به مبلغ یک میلیارد تومان تخمین زده است.

خشایار باقرپور، در توضیح جزئیات طرح ساخت مسکن برای جوانان و زوج‌های جوان، بیان کرد: طرح “مسکن اقتصادی ما”، که توسط اتحادیه طراحی شده، ابعاد مختلفی دارد و در کمیسیون عمران مجلس نیز مورد بحث قرار گرفته است. به خوشبختی، این طرح با استقبال قابل توجهی از سوی ریاست جمهوری مواجه شده و به وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده شده است. وزیر راه و شهرسازی نیز با نگاه مثبت، آمادگی خود را برای همکاری در اجرای این طرح به اتحادیه اعلام کردند.

وی افزود: این طرح بیشتر مربوط به تامین مسکن جوانان و زوج های جوان است چرا که یکی از مشکلات اساسی جوانان در زمان ازدواج موضوع مسکن است. قیمت ملک به دلیل شرایط کلان اقتصادی کشور افزایش یافته و قدرت خرید کاهش یافته است. از سوی دیگر هزینه اجاره بها افزایش چشمگیری داشته است و همه اینها باعث شده تا جوانان برای ازدواج و مسکن با مشکل مواجه شوند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، درباره اجرای آزمایشی طرح اقتصادی “مسکن ما” در استان‌های تهران و البرز، خبر داد و گفت: این طرح برای زوج‌های جوان یک ایده عالی است. زوج‌هایی که عادتاً در طول روز در سرکار هستند و پس از ساعات کار به یک مکانی برای سکونت نیاز دارند، می‌توانند از این طرح برای تحقق رویای خانه مستقل خود بهره‌برداری کنند.

باقرپور درباره متراژ واحدها توضیح داد: در این طرح، از الگوی آسیای شرقی الهام گرفته شده است و واحدها با متراژ کوچک ۲۵ تا ۳۵ متری و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساخت ساخته می‌شوند. هدف ما در ساخت این واحدها اقتصادی‌سازی است، که هدف از آن ارزان کردن هزینه نبوده، بلکه حفظ کیفیت و همزمان استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساخت است. با این رویکرد، ما توانسته‌ایم هزینه نهایی را به حداقل برسانیم.

جوانان قادرند با کمتر از یک میلیارد تومان مالک این واحدها شوند. این واحدها مجهز و مبله هستند و همچنین پارکینگ نیز دارند. به گونه‌ای که یک زوج جوان می‌تواند با یک چمدان وارد این واحدهای مسکونی شود، زیرا آنها کاملاً مبله و تجهیز شده‌اند. اصل وجود چنین واحدهایی این است که زوج جوان با استفاده از وام ازدواج و هزینه جهیزیه بتوانند خانه‌ای را به مالکیت درآورند و نگرانی‌های مربوط به پول پیش و اجاره نداشته باشند.

مطابق گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، این واحدها قابل خرید هستند و اجاره برای آنها یک شرط تملیک نیست. افراد صددرصد مالکیت را برای این واحدها دارند و با توجه به شاخصه‌های امروز در تولید انبوه، این امر با کمتر از یک میلیارد تومان قابل دستیابی است.

باقرپور درباره انتقادات به ساخت واحدهای کوچکتر گفت: البته این طرح مخالفان و موافقان خود را داشت و بسیاری از مردم گلایه داشتند که طرح یک واحد کوچک انگیزه بچه دار شدن را از بین می برد. امداد ازدواج و اگر بتوانیم این مرحله را فراهم کنیم، کار بزرگ و ارزشمندی انجام شده است. خوشبختانه با توجه به نگاه مثبت مسئولان و دولتمردان امیدواریم این طرح در استان های تهران و البرز اجرایی شود.

وی به طور مشخص اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است که زوج‌های جوان با استفاده از وام ازدواج و هزینه جهیزیه بتوانند به مالکیت خانه برسند. هدف این است که آنها بتوانند واحدهای مبله کامل را با کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کنند. زمانی که یک زوج با یک خانه که مالک آن هستند زندگی را شروع می‌کنند، می‌توانند در مراحل بعدی آن را بهبود دهند. اما اگر در شروع زندگی، دغدغه اصلی آنها تامین اجاره و افزودن پول پیش باشد، دیگر تمرکزی برای بهبود کیفیت زندگی آنها باقی نمی‌ماند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران اظهار کرد: ممکن است شکوفایی پیش بیاید که اگر به زوج جوانی واحدی به مساحت ۲۵ متر مربع اختصاص داده شود، در زمان میزبانی و پذیرایی با مشکل روبرو شوند. اما ما یک طراحی مدرن را برای این واحدها در نظر گرفته‌ایم. اگر یک آپارتمان به مساحت ۱۵۰ متر مربع به یک زوج جوان اختصاص داده شود، فضای پذیرایی را تنها در هنگام مهمان‌داری استفاده خواهند کرد. به همین دلیل، ما در مجتمع، امکاناتی را به فضای مشاعات اضافه کرده‌ایم.

به گفته باقرپور، در این طرح، طراحی و چیدمان مشاعات به گونه ای طراحی شده است که حداکثر بهره وری را داشته باشد و اتاق های ورزشی، سالن های غذاخوری و رستوران ها، خدمات بازرگانی، خشکشویی و سوپرمارکت که از ملزومات مناطق مسکونی است، رعایت شود. در این سکونتگاه ها تمامی واحدها دارای نور و ذخیره انرژی کافی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و حفظ سبک زندگی کامل و مدرن در یک محیط اقتصادی بهینه می باشند.

وی با بیان اینکه در ساخت این واحدها از مدل های سنتی استفاده نمی شود، افزود: فناوری ساخت را در این واحدها ارتقا داده ایم و امیدواریم هر چه زودتر اجرای آزمایشی این پروژه در استان های البرز و تهران آغاز شود. به سایر استان‌ها نیز گسترش یافت.

باقرپور در پاسخ به اینکه آیا این واحدها به صورت سوئیت خواهند بود یا خیر؟ وی گفت: واحدها سوئیت نیستند و در آنها فضای نشیمن، اتاق خواب و پکیج کامل سرویس بهداشتی به صورت مجزا در قالب کوچک طراحی شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، درباره پرداخت تسهیلات و وام‌های مسکن به این واحدها نیز اظهار نظر کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، بانک‌ها به طرز قابل توجهی در ارائه وام و تسهیلات همکاری نکردند و پروژه‌ها به دلیل عدم حمایت بانک‌ها به شکل مطلوب جریان نیافتند. بنابراین، هیچ توجهی به تسهیلات بانکی در برنامه‌ریزی نکردیم، مگر اینکه زوج‌ها تمایل داشته باشند از وام ازدواج یا جهیزیه استفاده کنند.

وی در پایان بیان کرد: اگر این طرح را به عنوان یک زنجیره مداوم ببینیم، می‌توانیم واحدهایی را برای فرزند اول و دوم و تطابق با سیاست‌های جمعیتی نظام تولید کنیم. اما در حال حاضر، ما به عنوان نقطه شروع، تسهیلات در ازدواج جوانان را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم با شروع هر چه سریع‌تر این طرح، زوج‌ها و جوانان به مالکیت خانه برسند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا