وام خانه | به طور کلی، شما می توانید بین 50 تا 80 درصد از ارزش ارزیابی شده ملک را وام بگیرید، اگرچه مقدار دقیق آن به شرایط فردی و تصمیم بانک بستگی دارد.

به گزارش جماران؛ در ایران معمولاً بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری درصدی از ارزش ملک را به عنوان وام در اختیار متقاضی قرار می دهند. به طور کلی، شرایط معمول به شرح زیر است:

وام مسکن (وام مسکن):

با این نوع وام، ملک به عنوان وثیقه نزد بانک سپرده می شود. به طور معمول، بانک ها بین 50 تا 80 درصد ارزش ارزیابی شده ملک را به عنوان وام پرداخت می کنند. این مبلغ ممکن است بسته به نوع بانک، شرایط وام و ارزش ملک متفاوت باشد.

نوع سند:

در صورتی که سند ملک به طور کامل به نام متقاضی باشد و هیچگونه مشکلی مانند وثیقه یا رهن نداشته باشد، امکان اخذ وام های بعدی وجود دارد. با این حال، اگر سند مالکیت توسط بانک یا موسسه دیگری رهن شده باشد، محدودیت های بیشتری برای گرفتن وام جدید اعمال می شود.

ارزش ملک:

بانک ها و مؤسسات مالی معمولاً ارزیابی ارزش ملک را به ارزیاب ها واگذار می کنند. وام معمولا بر اساس این ارزش گذاری پرداخت می شود و ممکن است با ارزش بازار ملک متفاوت باشد.

نوع وام و شرایط بازپرداخت:

میزان وام همچنین به نوع وام (به عنوان مثال وام خرید، ساخت یا تعمیر) و مدت بازپرداخت بستگی دارد. محدودیت های بالاتر ممکن است برای وام هایی با دوره بازپرداخت طولانی تر اعمال شود.

محدودیت اعتباری:

در ایران سقف های مشخصی برای وام های ملکی توسط بانک مرکزی و سایر موسسات مالی تعیین می شود. این سقف ها بسته به سال و شرایط اقتصادی ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی، شما می توانید بین 50 تا 80 درصد از ارزش ارزیابی شده ملک را وام بگیرید، اگرچه مقدار دقیق آن به شرایط فردی و تصمیم بانک بستگی دارد. قبل از درخواست وام، بهتر است با بانک یا موسسه مالی مورد نظر خود تماس بگیرید تا شرایط دقیق را بررسی کنید.

شرایط ثبت وام مسکن بدون بهره

افرادی که واجد شرایط کمک خرید خانه در ایران هستند معمولاً دارای شرایط و ضوابط خاصی هستند. این معیارها می تواند شامل وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شغلی فرد باشد.

افرادی که واجد شرایط کمک خرید خانه در ایران هستند معمولاً دارای شرایط و ضوابط خاصی هستند. این معیارها می تواند شامل وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شغلی فرد باشد.

برخی از این گروه ها عبارتند از:

خانواده های کم درآمد: افرادی که درآمد پایینی دارند و توانایی خرید مسکن را ندارند اغلب تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار می گیرند و از یارانه مسکن بهره مند می شوند.

افراد بی خانمان یا بدسرپرست: افرادی که به عنوان بی خانمان یا بدسرپرست شناخته می شوند، واجد شرایط دریافت مسکن از سازمان های حمایتی هستند.

زوج‌های جوان: در برخی از برنامه‌های دولتی مانند طرح‌های مسکن ملی یا مسکن مهر، زوج‌های جوان در هنگام خرید مسکن مشمول کمک‌های ویژه و یارانه می‌شوند. این کمک ها می تواند به شکل وام های کم بهره یا زمین رایگان باشد.

نخبگان و استعدادهای برتر: افرادی که دستاوردهای برجسته ای در زمینه های علمی، فرهنگی یا ورزشی دارند، گاه توسط دولت یا نهادهای نزدیک به بنیاد ملی نخبگان در تامین مسکن حمایت می شوند.

افراد دارای معلولیت: افراد دارای معلولیتی که توسط موسسه خیریه مراقبت می شوند، حق دریافت کمک برای خرید خانه را دارند.

کارمندان دولت و بازنشستگان: برخی از کارمندان و بازنشستگان دولت از گزینه های مسکن ویژه بهره مند می شوند. این تسهیلات می تواند شامل وام های کم بهره یا یارانه مسکن باشد.

کارگران و اقشار آسیب پذیر: در برخی موارد دولت برای گروه های آسیب پذیر از جمله کارگران مسکن فراهم می کند.

وام خانه

انواع وام مسکن

این کمک ها اغلب توسط موسسات دولتی و بانکی یا سازمان های اجتماعی ارائه می شود و ممکن است شامل وام، زمین یا سایر کمک های مالی باشد. شرایط دقیق دریافت این کمک ها معمولا بسته به نوع طرح و سیاست های هر دوره متفاوت است.

قبل از تغییر وضعیت اقتصادی در سال گذشته، وام ساختمانی کمک بزرگی برای خرید خانه محسوب می شد. هم زوج ها و هم افراد مجرد ممکن است به فکر خرید خانه باشند و انتظار داشته باشند که وام مسکن حدود 50 درصد از قیمت خانه مورد نظر آنها را پوشش دهد. با افزایش قابل توجه قیمت ملک، این درصد کاهش یافته و اکنون می تواند به 30 درصد یا بیشتر برسد.

وام خرید مسکن را می توان به صورت اختصاصی از بانک مسکن خریداری کرد اما سایر بانک ها نیز اعتبار ارائه این تسهیلات را دارند. بانک مسکن این وام را به دو صورت وام و وام مسکن جوانان، وام مسکن روستایی و وام بافت فرسوده پرداخت می کند.

شرایط دریافت وام مسکن تا حدودی مشابه سایر وام ها است. برای گرفتن وام مسکن باید 18 سال سن داشته باشید و میزان درآمد خالص در فیش حقوقی شما باید به اندازه ای باشد که بانک بتواند بازپرداخت اقساط را تضمین کند.

برخی از شرایط دریافت وام مسکن در طول زمان تغییر کرده است، مانند اینکه در حال حاضر تنها افرادی می توانند با افتتاح سپرده برای دریافت وام مسکن اقدام کنند. در واقع پیش پرداخت فقط برای وام اول است و کسانی که می خواهند برای بار دوم یا بیشتر از این وام استفاده کنند باید با خرید اوراق قرضه برای دریافت وام مسکن اقدام کنند.

یکی دیگر از شرایط دریافت وام مسکن این است که کمتر از ۲۵ سال از تاریخ تایید مسکنی که متقاضی تصمیم به خرید آن گرفته است گذشته باشد و ارزش ریالی ملک باید ۸۰ درصد مبلغ وام باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما