اخبار روز

باکو ایروان را متهم کرد که پیشنهاد کاهش تنش بین آذربایجان و ارمنستان را رد کرده است!

این ادعاهای دستیار رئیس جمهور در حالی مطرح شد که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دو روز پیش اعلام کرد که امکان دستیابی به توافقنامه صلح بین ایروان و باکو تا پایان سال جاری وجود دارد و ارمنستان تمام اقدامات لازم را برای تحقق این امر انجام خواهد داد.

پاشینیان با اشاره به بروز یک بحران انسانی جدی در قره باغ به عنوان عامل به خطر افتادن روند صلح بین دو کشور، گفت: زمان زیادی برای رفع انسداد گذرگاه لاچین صرف شده در حالی که این زمان و انرژی باید صرف پرداختن به توافق صلح شود. من همیشه امضای توافق صلح تا پایان سال جاری را ممکن دانسته و به امضای چنین توافقنامه ای متعهد بوده ام.

دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی امروز طی بیانیه ای گفت که کشورش از جامعه جهانی می خواهد که ارمنستان را از مسیر خطرناک خود دور کند و آذربایجان مانند هر کشوری در جهان حق دارد از حاکمیت و تمامیت ارضی خود با تمام ابزارهای موجود در حقوق بین الملل دفاع کند.

وی مدعی حضور غیرقانونی بیش از 10 نیروی مسلح ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان شد و تصریح کرد: بیش از 100 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، بیش از 200 تاسیسات توپخانه سنگین، سامانه های موشکی متعدد، تجهیزات جنگ الکترونیک و غیره وجود دارد. در حال حاضر بیش از 200 خمپاره متعلق به ارمنستان در خاک آذربایجان وجود دارد.

دستیار رئیس جمهوری آذربایجان ادامه داد: ارمنستان بر خلاف تعهدات خود در توافقنامه آتش بس سه سال قبل، از این نیروها پشتیبانی فنی، نظامی، لجستیکی و مالی می کند و ایروان آشکارا اعلامیه سه جانبه آتش بس ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض می کند.

حاجی اف تاکید کرد: آخرین اظهارات رهبری ارمنستان نیز مغایر با اظهارات قبلی آنهاست و صدور پیام تبریک برای انتخابات غیرقانونی در مرکز قره باغ از سوی نخست وزیر ارمنستان، بار دیگر عدم صداقت اظهارات قبلی او در مورد به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان را ثابت کرد.

با وجود اظهارات مخالف مقامات دو کشور، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که نیروهای صلیب سرخ از طریق جاده لاچین و آغدام به ارامنه ساکن در منطقه قره باغ محموله های امدادی و بشردوستانه ارسال کنند.

پیش از این، اگرچه مقامات غربی از باز شدن جاده آغدام از خاک جمهوری آذربایجان به منطقه قره باغ استقبال کردند، اما خواستار رفع محاصره جاده لاچین و ارائه کمک های بشردوستانه به ارامنه قره باغ بودند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از شارل میشل رئیس شورای اروپا اعلام کرد که در دیدار ۵ اکتبر (۱۳ مهر) پاشینیان و الهام علی اف در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو «جامعه سیاسی اروپا» در گرانادای اسپانیا، سندی در مورد مناسبات دو کشور امضا نمی شود ولی مذاکرات بین باکو و ایروان ادامه خواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا