همشهری در فضای مجازی نوشت: «شاهزاده و فقیر» اثر مارک تواین یکی این رمان یکی از معروف ترین رمان های تاریخ غرب است که داستان گدائی به همین نام و ولیعهد ثروتمند انگلستان را روایت می کند. این رمان که نقد نابرابری اجتماعی و نقد قضاوت دیگران بر اساس ظاهرشان است، به دو نفر از دو طبقه اجتماعی کاملا متفاوت با علایق متضاد این فرصت را می دهد تا حقایق زندگی یکدیگر را بیاموزند. این داستان در رسانه های مختلف از جمله سینما، تئاتر و نمایش های رادیویی تکرار و اقتباس شده است، مرزها را درنوردیده و برای اکثر مردم دنیا داستانی آشنا به حساب می آید.

“افسانه سلطان و شبان” ساخته داریوش فرهنگ یکی یکی از سریال های موفق دهه 1360 داستانی کم و بیش شبیه به رمان شاهزاده و فقیر داشت. داریوش فرهنگ فیلمنامه این اثر را به همراه مهدی هاشمی نوشته و ظاهراً بر اساس رمان «شاهزاده و گدا» نبوده و از منابع ادبیات فارسی برای پیشبرد داستان استفاده کرده است.

اختلال خواب سلطان

سلطان کوته فکر و خوشگذرانی کابوس عجیبی می بیند و خواب بزرگ آن را به تیرهای شومی تعبیر می کند که در تاریخ معینی از ماه بر او فرود می آید. این باعث می شود که سلطان بسیار ترسیده و بیمار شود. نخست وزیر، سلطان و سر خواب راه حل این مشکل را جایگزینی سلطان با شخص دیگری می دانند تا خطر از بین برود. بنابراین هما سعادت را ترک می کند و پرنده بر شانه یک چوپان ساده که شباهت غیرقابل تصوری به سلطان دارد فرود می آید. چوپان را به قصر آوردند و جامه شاهی بر او پوشاندند و سلطان را در لباس شبانی با ده فرستادند.

طلحک و کاتوب که متوجه تغییر رفتار سلطان شده بودند برای یافتن حقیقت به راه افتادند و در این راه طلحک جان خود را از دست داد. کتاب و طلحک با پی بردن به ماهیت واقعی سلطان جدید، صحت ماجرا را به شعبان اطلاع دادند و با هم نقشه نابودی درباریان و آزادی اسیران را کشیدند. نخست وزیر کشته می شود و سلطان بانو خودکشی می کند. از سوی دیگر سلطان اصلی که به زندگی روستایی عادت نداشت، در ده شعبان هرج و مرج ایجاد کرد و پس از ضرب و شتم فراوان توسط مردم ده بیرون رانده شد.

در همین حال، خفته بزرگ مژده می دهد که این داستان سیاه به پایان رسیده و زندگی سلطان از تیرهای بلا در امان مانده است. سلطان و خفته به قصر باز می گردند و کاتب از آنها استقبال می کند. سلطان که از این امر شگفت زده شده بود از درباریان و دستیاران خود پرسید و فهمید که همه آنها در زندان هستند. سپس کاتب با لبخند درهای تالار را باز می کند و زندانیان آزاد شده از زندان با تیغه به سلطان حمله می کنند و کابوس سلطان را به حقیقت می پیوندند.

بازیگران اصلی سریال افسانه سلطان و شعبان سال 62 پخش شده از شبکه یک کجا هستند و بعد از 41 سال چه می کنند؟

بازیگران سریال افسانه سلطان و شعبان بعد از 41 سال کجا هستند؟

مهدی هاشمی، سلطان/ شعبان

هاشمی همچنان مشغول کار است و در حال حاضر سه فیلم تگزاس 3، آغوش باز و پول و پارتی در اکران دارد. اوج کار هاشمی در سریال «روزگار قریب» در نقش دکتر بود. محمد قریب با همکاری کیانوش عیاری.

گلاب آدینا، سلطان بانو

در زمان تصویربرداری و پخش این سریال آدینا و هاشمی در زندگی واقعی زن و شوهر بودند. آدینا، دختر حسین قلیخان مستعان (مترجم و داستان‌نویس)، مدت‌هاست که در سینما و تلویزیون فعالیت نکرده و در سال‌های اخیر فعالیت بیشتری در عرصه تئاتر داشته است.

محمد مطیعی، نخست وزیر

محمد مطیعی که آموزش سینما داشت، از قبل از انقلاب در تلویزیون شروع به کار کرد. پس از انقلاب با بازی در سریال سلطان و شعبان به شهرت رسید و در دو سریال مهم دیگر هزاردستان و کوچوک جنگلی به ایفای نقش پرداخت. وی در سال ۱۳۹۷ در سوئد درگذشت.

بازیگران سریال افسانه سلطان و شعبان بعد از 41 سال کجا هستند؟

محمدعلی کشاورز خفته بزرگ

یکی یکی از پنج تن از بزرگان سینمای ایران در کنار عزت الله تعظمی، جمشید مشایخی، داود رشیدی و علی نصیریان. در کارنامه او همکاری با ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی است. نقش مهم تلویزیونی او اسدالله خان در سریال پدرسالار بود. وی در سال 1399 درگذشت.

حسین کاسبیان، طلحک

خنده دار، طنز و دوست داشتنی. از این صفت ها می توان برای توصیف معامله گران استفاده کرد. در تئاتر و همچنین سینما و تلویزیون با بزرگان کار می کرد. او علاوه بر سلطان و شعبان در آرایشگاه زیبا نقشی به یاد ماندنی داشت. او در سال 2005 درگذشت.

احمد آقالو، نویسنده

صدای متمایز، لحن جذاب، هیکل خاص، با سبک و در یک کلام: بازیگری فراموش نشدنی. احمد آقالو تنها 59 سال داشت که در سال 2007 بر اثر بیماری درگذشت. دیدن او در تئاتر، سینما و تلویزیون بسیار جذاب بود و شنیدن صدای او از رادیو فوق العاده بود. او خیلی زود رفت، کمتر از آنچه لیاقتش را داشت بها داده شد و تأثیر مهمی بر او گذاشت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما