به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بانک مرکزی از توسعه معاملات بازار املاک در تهران خبر داد تیر منتشر شده در ماه 1403 که این گزارش حاکی از افزایش 27.1 درصدی تعداد معاملات آپارتمان های تهران است. تیر ماه 1403 را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

ایرنا نوشت: معامله تنها 3 هزار و 600 واحد مسکونی در پایتخت در تیرماه امسال با عرف معاملات ماهانه 10 هزار واحد مسکونی در تهران در شرایط رونق فاصله زیادی دارد و اصلا رقم قابل قبولی نیست. به گفته کارشناسان، اگر این تعداد قرارداد در واحدهای نوساز اتفاق بیفتد، رونق تولید را به دنبال خواهد داشت، اما نگاهی به آمارها نشان می دهد که تنها 950 واحد از این تعداد در آپارتمان های نوساز و 3100 واحد از معاملات انجام شده در واحدهای نوساز است. آپارتمان های سه ساله و بالاتر

اخیرا آماری از سوی بانک مرکزی منتشر شده که نشان می دهد 17 بانک نهضت ملی مسکن در پرداخت وام مسکن نکول کرده اند. بر اساس این آمار، بانک های اقتصاد نوین، ایران زمین، موسسه ملل گردشگری، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، صندوق کشاورزی خاورمیانه و سرمایه در در ملی شرکت دارند. طرح نهضت مسکن صفر شد

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این خصوص افزود: مجلس در راستای سیاست عرضه مسکن به دنبال اعمال نظارت همه جانبه به ویژه در امور عرضه زمین و کنترل قیمت مصالح ساختمانی و غیره است. ، بر اساس قانون جهش در تولید مسکن.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در زمینه تامین 2 میلیون و 300 هزار هکتار زمین اقدامات خوبی انجام داده است اما اکنون باید در تامین سرمایه لازم برای ساخت مسکن کمک کنیم.

سخنگوی کمیسیون ساخت و ساز مجلس یادآور شد: زمانی که مصوبه شورای عالی مسکن تصویب شد، مبلغ مجتمع مسکونی 200 میلیون تومان بود اما اکنون به 800 میلیون تومان افزایش یافته است و امروز انتظار مجلس این است که مصوبه شورای عالی مسکن اجرا می شود.

وی ادامه داد: این مصوبه هنوز از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عملیاتی ابلاغ نشده است و انتظار می‌رود این مبالغ برای تایید رونق بخش مسکن و ساختمان پرداخت شود.

ایری تاکید کرد: اگر سیاست و جهت گیری توسعه مسکن بر اساس قانون نباشد، هرکسی می تواند آن را به هر سمتی سوق دهد.

جریمه ۳۰۰ همتی برای بانک های متخلف مسکن

فرشید ایلاتی، کارشناس املاک نیز با اشاره به عملکرد صفر 17 بانک در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، با تاکید بر اینکه نمی توان از کنار این مشکل به سادگی گذشت، افزود: بر اساس قانون 20 درصد از تسهیلات نهضت ملی مسکن را نمی توان نادیده گرفت. .. وجوهی که از وجوه پرداختی به بانک ها تامین می شود باید برای ساخت مسکن در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: قانون افزایش تولید مسکن در سال 1400 به تصویب رسید اما برخی بانک ها از تامین مالی ساخت مسکن خودداری می کنند.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: قانونگذار تخلفاتی در این زمینه در نظر گرفته که باید به صندوق ملی مسکن واریز شود. در دو سال و نیم اخیر تعداد این جرایم به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: عملیاتی نشدن این جرایم موجب می شود قانون مذکور فاقد انسجام لازم باشد. در این راستا انتظار می رود سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ جریمه اقدام کند و نهادهای نظارتی بر موضوع نظارت داشته باشند.

ایلاتی تصریح کرد: قدرت خلق پول بزرگترین قدرت اقتصادی است که دولت به بانک ها داده است و همانطور که می بینید بسیاری از بانک های اشتباه در این زمینه بانک های خصوصی هستند. در این حوزه باید نظارت های لازم توسط بانک های متولی انجام شود تا این نقدینگی به اهداف تولیدی اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن در گذشته دچار رونق و رکود سینوسی بوده است، گفت: در حال حاضر عمیق ترین رکود را در بازار مسکن در دهه های اخیر تجربه می کنیم که منجر به کاهش ساخت و ساز مسکن به حداقل ممکن شده است. یکی یکی از دلایل اصلی آن عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها است.

نیاز به سود معقول در بخش مسکن

این کارشناس املاک تاکید کرد: باید کاری کرد که صنعت املاک نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر سود معقولی داشته باشد. همچنین باید مشوق های مالیاتی و تسهیلات برای سازندگان حرفه ای در نظر گرفته شود، از سوی دیگر از ورود موقت افراد و سازندگان به این صنعت با ابزارهای مالیاتی جلوگیری شود.

وی همچنین بخش عمده ای از بازار فعلی مسکن را سرمایه (و نه مصرف) عنوان کرد و گفت: این شرایط را می توان هم در ساخت و ساز مسکن و هم در تقاضا برای خرید مسکن مشاهده کرد و هم در زمانی که املاک نوساز خریداری نمی شود. «سرمایه سازندگان عملا مسدود شده است. مشکل این است که هزینه های بالای ساخت و ساز نیز تأثیرگذار است.

بر اساس این گزارش در تیر در ماه 1403 تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به 3.6 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 8.1 درصد کاهش و 27.1 درصد افزایش داشت. به ترتیب.

223228

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما