اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی «20 تا 41» چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پنجمین روز از «درباره تخیل» با موضوع «موسیقی فیلم کوتاه» به دبیری احمدعلی سجادی صدر و حضور یافت. توسط عرب رحمان سه شنبه 1 آبان ساعت 10:30 در سالن 12 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

برای گزارش مهرE. ر در ابتدای این نشست رحمان گفت: با دیدن فیلم های زیاد می توانید به موسیقی فیلم های خودتان برسید، موسیقی باعث می شود مخاطب به فیلم، شخصیت و جهان بپیوندد. نکته ای که در کار من مهم است. اینکه اصلاً دوست ندارم کارهای کلیشه ای انجام دهم و نمی خواهم وابسته باشم.

وی افزود: فیلم واقعیت مجازی ساخته ام که برایم جذابیت زیادی دارد و دوست دارم دوباره در این فضا فیلم بسازم.

ای آر رحمان در ادامه به اهمیت فیلم کوتاه در سابقه کاری خود اشاره کرد و گفت: قبل از ساخت موسیقی فیلم، تیزرهای تبلیغاتی می ساختم و باعث می شد در دنیای موسیقی فیلم راحت تر و تجربه کنم. دقیقاً در مورد فیلم کوتاه همینطور است.” وقتی یک فیلم کوتاه می سازید، پله ای برای ورود به عرصه فیلمسازی بلند ایجاد می کنید.

وی افزود: به موسیقی فیلم دقت کنید، اگر بودجه خوبی دارید حتما آهنگساز داشته باشید و اگر بودجه خوبی ندارید از نرم افزارهایی استفاده کنید که سازهای نمونه دارد یا از هوش مصنوعی کمک بگیرید. اما روش حرفه ای در این فضا. برگرفته از آهنگساز حرفه ای

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند هوش مصنوعی یا فناوری‌ها می‌توانند جایگزین افراد در فرآیند تولید فیلم شوند، پاسخ داد: این فناوری‌ها بسیار خوب هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما هر انسانی یک ویژگی خاص دارد و علاوه بر آن خلاقیت‌های فردی هر کدام. گاهی اوقات شخص می تواند بیشتر از این فناوری به شما کمک کند.

رحمان تاکید کرد: به نظر من فیلم های کوتاه بسیار قابل احترام هستند زیرا مانند دروازه ای برای ورود به عرصه فرهنگ و هنر باقی می مانند. وی افزود: فیلم و موسیقی ایرانی اصالت خوبی دارد و در بین فیلم های ایرانی «لیلا» و «سنتوری» را خیلی دوست دارم.

از آنجایی که ای آر رحمان تهیه کننده موسیقی «محمد رسول الله» است. در ادامه این نشست از وی پرسیده شد که همکاری با مجید مجیدی در این فیلم چگونه بوده است؟

رحمان پاسخ داد: آقای مجیدی در هند به عنوان یک اسطوره و یک قهرمان شناخته می شود و نه تنها از نظر کار و فیلمسازی، بلکه راه های درست درک یک فیلم را به ما آموخت و به ما یاد داد که چگونه یک فیلم خلاقانه بسازیم. زمانی که مجید مجیدی به من پیشنهاد کرد که آهنگسازی «محمد رسول الله» را بر عهده بگیرم، احساس کردم رسالتم را انجام داده ام.

وی بیان کرد: این فیلم برای من یک فرآیند یادگیری بود و طی همکاری با آقای مجیدی موسیقی و سبک های مختلف را برای ایشان ارسال کردم و نظر ایشان را جویا شدم.

آهنگساز فیلم سینمایی «محمد رسول الله» در ادامه گفت: آموزشگاه موسیقی ایجاد کردم و بچه هایی را که توان مالی ندارند به این آموزشگاه دعوت می کنم و به صورت رایگان بورسیه می شوند و موسیقی می سازند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما