دانستنی ها

برای درمان کبد چرب ویتامین D مصرف کنید

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا طرح تحقیقاتی انجام شده توسط محققان در مورد کبد چرب را اینگونه تشریح کرد: نتیجه این تحقیقات نشان داد که می توان سطح ویتامین را حفظ کرد. دی برای مردان و زنان جامعه ایرانی، تقریباً 20 تا 25 نانومول در لیتر می تواند از کبد چرب جلوگیری کند.

به گزارش بازتاب آنلاین، دکتر رضا همایونفر با بیان اینکه برای این مطالعه تقریباً 2100 نفر از تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند، درباره جزئیات این طرح تحقیقاتی گفت: این مطالعه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مراکش و بهشتی انجام شد. دانشگاه علوم پزشکی. وضعیت کبد چرب و سطح ویتامین دی موضوعات مورد مطالعه مورد تحقیق قرار گرفتند.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که تقریباً 34 درصد از جمعیت مورد مطالعه دارای کبد چرب بودند. این نتیجه تقریباً نتایج سایر مطالعات را تأیید می کند. مطالعات مشابهی که در بین ایرانیان و کشورهای منطقه انجام شده است، شیوع بیماری کبد چرب غیرالکلی را بین 30 تا 40 درصد تخمین زده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا در این تحقیق سطح ویتامین دی نمونه مورد بررسی قرار گرفت و افزود: معاینات نشان دهنده میزان بالای ویتامین دی وضعیت افراد شرکت کننده در تحقیق بد است. در تمام جمعیت مورد بررسی، هیچ فردی  سطح ویتامین دی کافی را نداشت و همه با درجات مختلف کمبود ویتامین دی داشتند.

همایونفر ادامه داد: میزان ویتامین دی اگر کمتر از 18 نانومول در لیتر در زنان و 21 نانومول در لیتر در مردان باشد، خطر ابتلا به کبد چرب در این افراد افزایش می یابد. نتیجه گیری ما حفظ سطح ویتامین بود. دی برای مردان و زنان جامعه ایرانی، تقریباً 20 تا 25 نانومول در لیتر می تواند از کبد چرب جلوگیری کند.

وی به اهمیت ویتامین ها اشاره کرد دی گفت: ویتامین دی یکی از موضوعاتی که اخیراً توجه بسیاری را به خود جلب کرده و مطالعات زیادی در مورد آن انجام شده است. مثلا تاثیر ویتامین ها دی در مطالعات مربوط به کنترل قند خون یا خطر سرطان مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که گیرنده ویتامین دی این ماده در بیان نزدیک به 200 ژن مرتبط با متابولیسم بدن نقش دارد و بنابراین طیف گسترده ای از بیماری ها تحت تأثیر کمبود ویتامین دی قرار دارند.

به گفته این محقق، یکی از مهم ترین موضوعاتی که می توان در مورد بیماری کبد چرب غیر الکلی و ارتباط آن با ویتامین ها دی بحث کرد. آنچه باید مورد بررسی قرار گیرد این است که تحقیقات نشان دهنده کمبود ویتامین دی است.

سطح التهاب را در بدن افزایش می دهد. یکی از قوی ترین پیوندها با کبد چرب غیر الکلی است، به همین دلیل است که محققان این مطالعه معتقدند کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهید.

همایونفر در ادامه سخنان خود، مصرف مداوم مکمل ها را برای افزایش سطح ویتامین دی ضروری دانست. از نظر پزشکی برای بدن جایز نیست، گفت: مصرف آن را به افراد دارای کمبود ویتامین به جای مصرف مداوم مکمل ها توصیه می کنیم. سبک زندگی خود را تغییر دهید و سعی کنید خود را در معرض نور خورشید که منبع اصلی ویتامین دی  است قرار دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 دقیقه تا یک ربع باعث آفتاب سوختگی نمی شود، بلکه باعث کمبود ویتامین می شود. اما باعث می‌شود ویتامین دی مورد نیاز بدن ساخته شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا