بعدی- مدت هاست که می دانستند شکلات باعث آکنه و جوش می شود، اما آیا این باور قدیمی درست است؟

به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، در دهه 1960، مطالعات زیادی برای بررسی رابطه بین شکلات و آکنه انجام شد. بزرگترین مطالعه، که تنها شامل 65 شرکت کننده بود، هیچ ارتباطی بین این دو پیدا نکرد. با این حال، این مطالعه از آن زمان به دلیل نقص های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است.

در حالی که خوردن شکلات و آکنه ممکن است نامرتبط به نظر برسد، تحقیقات جدید نشان می دهد که در واقع یک ارتباط قوی بین رژیم غذایی و آکنه وجود دارد. رژیم غذایی غربی به ویژه سرشار از چربی های اشباع شده، قند و محصولات لبنی است.

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که در آن فولیکول های مو در پوست توسط سبوم و سلول های مرده پوست مسدود می شوند و باعث ایجاد جوش می شوند. Bebe de Harpur متخصص پوست می گوید که جوش های شدید یا دائمی از نوجوانی تا بزرگسالی به دلیل ژنتیک است. در واقع، ژن ها اندازه غدد چربی پوست و میزان چربی تولید شده را تعیین می کنند.

دو هارپور می‌گوید: «نگرانی‌های بزرگسالان در مورد آکنه صورت در سال‌های اخیر، به‌ویژه در زنان افزایش یافته است، اما هیچ دلیل واحدی وجود ندارد. البته برخی از عوامل محیطی ممکن است در زندگی روزمره نقش داشته باشند. سبک زندگی مدرن به طور کلی برای بدن خوب نیست و شاید آکنه نشانه این باشد.»

در یک مطالعه جدید، محققان استدلال می کنند که سبک زندگی مدرن، از جمله رژیم های غذایی غربی سرشار از قند و چربی، آکنه را بدتر می کند. اما تعامل بین آکنه و سلامت، عملکرد سیستم ایمنی، رژیم غذایی، التهاب، استرس و قرار گرفتن در معرض محیط‌های خاص به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. زینب لفتاح، سخنگوی بنیاد پوست بریتانیا، می گوید: «این محرک ها شامل استرس، مبارزه با عفونت ها یا سندرم پیش از قاعدگی است.

آیا شکلات می تواند باعث آکنه شود؟

شصت سال پس از متهم شدن شکلات به ایجاد آکنه، بسیاری از مردم هنوز آن را به عنوان یک محرک بالقوه می دانند. از هر 10 بیماری که لفاث در کلینیک خود می بیند، 9 نفر از او می پرسند چه غذاهایی را می توانند برای درمان آکنه و شکلات از رژیم غذایی خود حذف کنند. یکی این یکی از بیشترین سؤالات در مورد غذاها است.

دکتر زینب لفت می گوید: «این تصور نادرست است، اما حقیقتی در آن وجود دارد. لفت می‌گوید دلیل اینکه غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باعث تشدید آکنه می‌شوند این است که سطح انسولین در بدن افزایش می‌یابد که باعث التهاب می‌شود و باعث افزایش تولید سبوم در پوست می‌شود که می‌تواند منافذ را مسدود کند و منجر به آکنه شود. اما شکلات در واقع شاخص گلیسمی پایین تا متوسطی دارد.

گروه دیگری از مطالعات به طور گسترده‌تری بر رابطه بین آکنه و رژیم غذایی غربی پر از غذاهای با شاخص گلیسمی بالا متمرکز شده‌اند. مطالعات مختلف جمعیتی ارتباط بین آکنه و خوردن غذاهای پرچرب و شیرین را نشان می دهد. بزرگترین مطالعه در نوع خود که در سال 2020 منتشر شد، آکنه صورت و رژیم غذایی را در بیش از 24000 نفر مقایسه کرد. محققان دریافتند که رژیم غذایی غربی ممکن است در شکل گیری آکنه نقش داشته باشد. یک مطالعه جمعیتی دیگر هیچ موردی از کورک را در میان ساکنان جزیره کیتاوان در پاپوآ گینه نو نشان نداد. محققان به این نتیجه رسیدند که این به دلیل رژیم غذایی با شاخص گلوکز پایین است.

بودو ملنیک متخصص پوست در آلمان می گوید: آکنه صورت یک سندرم متابولیک پوست است. «یک ارتباط قوی بین آکنه صورت و بیماری هایی مانند دیابت و چاقی وجود دارد.» او در یک مقاله استدلال کرد که کربوهیدرات های تصفیه شده، لبنیات و چربی های اشباع و ترانس که اغلب دارای مقادیر بالایی هستند. شاخص گلیسمی، باعث آکنه می شود.

پس آیا خود شکلات باعث آکنه نمی شود؟

شکلات سرشار از چربی اشباع شده است و همچنین ممکن است قند بالایی داشته باشد. اما اثرات بالقوه خوردن شکلات فقط به رژیم غذایی فرد بستگی ندارد، بلکه ممکن است به نوع شکلات نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شکلات تلخ با درصد بالاتر حاوی قند کمتری است.

خوردن مقداری شکلات تلخ برای پوست نیز مفید است. شکلات تلخ استرس اکسیداتیو در پوست را کاهش می دهد که به کاهش التهاب پوست کمک می کند. با این حال، فواید شکلات تلخ برای کاهش علائم پیری روی پوست مفیدتر است. این ممکن است در برابر علائم قابل مشاهده پیری پوست به جای کاهش شدت یا خطر آکنه مفید باشد.

دو هارپور می گوید: در حالی که برخی از الگوهای غذایی که دارای کالری بالا و مواد مغذی کم هستند احتمالاً التهاب را در بدن افزایش می دهند، آکنه فقط در افرادی رخ می دهد که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آکنه هستند. یک رژیم غذایی سالم برای سلامت کلی مفید است. رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای پوست مفید است. بخش‌های بدن با هماهنگی کار می‌کنند، بنابراین غذاهایی که برای قلب، روده و مغز مفید هستند برای پوست نیز مفید هستند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما