بر اساس گزارش آنلاین، یک استارتاپ فضایی در چین آزمایش فرود عمودی یک نمونه اولیه موشک قابل استفاده مجدد را انجام داد. اما در آخرین لحظه خودروی پرتاب دچار مشکل شد و موشک به سکوی فرود برخورد کرد و در نهایت شعله ور شد. Deep Blue Aerospace موشک سحابی-1 را در اولین پرواز آزمایشی خود در ارتفاع بالا در روز یکشنبه این هفته پرتاب کرد و فرود آن را در کیهان‌دروم Ejin Banner در مغولستان داخلی برنامه‌ریزی کرد.

بر اساس بیانیه شرکت Deep Blue Aerospace، موشک چینی به ارتفاع حدود 5 کیلومتری از سطح زمین صعود کرد اما با موفقیت روی سکوی پرتاب فرود نیامد. یک هواپیمای بدون سرنشین از پرواز آزمایشی فیلم گرفته و انفجار هولناک موشک چینی را با جزئیات کامل به تصویر کشیده است. این ویدئو با برخورد موشک سحابی-1 به سکوی پرتاب و شعله ور شدن به پایان می رسد.

به گزارش گجت نیوز، با وجود انفجار این موشک چینی و شکست در پرواز آزمایشی آن، این آزمایش ناموفق نیز ممکن است قابل توجه باشد و راه را برای پیروزی های بعدی استارتاپ Deep Blue Aerospace هموار کند. حتی اسپیس ایکس در اولین تلاش های خود برای پرواز موشک های قابل استفاده مجدد فالکون بارها شکست خورد. اما این شکست ها نیز به عنوان پیروزی های جزئی توصیف شد تا اینکه سرانجام شرکت ایلان ماسک به موفقیت رسید. اکنون شرکت چینی Deep Blue Aerospace احتمالاً از SpaceX الگوبرداری کرده و انفجار این موشک را پلی برای موفقیت آینده می بیند.

ویدئویی از انفجار موشک چینی سحابی-1 در حین پرواز آزمایشی

همانطور که در این ویدئو مشاهده می کنید، موشک سحابی-1 چینی ظاهراً ارتفاع فرود خود را اشتباه ارزیابی کرده است، به همین دلیل است که موتور آن پیش از موعد خاموش می شود و پس از یک انفجار، Deep Blue Aerospace به طور عمودی به محل فرود برخورد می کند بیانیه: “در مجموع 11 کار اصلی برای اعتبارسنجی آزمون وجود دارد که 10 مورد با موفقیت به پایان رسید و تنها یکی تکمیل نشد.”

لازم به ذکر است که Deep Blue Aerospace یکی این یکی از چندین استارت آپ فضایی و موشکی چینی است که تلاش می کند موشکی قابل بازیافت را پرتاب کند که بتواند با موشک دو مرحله ای فالکون 9 اسپیس ایکس رقابت کند. اوایل امسال، استارت‌آپ چینی Landscape اولین آزمایش پروازی نمونه اولیه موشک قابل بازیافت خود را انجام داد و به ارتفاع حدود 350 متر رسید و حدود 2.4 متر از نقطه هدف فرود آمد.

موشک Deep Blue Aerospace Nebula 1 3.35 متر عرض دارد که از فالکون 9 اسپیس ایکس کوچکتر است. این موشک پس از آزمایش های موفقیت آمیز قادر به حمل بار 2000 کیلوگرمی در مدار پایین زمین و نسخه پیشرفته تر آن قادر به حمل بار 8000 کیلوگرمی خواهد بود. موشک فالکون 9 اسپیس ایکس همچنین می تواند حدود 25000 کیلوگرم بار را به مدار پایین زمین حمل کند و موشک فالکون هوی ظرفیت حمل حدود 64000 کیلوگرم محموله را دارد.

دولت چین اجازه داد سرمایه گذاری به جای شرکت های دولتی به شرکت های فضایی سرازیر شود و در نتیجه صنعت موشک چین رشد کرده است. با وجود آزمایش ناموفق اخیر، Deep Blue Aerospace عقب نشینی نخواهد کرد و در حال کار بر روی پرواز آزمایشی بعدی موشک سحابی-1 در نوامبر سال جاری است.

58558

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما