اخبار روز

اسحاق جهانگیری: صدای شکستن استخوان های مردم را می شنوید

به گزارش خبرگزاری مگتو، بخش هایی از گفتگوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم با «سلنامه اعتماد» را در زیر می خوانید.

کسانی که با اسلام و تشیع همدل هستند به ایران اجازه توسعه می دهند

* اگر امروز کلید اداره کشور را مردم و رهبری به شما می دادند، چه برنامه ای را برنامه ریزی می کردید؟ چه اقداماتی انجام داده اید؟ اهمیت پاسخ به این سوال در این است که از پاسخ شما می توان مشکلات و اولویت های کشور را استنباط کرد.

ما در حال حاضر هیچ مسئولیتی نداریم و کلیدی در دست نداریم (با لبخند) و نمی خواهیم کلید در دستمان باشد و همچنین دیگران علاقه ای به دادن کلید به ما ندارند. اما در نهایت تجربیاتی که ما به دست آورده ایم مربوط به مردم ایران است. این تجربه اسحاق جهانگیری نیست که بخواهم برای خودم نگه دارم. وظیفه من این است که به مدیر کشور نامه بنویسم و ​​این تجربه را بخواهم و به او توصیه کنم که این کارها انجام شود. اگر به مشکلات ایران به طور کلی نگاه کنیم، فکر می کنم ایران حق دارد یک کشور توسعه یافته باشد. ایران همه ظرفیت ها را دارد که کشوری توسعه یافته باشد.

ایران رتبه اول یا دوم نفت و گاز را دارد. من می گویم “یا” زیرا برخی از آمارهای مبتنی بر آمار کشف نفت و گاز ما را در مجموع در دو رتبه اول قرار می دهد و برخی آمارها می گویند ما با کمی تفاوت در رتبه دوم هستیم. اما مهم نیست، ایران یا اول است یا دوم. وقتی صحبت از منابع طبیعی به غیر از نفت و گاز می شود، ایران در بیشتر آنها عملکرد خوبی دارد. به طور خاص، در 10 مورد در رتبه یک تا دهم در سراسر جهان قرار دارد. در بسیاری از موارد مانند سنگ آهن و مس و موارد مشابه. موقعیت جغرافیایی آن استثنایی است. 85-90 میلیون نفر جمعیت دارد. بازار بزرگی وجود دارد. کشورهایی که حلقه اول و دوم ایران را تشکیل می دهند، کشورهایی با جمعیت زیاد هستند که در مسیر توسعه قرار دارند. یعنی بازار بسیار بزرگی در نزدیکی ایران وجود دارد.

این کشور چندین دهه تجربه دارد که می خواهد به سمت توسعه پیش برود و زیرساخت های خود را تا حد زیادی گسترش داده است. بنادر، فرودگاه ها، بزرگراه ها. هنوز قطعات ناقصی وجود دارد که باید ساخته شود. یک جوان تحصیلکرده الحمدلله بس است. هم در دانشگاه های خوب داخل و هم در دانشگاه های خوب خارج از کشور تحصیل کرده اند. این عوامل در حال توسعه ایران هستند. هرکس می خواهد با ایران همدردی کند باید بگوید که از توسعه ایران غافل نشویم. بگذارید ایران توسعه یابد. کسانی که با اسلام و تشیع همدل هستند به نام اسلام و تشیع حکومت می کنند و ایران را در این حکومت رشد می دهند. ممکن است موانع را بتوان برداشت، راه حلی وجود دارد.

هر جنگ اقتصادی باید دوره ای داشته باشد. بیایید بی پایان ادامه دهیم، قربانیان مردم هستند

اگر بخواهم یک نکته را بگویم توسعه ایران است. موضوع دوم مشکلات کنونی ایران است. معیشت مردم ایران سخت شده است. در روز روی کار آمدن آقای روحانی در سال 2012، تورم حدود 40 درصد و رشد اقتصادی در سال 2011 منفی 7 درصد بود. خوب می دانستیم وقتی این اعداد را داشتیم تورم 40 درصد بود، رشد اقتصادی پارسال منهای 7 درصد بود، یعنی سفره مردم کوچک شده است. یعنی معیشت مردم ایران کم شده است. همه سهم کمتری نسبت به سال گذشته دارند.

هر سال مردم آرزو می کنند که این کیک کمی بزرگتر شود و چیزهای بیشتری وارد زندگی آنها کند. با کوچکتر شدن این پای و بزرگتر شدن جمعیت، نسبت افراد بسیار کم می شود و مردم این را در زندگی خود احساس می کنند. بلافاصله امید وجود داشت و تورم شروع به کاهش کرد. تورم به 40 تا 25 درصد، سپس 11، 6، 8 درصد رسید. واضح است که تورم قابل کاهش است. یک مثال واضح وجود دارد. در سال های 92، 93، 94، 95، 96 تورم هر سال از 40 درصد به 6 درصد کاهش یافت. مشکلات بین المللی که حل خواهد شد، برجام حل خواهد شد. در سالی که فقط برجام را داشتیم، شرکت ها و کشورهای خارجی به ارزش بیش از 80 میلیارد دلار با ایران تفاهم نامه و قرارداد امضا کردند تا خط اعتباری برای اجرای برنامه های توسعه در ایران فراهم کنند. پس این کشور جاذبه دارد. اگر این شرایط وجود داشته باشد می توان کشور را توسعه داد. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، مشخص بود که ما وارد دوره جدیدی شده ایم.

معلوم بود که یک احمق رئیس جمهور آمریکا شده است، او قدرت دارد و می تواند ایران را عصبانی کند. گفتیم باید اقتصاد را مدیریت کنیم تا جان مردم آسیب نبیند. این میز نباید کوچکتر باشد. آیا کسی هست که بگوید من مشکلات اقتصادی را می دانم اما دوباره ارز ترجیحی تعیین می کنم؟ نه آقا، مواقعی مثل جنگ اقتصادی هست که باید کوپن توزیع کرد، سهمیه گذاشت و برای حفظ جان مردم کاری کرد. آقای مهندس موسوی چه می کرد؟ روی اجناس کوپن گذاشته بود و سهمیه همه چیز مشخص بود و می گفت حداقل ها را به خانواده ایرانی تحویل بدهم. این هم یک جنگ اقتصادی بود. اما هر جنگی باید دوره ای داشته باشد. نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد. بیایید بی پایان ادامه دهیم، قربانیان مردم هستند. شک نکن روزگاری می شد مشکلات دنیا را از منظر عزت حل کرد. من فکر می کنم معیشت مردم موضوع دوم است.

از سال 2017 تا به امروز مردم با تورم حدود 40 درصدی مواجه هستند. همین امسال که دولت گفت کنترل می کنیم، رهبری اسمش را گذاشتند سال «کنترل تورم» حالا تورم. دی ماه نسبت به دی ماه مشابه سال گذشته 43 درصد بوده و تا پایان سال قطعا افزایش خواهد یافت. فرهنگی و کارمندان ناراضی هستند. حقوق ها قطع می شود، کارگران ناراضی می شوند، سفره های مردم کوچک می شود. نکته دومی که می خواهم بگویم این است که معیشت مردم را جدی بگیریم. صدای شکستن استخوان های مردم را می شنوید.

ما باید مشکل اقتصاد ملی را حل کنیم. دولت می تواند راه حلی بیابد و آن را حل کند. نارضایتی یک مشکل جدی است. نارضایتی هایی داریم که به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع پیچیده تر و دشوارتر شده است و هر روز سعی می کنیم تصمیم بگیریم سخت تر از روز قبل می شود. آب یک معضل جدی برای ایران امروز است. یک ایرانی که می‌خواهد توسعه پیدا کند و الان وقتی شما درخواست مجوز می‌کنید می‌گویند اگر واحد تولیدی شما نیاز به آب داشته باشد، چیزی برای دادن به آن واحد صنعتی نداریم. آب و هوا به یک معضل جدی برای مردم تبدیل شده است. کلان شهرها تا حدی درگیر هستند. برکه ها یکی یکی یکی خشک میشه

عدم تعادل انرژی وحشتناک است

دریاچه ارومیه یک معضل جدی است. عدم تعادل انرژی وحشتناک است. کشوری که در انرژی نفت و گاز جهان پیشتاز است و امروز اگر شما به عنوان تولیدکننده بروید و بگویید من می خواهم کارخانه بسازم و به گاز نیاز دارم، می گویند گاز نداریم. می گویند برق نیاز دارم، می گویند برق نداریم، خودت باید برق بدهی. اگر شما یک واحد تولیدی هستید اردیبهشت ماه وقتی زمان فرا رسید، اولین هشدار برای آماده سازی برای محدود کردن مصرف برق داده می شود. در تابستان مصرف برق محدود به واحدها می باشد.

در زمستان به محض اینکه بدون برق بمانید اخطار بعدی برای آمادگی برای محدودیت مصرف گاز دریافت خواهید کرد. مصرف گاز واحدهای تولیدی محدود است. واضح است که کشور اینطور کار نمی کند. این اعتراضات نیاز به پول دارد. تحریم ها باید حل شود تا بتوانیم بر اساس راه حل تحریم به ایران پول وارد کنیم. عدم تعادل انرژی حداقل در بخش نفت و گاز، در حال حاضر با توجه به اطلاعاتی که دارم، می گویم بیش از 300 میلیارد دلار طرح آماده فروش وجود دارد که می تواند پول جذب کند و بدون اینکه ما بخواهیم هزینه کنیم، می تواند پول جذب کند. یک دلار

ده ها میلیارد دلار پروژه در بخش حمل و نقل برای نوسازی خودروهایی که سوخت زیادی مصرف می کنند، منابع کشور را هدر می دهند و هوا را آلوده می کنند و ایجاد یک سیستم حمل و نقل خوب که در خور شأن و منزلت مردم ایران باشد در دسترس است. ایجاد خواهد شد.

حضور زنان در ورزشگاه ها را آنقدر به تاخیر انداختند که یک دختر مجبور شد خود را به آتش بکشد

محدودیت های اجتماعی مختلفی که در کشور وجود دارد. چند بار اصرار کرده‌ایم که اجازه دهید زنان به ورزشگاه بروند. بعضی ها می گفتند این خلاف اسلام است. دیدی اینطور نیست و ولش کردی، فقط آنقدر معطل کردی که دختری مجبور شد خودش را بسوزاند. فیفا اعلام کرد که ما شما را از دور حذف می کنیم و شما اجازه دادید. ما می خواستیم وزیر زن داشته باشیم اما گفتند که زنان نمی توانند چنین پستی داشته باشند. رهبری اخیراً اعلام کردند که هیچ مانعی برای مسئولیت زنان، حتی در سطوح بالا و وزارت، وجود ندارد.

ایران یکی این کشور یکی از مهم ترین کشورهایی است که حمل و نقل بین المللی باید از آن عبور کند

اینها مشکلاتی است که هر کدام باید حل شوند. من از این قبیل موارد زیاد دارم و فکر می کنم هرکسی کشور را اداره می کند باید آنها را در دستور کار قرار دهد. یا در سراسر راهروها، ایران یکی یکی از مهم ترین کشورهایی است که حمل و نقل آن از طریق ایران انجام می شود. حمل و نقل بین المللی. خطوط لوله بین المللی نفت و گاز باید از ایران عبور کند. فقط به خاطر لجاجت سیاسی برخی کشورها بود که این را از مردم ایران دور کردند و مردم ایران را دور زدند.

ما باید این راه ها را باز کنیم. برای اینکه هند با آمریکا و دیگران ارتباط برقرار کند و یک کریدور به امارات و از آنجا به عربستان و حیفا برای اتصال به مدیترانه برود، این مسیر راه ایران است. یک راه اقتصادی است. ما باید از این موضع ایران دفاع کنیم. نباید اجازه دهیم موقعیت ایران به این شکل تضعیف شود. اینطور نیست که دولت ها نخواهند، موانعی وجود دارد که کل سیستم تصمیم گیری کشور باید با هم حل شود.

۲۷۲۱۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا