اخبار روز

استانداردهای خودروی کشور 120 بود

از سال 2016، رعایت استاندارد برای خودروهای داخلی و وارداتی الزامی است. در ابتدا 52 استاندارد، در مرحله دوم از پایان سال 2019 سپس 63 استاندارد و در نهایت رعایت 85 استاندارد خودرو از سال 2019.

به گزارش گجت نیوز 85 استاندارد خودرو یکی یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی خودروسازان در سال های اخیر بوده است و سرانجام دود آن به چشم خریداران نهایی رسید. طبق آخرین اخبار خودرو، معاون توسعه و ارتقای استاندارد سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که به زودی 85 استاندارد منسوخ می شود و استانداردهای خودرویی کشور 120 می شود.

لزوم ارتقای استانداردهای خودرویی کشور

پرویز درویش، معاون توسعه و ارتقای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌ها برای رعایت استانداردهای 120 گانه خودرویی در کشور گفت:

قبلا 85 استاندارد برای مونتاژ خودرو وجود داشت، اکنون 120 نوع استاندارد وجود دارد. اما برای اجرای آنها در شرکت های خودروسازی باید پیش نیازها و زیرساخت های لازم مهیا شود. زیرا بسیاری از آنها امکانات رفاهی هستند و باید در خودروهای جدید پیاده سازی شوند. پیش از این، فقط قطعات خودرو مانند تیغه های برف پاک کن، لنت ترمز یا لامپ مشمول استانداردهای الزام آور بودند. اما اکنون مشخص است که استاندارد الزام آور برای هزاران قطعه از جمله مجموعه هایی مانند بدنه یا ترمزها اعلام خواهد شد.

بر اساس آمار فروش بالای دو خودروساز بزرگ کشور، افزایش ایمنی سرنشینان و عابران پیاده و کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا از جمله مزایایی است که استانداردسازی خودروهای داخلی می تواند برای کشور به ارمغان بیاورد و همه این موارد نیازمند زیرساخت هایی است که باید وجود داشته باشد. اجرا شد تبدیل شد.

علیرغم ادعای مقامات داخلی مبنی بر کیفیت خوب بنزین در پمپ بنزین های کشور، مشخص می شود که سایر شهرها به استثنای شهرهای بزرگ از بنزین یورو 4 و یورو 5 استفاده نمی کنند که منجر به کاهش ارزش و آلایندگی می شود. خودروهای جدید یورو 5 باید صعود کنند.

علاوه بر این، خودروسازان داخلی در یک بازار ایده آل و رقابتی که بتواند استانداردهای جهانی را برآورده کند، فعالیت نمی کنند. البته رعایت بیشتر استانداردهای خودرویی باعث افزایش کیفیت و بهبود تولیدات داخلی می شود. اما در کشوری که قیمت هر خودرو جداگانه اعلام می‌شود و خودروساز حق ندارد قیمت بالاتری را برای محصول تولیدی خود تصویب کند و رقابت سالمی بین تولیدکنندگان داخلی، مونتاژکنندگان و محصولات وارداتی به وجود نیاید، ممکن است انتظار می رود که اجبار مردم به رعایت استانداردهای بالاتر خودرو منجر به این شود. وضعیت ایده آل است.

در یک ماه گذشته نیز شاهد بودیم که خودروهای پرتقاضا مانند پژو پارس به دلیل عدم رعایت استانداردهای 85 گانه نمی توانند به تولید خود ادامه دهند. نبود و این مشکل مشکلات زیادی را برای خریداران ایجاد کرد. به گفته بسیاری از خریداران این موضوع مهم نبوده و تنها درخواست آنها از این شرکت تحویل خودرو و انجام تعهد بوده است. در نهایت سازمان استاندارد از این سمت کنار رفت و در سال جدید شاهد تولید پژو پارس هستیم.

120 استاندارد، بهانه آینده خودروسازان برای افزایش قیمت

بازار خودروی کشور ما انحصاری و سازمان نیافته است. به طوری که حدود 80 درصد از سهم فروش سالانه خودرو در اختیار دو شرکت بزرگ دولتی ایران خودرو و سایپا است. اگرچه بسیاری از مردم کشور توانایی خرید همان خودروهای بی کیفیت داخلی با استانداردهای 85 گانه را ندارند، اما لزوم رعایت استانداردهای 120 گانه باعث می شود خودروسازان داخلی قیمت محصولات خود را بیش از پیش افزایش دهند.

این بدان معناست که مصرف‌کنندگانی که سال‌ها می‌خواهند خودرویی با صفر کیلومتر بخرند، با افزایش قیمت محصولات مواجه می‌شوند یا باید پول بیشتری را برای یک ویژگی استاندارد مانند سنسور کنترل فشار باد لاستیک‌ها یا چراغ‌های روشنایی در روز خرج کنند. که هیچ نقشی برای آنها در خرید خودروی مورد نظر و یا خودداری از خرید خودرو ندارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا