1456411


02 مهر 1403 09:07


بهترین ها: از نظر تلفات، انفجار معدن طبس تمام حوادث مربوط به مین در ایران را پشت سر گذاشت. واکنش افکار عمومی مانند ماجرای پرواز 752 یا مثلا سانچی و اتفاقات مشابه با عصبانیت و ناراحتی همراه بود. در هر صورت بسیاری از مردم فکر می کنند وفور این اتفاقات در ایران ناشی از بی احتیاطی است، کمبود امکانات و عدم رسیدگی مناسب کلیدواژه های شکایت مردم در شبکه های اجتماعی است. چرا معادن مجهز نیستند؟ اولویت چیست؟ آژانس های تبلیغاتی بدون کارکرد یا زندگی مردم؟ این ارزان شدن جان انسان ها باعث گلایه های بسیاری شده است. اما منطقه محل حادثه دقیقا کجاست و چه امکاناتی داشت؟

آقای صمدی می دانی حرف نزنی؟

صمدی (دبیر انجمن زغال سنگ) روز گذشته اظهار داشت: تجهیزات این معدن کاملا مکانیزه است و این معدن از امکانات مهمی در بین معادن خصوصی برخوردار است. وی البته در ادامه وجود گاز متان در این نوع معادن را عادی دانست و اظهار داشت که اگر امنیت کافی وجود نداشت هر ماه این حوادث رخ می داد. در واقع صمدی منت هر ماه قتل کارگران معدن را در ذهن مردم انداخته است!

یک کفش راز معدن را فاش کرد

منطقه معدنی پروده حدود صد کیلومتر با اولین شهر مجاور فاصله دارد. آنجا مارها و عقرب های زیادی وجود دارد و بیمارستانی وجود ندارد، بخشی از جاده آسفالت است در حالی که بخش هایی از منطقه حتی جاده آسفالته ندارد. یک ایستگاه کوچک آتش نشانی در این منطقه وجود دارد و هیچ بیمارستانی در آن افتتاح نشده است. اگر قرار باشد آمبولانس به منطقه برسد و مصدوم را منتقل کند، حداقل یک ساعت طول می کشد. کارگران غیربومی شاغل در این منطقه تا سال گذشته در آلونک زندگی می کردند. از سال گذشته سوله کمک های اجتماعی در این منطقه ساخته شده است که تعدادی از کارگران در آن اسکان داده شده اند. به غیر از آشپزخانه ای که غذای کارگران را تامین می کند و پوشاک و کفشی که شرکت ها ارائه می دهند، خدمات دیگری در این منطقه وجود ندارد. اینها را روزنامه اعتماد نوشته بود البته عکس یک کفش. یکی در بین متوفیان، این حادثه در ساعات اخیر بسیار پر سر و صدا شده است و دلیل و نمادی از ظلم به آن مرحوم است.

هر ساعت از غم طبس و حجم بی لیاقتی شما منفجر می شویم

قهرمان طبسی من این مرد است.

هادی نوباغی 45 ساله اهل جوین شهرستان سبزوار است. او 5 فرزند دارد و 5 سال در معدن زغال سنگ طبس کار کرده و ماهیانه 16 میلیون تومان حقوق می گیرد. شب حادثه برای نجات همراهانش جانش را در دستانش گذاشت و توانست تعدادی از آنها را از تونل بیرون بیاورد اما خودش بر اثر استنشاق گاز بیهوش شد و روی زمین افتاد.

هر ساعت از غم طبس و حجم بی لیاقتی شما منفجر می شویم

وی در روایت این فاجعه برای روزنامه همشهری گفت: وقتی از معدن خارج شدیم، دیدم از همشهریانم که مشغول کار هستند خبری نیست، دوباره لباس پوشیدم و وارد معدن شدم. وقتی جلوتر رفتم متوجه شدم بسیاری از همکاران و همشهریانم خفه شده اند. در همین حین متوجه شدم که سه چهار نفر هنوز نفس می کشند. آنها را از معدن بیرون کشیدم و به دنبال همراهانم به داخل رفتم. وقتی جلوتر رفتم با اجساد چند تن از همراهانم روبرو شدم. برخی از اجساد را به امید زنده شدن آنها برداشتم. من به کارگاه دیگری می رفتم یکی یکی از مهندسان به من گفت: نرو خطرناک است اما من طاقت نیاوردم و رفتم ببینم کدام یک از همشهریانم زنده هستند. می گوید: آنجا 15 نفر بودند، همه مرده بودند، وقتی رسیدم دیدمشان. یکی او آنها را بزرگ می کند. او از استنشاق گاز متان حالت تهوع داشت. آن را بیرون آوردم و سپس به معدن برگشتم تا دوستانم را پیدا کنم. وقتی جلوتر رفتم دیدم که وجود گاز متان همه را خفه کرده است. من آنها را در وضعیت بسیار بدی دیدم. صحنه ای دیدم که تا آخر عمر فراموشش نمی کنم.

سخنان عجیب وزیر کار پس از حادثه طبس!

در حالی که به عنوان یک قاعده کلی، در پی انفجار معدن زغال سنگ طبس، تشخیص عیب و سهل انگاری باید توسط هیاتی از کارشناسان پس از بررسی دقیق کارشناسان داخل معدن، احمد میدری وزیر کار با حضور در معدن انجام شود. وزیر کشور پیشاپیش تاکید کرد که تخلفی صورت نگرفته و این اتفاق واقعا یک حادثه بوده است. وی در ادامه گفت: مستمری مصدومان حادثه انفجار معدن طبس به سرعت و به طور کامل پرداخت می شود!

اما این اظهارات احمد میدری بیشتر واکنش های منفی را در پی داشت. در واقع به نظر می رسد او در این اظهار نظر کمی عجول بوده و شاید بهتر بود به زندانیان معدن طبس پول می داد.

محمد باقرزاده روزنامه نگار در این باره نوشت: وقتی هنوز اجساد بی جان کارگران از زیر آوار معدن طبس بیرون نیامده و سرنوشت زندانیان مشخص نیست، آقای میدری شما چه «تحقیقاتی» هستید؟ چطور ممکن است یک دانشگاهی و محقق نداند که در مرحله بحران نباید از «نظرسنجی» نتیجه بگیرد! آیا در این شرایط صحبت از «ارباب قربانیان» شرم آور نیست؟

حامد همچنین در جایی دیگر از اظهارات میدری انتقاد کرد: آقای احمد میدری وزیر کار 24 ساعت پس از حادثه و در حالی که عملیات امداد و نجات ادامه دارد و وزارت کار نیز یکی یکی از متهمان پرونده معدن طبس اعلام کرد: طبق بررسی های ما هیچ تخلفی در معدن طبس صورت نگرفته و این اتفاق واقعا یک حادثه بوده است.


برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان بهترین اپلیکیشن را نصب کنید.


منبع:برترینها

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما