پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: کنعان

جنسیت: درام

کارگردان: مانیکور واقعی

نویسنده: اصغر فرهادی و مانی حقیقی

تاریخ انتشار: 1386

بازیگران:

محمدرضا فروتن
ترانه علیدوستی
بهرام رادان
افسانه باگان
حسن معجونی

خلاصه فیلم

کنعان عنوان فیلمی به کارگردانی مانی حقیقی و نویسندگی اصغر فرهادی و مانی حقیقی محصول سال 1385 ایران است. داستان این فیلم بخشی از زندگی مینا (ترانه علیدوستی) و مرتضی (محمدرضا فروتن) را روایت می کند. شرایط سخت در آستانه طلاق…

در مورد فیلم

این فیلم احتمالاً قصد داشت درباره تنهایی و سردرگمی زن و مرد در جامعه مدرن ایران صحبت کند. از آن یکی او سعی می کند برود اما استراحت کند و دیگری برگشته است اما برای استراحت. رفتن یا ماندن، فرار یا دعوا کردن… در نهایت چیزی را حل نمی کند و هر چه هست مجبورت می کند زندگی کنی.

کنان فیلم جدی است. زیرا خود میل به تهمت تبدیل نمی شود. این صدق فقط در تعریف روابط معنا پیدا می کند و به همین دلیل است که به گفته نویسنده تنها یک سوم اول فیلم این ویژگی را خاص خود می کند. او بی خیال وارد زندگی شخصی شخصیت نمی شود و برای ورود به این حریم با احساس شرم و ترس مضاعف دست و پنجه نرم می کند.

مثل این است که می گویند باید مواظب جیب خود باشید تا دست خود را سرزنش نکنید. کنعان برای حفظ حیثیت خود نسبت به تمام اتهامات موجود در فیلم هشدار می دهد. و به دلیل همین فرار از افکار اشتباه مخاطب، کلمه اجبار را در یک سوم میانی فیلم درک می کنیم. فیلمساز سعی می کند به مخاطبش بفهماند که هیچ ارتباطی بین مینا و علی نیست.

او به مخاطب می گوید که تنها دلیل خستگی مینا از زندگی اش است. این جاه طلبی اوست و حضور علی در زندگی مینا پس از 10 سال تنها با دیالوگ “کی میدونی که تغییر نکرده” به پایان میرسه. و با همین دو احساس «عزت» و «اجبار» است که فیلمساز در یک سوم آخر با «اصرار» عجیبش مجبور می شود بفهمد که مینا هم حق دارد گاهی دل کند وگرنه خودش هم به آن فکر می کند. خانواده و خواهر

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما