وام برای بازنشستگان

وام برای بازنشستگان | ماجرای وام های نجومی از مدیران بورس گرفته تا کارمندان و مدیران بانک ها تا مدیران ارشد بانک مرکزی در روزهای اخیر به تیتر یک خبر تبدیل شده است. آن هم در شرایطی که صندوق های بازنشستگی مدعی هستند کفگیرشان به ته دیگ رسیده و نمی توانند وام های 30 میلیون تومانی خود را به بازنشستگان بدون قرعه کشی و صف پس بدهند!

در تامین اجتماعی مستمری بگیران و مستمری بگیرانی داریم که دو سال است منتظرند تا در قرعه کشی وام ضروری برنده شوند اما هنوز نوبتشان نرسیده است! کاظم فرج اللهی از فعالان اتحادیه کارگری و مستمری بگیران با انتقاد از این شرایط نابرابر می گوید: امسال اعتباری که قرار است تامین اجتماعی به مستمری بگیران بدهد تنها 30 میلیون تومان است، پارسال 20 میلیون و سال قبل از آن. که 12 میلیون تومان بود. ظاهراً در سال‌های اخیر و در پی اعتراض‌های مکرر بازنشستگان به اعطای وام، سامانه‌ای ایجاد شد که طبق آن مقرر شد مستمری بگیران متقاضی به‌صورت غیرحضوری ثبت نام کنند و هر وقت نوبت به آنها رسید، وام بگیرند.

وی افزود: این سامانه ایجاد شده و عده ای در آن ثبت نام کرده اند. مستمری بگیرانی داریم که تعدادشان کم نیست که یک بار برای ثبت وام و پرداخت هزینه ثبت نام به کافه نت مراجعه می کردند و امروز هم رسید ثبت نام در دستانشان است. این مستمری بگیران دو سال پیش برای دریافت وام ۱۲ میلیون تومانی ثبت نام کرده بودند اما هنوز نوبت آنها نرسیده بود! حتی گواهی ثبت نام وام زیر 10 میلیون تومان را هم در دست مستمری بگیران دیدیم! و این یعنی مستمری بگیر دو سال است که منتظر وام است و خبری نیست!

به گفته این فعال صنفی، مستمری بگیران با در دست داشتن این فیش ها به کانون بازنشستگی مراجعه می کنند و هر بار که جواب را می شنوند به خانه بروید، نوبت به شما پیامک می شود، اما برای اکثریت قریب به اتفاق این مستمری بگیران این پیامک هنوز دریافت نشده است

ذینفعان از وام محروم هستند

فرج اللهی تصریح کرد: علیرغم اینکه سیستم تعمیر شده، هنوز کار انجام نشده است. تاکید می کند: یکی یکی از خواسته های جدی بازنشستگان کارگری، شفاف سازی وضعیت وام ها و توزیع آن است. چه کسانی این وام ها را دریافت می کنند؟ چرا بازنشستگان پس از سال ها انتظار به بالای صف نرسیده اند؟ سهمیه بندی چگونه انجام می شود و این سهمیه ها بر چه اساسی توزیع می شود؟!

این فعال صنفی بازنشستگان می افزاید: «بی شک در این نظام ناعادلانه مستحقان از دریافت وام باز می مانند. اخیراً اعلام شد که حدود یک میلیارد تومان وام به کارمندان بانک داده شده است و آقای همتی در دفاع از این موضوع مدعی شده است که کارمندان بانک به دلیل سخت کوشی و زحمت کش بودن با 4 درصد می توانند پس از دو سال وام کلان مسکن دریافت کنند. بهره و بازپرداخت طولانی مدت!

ضمن اینکه من این بحث را نقد می کنم، مصداق یک بام و دو هوا و نوعی توهین به کارگران و مستمری بگیران زحمتکش کشور است. وی ادامه می دهد: در این میان سرنوشت تلخ بانک رفاه کارکاران بسیار جالب است. این بانک با سرمایه نسلی کارگران و با هدف رفاه حال آنان تأسیس شد. اکنون پس از دو سال به کارکنانی که در این بانک مشغول به کار هستند وام کلانی از سرمایه کارگران اعطا می شود و آنها خانه می خرند. در حالی که کارمندان و مستمری بگیرانی که اساساً مالک بانک رفاه و منابع آن هستند از دریافت وام ناچیز 20 یا 30 میلیون تومانی جلوگیری می کنند.

اجاره بالا هنگام وام دادن

فرج اللهی تصریح کرد: شبکه اجاره گسترده ای در کشور در توزیع اعتبار و تسهیلات بانکی وجود دارد و در این شبکه گسترده و پیچیده، کارفرمایان کارگران، کارمندان و مستمری بگیران همیشه بی کلاه هستند. وی تصریح می‌کند: با وجود چنین شبکه‌ای و در شرایطی که مافیا بر توزیع ثروت ملی و تسهیلات بانکی چنگ زده است، نمی‌توان انتظار تحقق «عدالت اجتماعی» را داشت. در این میدان نابرابر، سهم عده معدودی همه چیز است، در حالی که سهم اکثریت جامعه هیچ است.

این فعال صنفی حقوق بازنشستگان در پایان می گوید: اگر وزیر کار و دولت می خواهند بدانند در توزیع وام های بانکی چقدر فساد و بی قانونی وجود دارد، بهتر است به مراکز مراجعه کنند و ببینند چه تعداد. مستمری بگیران با وام این مراکز هر روز حواله هایی می دهند که بی جواب می ماند و نتیجه آن این است که مستمری بگیر دل شکسته و ناراضی دست خالی به خانه باز می گردد و دوباره منتظر بیهوده است./ ایلانا

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما