دانستنی ها

آینده چرا خوابمان را از دست می دهیم؟

رئیس اداره آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت خواب منظم و کافی گفت: بخشی از سلامت انسان به خواب بستگی دارد. گفت.

به گزارش ایسنا، دکتر فرشید رضایی با بیان اینکه انسان تقریباً یک سوم عمر خود را در خواب می گذراند، گفت: بخش بسیار مهمی از سلامت انسان به خواب سالم بستگی دارد. معتقدم آموزش خواب سالم به جامعه و روشن کردن نقش خواب در سلامت جسمی و روحی یکی از مهمترین مسائل است. سیستم ایمنی بدن انسان تحت تاثیر سلامت خواب قرار می گیرد. وقتی می گویند یک فرد 60 ساله تقریباً 20 سال از عمر خود را در خواب سپری می کند، تأثیر خواب بر سلامت انسان آشکار می شود.

وی درباره اهمیت خواب سالم بیان کرد: وقتی می گوییم سلامتی یک حق همگانی است باید توجه داشته باشیم که خواب سالم نیز یک حق همگانی محسوب می شود.

مدیر معاونت ارتقاء سلامت و آموزش وزارت بهداشت با بیان اینکه مطالعات مختلفی در زمینه خواب انجام شده است، گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد که افراد در شب های مهتابی که ماه کامل است دیرتر به رختخواب می روند و کمتر می خوابند. اگرچه دلایل دیرتر به رختخواب رفتن در شب های مهتابی مشخص نیست، اما نشان می دهد که شرایط طبیعی برای خواب نیز ممکن است بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

بهترین زمان برای خواب

رضایی درباره بهترین زمان خواب توضیح داد: وقتی سرمان به بالش برخورد می کند مدت زیادی طول می کشد تا به خواب برویم. برخی افراد به محض اینکه به رختخواب می روند به خواب می روند. اگر زمان سپری شده در رختخواب قبل از به خواب رفتن کمتر از 5 دقیقه باشد، احتمالاً فرد دچار بی خوابی جدی شده است. در حالت ایده آل، 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروید.

علت خواب آلودگی بعد از ناهار

وی با بیان اینکه خستگی دو بار در روز به اوج خود می رسد، گفت: قبولی است که خستگی حدود ساعت 2 بامداد و 2 بعد از ظهر به اوج خود می رسد. به همین دلیل است که بعد از ناهار کمتر هوشیار و خواب آلود هستیم.

چرا خوابمان را از دست می دهیم؟

مدیر گروه آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت درباره «بی خوابی» گفت: بی خوابی با خوابی که هر شب از دست می دهیم تعریف نمی شود، بلکه خواب آلودگی، مشکل در تمرکز، سردرد، تحریک پذیری و سایر مشکلاتی است که می تواند باعث شود. مشکلات روزانه ایجاد کند . استرس، بیماری های جسمی یا روانی، شرایط زندگی، سابقه خانوادگی، نوبت کاری، رژیم غذایی و عادات ورزشی همگی می توانند به بی خوابی کمک کنند.

رضایی با بیان اینکه در بین مخلوقات خداوند تنها انسان می تواند خواب را به تعویق بیندازد، گفت: ساعت درونی بدن انسان در هیپوتالاموس بخشی از مغز قرار دارد. وقتی چشم انسان نور روز را می بیند، از طریق اعصاب بینایی به مغز پیام می دهد و هورمون هایی که باعث بیدار شدن فرد می شوند ترشح می شوند. هنگامی که خورشید غروب می کند و شب می شود، قسمت ساعت درونی مغز پیامی به غده صنوبری می فرستد و ماده ای به نام ملاتونین ترشح می شود. در نتیجه احساس خواب آلودگی ایجاد می شود. در این زمان باید از ورزش های شدید خودداری کنید زیرا می تواند به سلامت خواب شما آسیب برساند.

و اما افرادی که برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارند

وی درباره «دیسانیا» گفت: برخی افراد به سختی از رختخواب خارج می شوند و به این پدیده «دیسانیا» می گویند. دیسانیا می تواند نشانه ای از سوءتغذیه، افسردگی یا سایر مشکلات باشد و پزشکان آن را کمتر مشکل تلقی می کنند.

ورزش های سنگین قبل از خواب ممنوع است

رئیس اداره آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بین ورزش و خواب ارتباط وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه ورزش منظم باعث بهبود الگوی خواب فرد می شود، اما ورزش سنگین و شدید قبل از خواب می تواند باعث بی خوابی و بیداری شود. برای داشتن یک شخص

وی درباره تغییر سبک زندگی و تاثیر آن بر خواب گفت: یکی یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند به الگوی خواب آسیب برساند، حضور 24 ساعته در اینترنت است. سواد رسانه ای و بهداشت خواب می تواند در بهبود کیفیت خواب موثر باشد و در نهایت منجر به بهبود سلامت جسمی و روانی شود.

خواب نامنظم و عملکرد و خلق و خوی ضعیف

رضایی گفت: خواب نامنظم و از دست دادن یک ساعت خواب در طی چند روز می تواند منجر به کاهش عملکرد، خلق و خو و تفکر شود. خواب منظم و کافی مهم است و به فرد کمک می کند تا در طول روز هوشیار و پرنشاط باشد و در شب احساس راحتی و خواب آلودگی داشته باشد و در طول شب خوابی آرام و طولانی داشته باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا