کارشناسان فواید و مضرات قهوه و چای را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و فواید این دو نوشیدنی صبحگاهی را بررسی کردند.

به گزارش یورونیوز، مصرف قهوه تنها در تعداد محدودی از کشورهای جهان از مصرف چای بیشتر است. مهمترین آنها فرانسه است. خوشبختانه هیچ یک از این نوشیدنی ها برای سلامتی مضر نیستند زیرا مطالعات متعدد نشان داده است که در صورت مصرف هر دوی این نوشیدنی ها به لطف مواد فعالی که دارند مانند کافئین و پلی فنول های آنتی اکسیدانی می توانند از بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها به ویژه سرطان های دستگاه گوارش پیشگیری کنند. اما هر کدام از این نوشیدنی ها فواید خاص خود را دارند که کفه ترازو را به نفع نیازهای فرد خم می کند.

فواید خوردن قهوه، اما نه در مقادیر زیاد!

قهوه شهرت بدی دارد زیرا می‌تواند شما را تحریک‌پذیر، افزایش اضطراب یا عصبانیت کند، اما این موارد فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که بیش از حد (پنج تا شش فنجان در روز) و در حد اعتدال بنوشید. . به عنوان مثال، اثر منقبض عروق آن به جلوگیری از میگرن کمک می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی قلب و عروق در سال 2022 نشان داد که نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

قهوه بدون کافئین همچنین با مصرف چهار فنجان در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به نصف کاهش دهد. کارشناسان چینی این را به اثر اسید کافئیک و اسید کلروژنیک نسبت می دهند که از تبدیل آمیلین، هورمونی در لوزالمعده، به شکل سمی جلوگیری می کند.

قهوه حافظه را بهبود می بخشد

مطالعات مختلف اپیدمیولوژیک و تجربی فواید این نوشیدنی را بر بیماری های آلزایمر و پارکینسون نشان می دهد. یک مطالعه در سال 2021 تأثیر کافئین را بر عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به اشکال اولیه یا متوسط ​​​​این بیماری های عصبی ارزیابی کرد.

اما قهوه دارو نیست. اگرچه تمرکز را بهبود می بخشد، اما برای زنان باردار و بزرگسالان جوان توصیه نمی شود زیرا چرخه خواب اولیه را مختل می کند.

چای بنوشید مخصوصا چای سبز!

چای که به لطف آسیایی ها که بزرگترین مصرف کنندگان چای هستند، ثروت زیادی دارد، انقلابی کوچک در فرانسه ایجاد کرد و روز به روز بر مصرف چای سبز در فرانسه افزود.

نوشیدن چای یک عادت سالم است زیرا پلی فنول های موجود در آن باعث کاهش سطح قند خون می شود. طبق یک مطالعه در سال 2013 در کره جنوبی، نوشیدن یک یا دو فنجان چای در طول وعده غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

تاثیر چای بر استرس

در اوایل سال 2007، کارشناسان ژاپنی فاش کردند که اثر کاهش استرس چای ناشی از تیانین است. در عین حال به دلیل این ترکیب، چای مانند قهوه انرژی و هوشیاری را افزایش نمی دهد، زیرا تیانین موجود در چای اثر آرامش بخشی بر مغز دارد.

نقش مفید فلوراید در چای

نوشیدن چای همچنین می تواند مفید باشد زیرا سرشار از فلوراید است و به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می کند. با این حال، باید به اثر رنگ توجه کنید زیرا فلوراید بیش از حد باعث ایجاد لکه های زرد یا قهوه ای روی دندان ها می شود. هر چه برگ های چای بیشتر روی گیاه بنشینند، فلوراید بیشتری در آنجا جمع می شود. به همین دلیل، ترجیحاً چای سیاه را خیلی ارزان نخرید، زیرا اغلب از چای های قدیمی تهیه می شود.

چای و پیشگیری از آرتروز

یکی یکی دیگر از فواید غیرمنتظره چای این است که از آرتروز جلوگیری می کند. یک تیم آمریکایی نشان داد که نوشیدن سه یا چهار فنجان چای در روز منجر به کاهش پروتئین‌ها و آنزیم‌های آسیب‌رسان به مفاصل می‌شود. بر اساس یک مطالعه در سال 2014 در کره جنوبی، تزریق کاتچین موجود در چای به طور قابل توجهی تعداد مبتلایان به آرتریت را کاهش داد.

چگونه از چای استفاده کنیم؟

برای بهره مندی کامل از فواید چای، روش تهیه آن نقش مهمی در حفظ فواید آن دارد. باید اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه دم بکشد تا 80 درصد کافئین و 85 درصد آنتی اکسیدان ها از بین برود. هنگام مصرف چای کیسه ای باید آن را تکان داد تا اجزای آن راحت تر آزاد شود. با این حال، باید در مصرف چای احتیاط کنید زیرا مصرف بیش از حد چای باعث کاهش جذب آهن گیاهی توسط بدن می شود. به همین دلیل مصرف آن در وعده های غذایی به افراد کم خون و به خصوص زنان باردار توصیه نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما