اخبار خودرو

آیا مشکل خودروسازان با نامه نگاری برطرف خواهد شد؟

آیا مشکل خودروسازان با نامه نگاری برطرف خواهد شد؟

وزیر صمت دومین نامه خود را در چند ماه اخیر این بار به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نوشته و ارسال کرده است. اما آیا مشکل خودروسازان با نامه نگاری حل می شود؟

گزارش کردن آخرین ماشینمرحوم علی آبادی آذر وی با ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، برنامه ها و عملکرد وزارت حراست در خصوص واردات خودروهای برقی را به محمدرضا مخبر اعلام کرد. وی خاطرنشان کرد که این تلاش ها در پی مذاکرات وی با نخست وزیر چین صورت گرفته است.

اما وضعیت خودروسازان به حدی رسیده است که این بار علی آبادی به عنوان رئیس صنعت کشور در نامه ای به محسن رضایی به عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نوشته است. و با تشریح وضعیت غول های جاده ای درخواست ویژه ای کرده است. که برای انصراف آنها از ماده 141، اجازه ارزیابی مجدد دارایی ها صادر شود.

در متن این نامه که ایسنا منتشر کرده، آمده است:

همانطور که یادآور می‌شوید، افزایش زیان انباشته شرکت‌های سایپا و ایران خودرو منجر به شمول ماده ۱۴۱ اصلاحی قانون تجارت برای سومین سال متوالی و بر اساس مصوبات هیأت پذیرش اوراق بهادار (جلسه صورتجلسه) شده است. منضم به شماره 272 مورخ 24 مرداد 1402 در صورت عدم انصراف از شمول ماده 141 قانون تجارت تا تاریخ 31. تیر 1403 نماد معاملاتی دو شرکت مذکور ابطال و از بازار دوم بورس به بازار پایه بورس منتقل می شود.

این امر با توجه به حضور سهامداران خرد متعدد و تاثیر قابل توجه معاملات دو نماد سایپا، پیامدهای منفی برای سهامداران به دلیل کاهش ارزش دارایی های آنها و در نتیجه بازار سرمایه کشور خواهد داشت. و ایران خودرو بر روند شاخص کل.

در این راستا ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شرایط حاکم بر صنعت خودرو و افزایش زبان دو خودروساز بزرگ در شش ماهه اول سال 1402، امکان انصراف از شمول خودروسازی وجود نخواهد داشت. ماده 141 قانون تجارت با کاهش زیان انباشته تا مهلت مقرر. و انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تنها راه حل عملیاتی برون رفت از شمول ماده 141 قانون تجارت است که با ثبت افزایش سرمایه از این محل در اردیبهشت ماه 2019 توسط شرکت های مذکور و عدم امکان استفاده تا پنج سال پس از آن.اردیبهشت ماه 1404) با مانع قانونی مواجه است.

لذا به منظور رفع موانع ایجاد شده و با عنایت به مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور مصوب 15 اردیبهشت ماه 1397 خواهشمند است جهت صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای شرکت های مذکور به صورت معاف از مالیات و فقط برای یک بار تا تیرماه 1403 مساعدت لازم را داشته باشید.

این نامه به طور کلی نشان می دهد که خودروسازان در وضعیت نامناسبی قرار دارند. اما کار به جایی رسیده است که برای خروج از ورشکستگی باید ارزیابی دارایی ها انجام شود. البته با توجه به آثار و بار روانی و سیاسی به هیچ وجه اجازه زمین خوردن این دو خودروساز را نخواهند داد. در این شرایط آیا ممکن است نتایج مداخلات و قیمت گذاری اجباری و حذف این صنعت از رقابت باعث شود دولت از این صنعت دست بردارد؟ آیا زیان های پی در پی، نارضایتی مردم و ناتوانی خودروسازان در تامین مالی خود منجر به عقب نشینی دولت می شود؟ آیا بالاخره شاهد بازگشت نگاه اقتصادی به این صنعت خواهیم بود؟ نگاهی که می تواند بر بحران غلبه کند و خودروسازان را به مرحله ای برساند که دیگر نتوانند پشت قیمت گذاری و تداخل پنهان شوند.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا