رئیس اداره بازرسی واردات و صادرات معاونت غذا و داروی استان یزد با بیان اینکه احتمال تقلب در تولید عسل بومی وجود دارد، گفت: عسل تولید شده در کارخانه های معتبر تحت کنترل و بازرسی است. کنترل توسط سازمان غذا و دارو

به گزارش خبر ایسنا، «مسعود حبیبی» با اشاره به اینکه عسل طبیعی تولید شده بدون دخالت انسان دارای خواص است، اظهار کرد: با افزایش تقاضا برای عسل با افزایش جمعیت، تقلب در این بازار نیز افزایش یافت.
او این را گفت یکی وی با بیان اینکه یکی از رایج ترین تقلب ها در این فرآیند، تامین شربت شکر به زنبورها است، گفت: با این کار زنبور عسل از شربت قند استفاده می کند و در نتیجه عسل تولیدی دارای مقدار زیادی قند یا ساکارز است.

حبیبی درباره این موضوع تصریح کرد: ساکارز قند معمولی است که از ترکیب گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است و این حداکثر مجاز در استاندارد عسل است.

رئیس اداره کنترل واردات و صادرات غذا و داروی استان با اشاره به اینکه ساکارز در عسل به صورت استاندارد 5 درصد است، گفت: عسل تولید شده بر اساس استاندارد با آزمایشات ویژه اندازه گیری و پایش می شود اما میزان قند آن به 5 می رسد. درصد با توجه به بررسی های انجام شده روی عسل محلی، مشخص نیست که این عسل آزمایش نشده است و همه اینها به اعتماد خریدار به فروشنده بستگی دارد.

حبیبی با بیان اینکه گاهی محصولی که تولیدکنندگان غیراستاندارد عرضه می کنند عسل نیست و فرآورده های زنبورعسل کمکی به روند تولید نمی کند، گفت: برخی افراد سودجو با اختلاط شربت شکر و اسانس عسل تقلبی تولید می کنند.

وی با بیان اینکه عسل تولید شده در کارخانجات معتبر زیر نظر و کنترل سازمان غذا و دارو است، گفت: با این حال گاهی تقلب هایی در تولید عسل در کارخانجات به ویژه در کارخانه های ناشناخته صورت می گیرد.

با اشاره به اجرای طرح نمونه برداری در سطح عرضه (PMS)، در اجرای این طرح، کارشناسان با خرید محصولاتی مانند عسل، آزمایشات لازم را برای بررسی و کنترل استانداردها انجام می دهند.

حبیبی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی سازمان غذا و دارو، ترکیب هیدروکسی متیل فورفورال است، گفت: این ماده با حرارت دادن عسل تولید می شود.

رئیس اداره بازرسی واردات و صادرات در پایان اظهار داشت: عسل محلی حاوی کلستریدیوم بوتولینوم میکروبی است و بنابراین برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما