حتی ممکن است سم بوتاکس از محل خود در انتهای عصب نزدیک عضله نشت کند و به سیستم عصبی مرکزی حرکت کند. در سال 2015، دانشمندان به رهبری فردریک مونیر در دانشگاه کوئینزلند استرالیا از میکروسکوپ های پیشرفته برای نشان دادن حرکت سریع مولکول های واحد سم بوتولینوم بین اعصاب (سلول های عصبی) موش استفاده کردند.

قبلاً تصور می شد که سم بوتولینوم قبل از تجزیه در انتهای عصبی نورون (محل انتشار انتقال دهنده عصبی) باقی می ماند. با این حال، این درست نبود. محققان مشاهده کردند که برخی از مولکول های سم به انتهای عصب نفوذ کرده و به بدن سلولی باز می گردند تا تجزیه شوند. مونیر می گوید:

برخی از سموم منتقل شده از طریق مکانیسمی ناشناخته به نورون های دیگر می رسید. تنها سمی که ما با عملکرد مشابه می شناسیم، سم کزاز است که می تواند حرکت و انتقال در طول نورون های حرکتی به نخاع را مسدود کند.

باید در نظر داشت که غلظت سم بوتولینوم مورد استفاده در تحقیقات بسیار بیشتر از تزریق بوتاکس است. مونیر می گوید: احتمال بازگشت سم به سیستم عصبی مرکزی انسان و ایجاد عوارض جانبی بعید است.

با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از بوتاکس می تواند اثرات روانی بر بیماران داشته باشد. بر اساس مطالعه ای در سال 2023، میشل برین، عصب شناس در دانشگاه کالیفرنیا، اروین، و همکارانش مغز 10 زن را قبل و بعد از تزریق بوتاکس اسکن کردند.

در طول تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی مغز، سوژه‌ها تصاویری از چهره‌های شاد و عصبانی را در کنار تصاویر خنثی مشاهده کردند. اسکن های پس از بوتاکس تغییرات فعالیت را در دو ناحیه از مغز زنان که در پردازش احساسات نقش دارند مشاهده کردند: آمیگدال و شکنج دوکی شکل. این علائم با نتایج سایر مطالعات که نشان می دهد تزریق بوتاکس می تواند تشخیص و تجزیه و تحلیل احساسات دیگران را دشوار کند مطابقت دارد.

بر اساس یک مطالعه در سال 2023، توضیح این مشکل در این است که چگونه مغز احساسات دیگران را تشخیص می دهد. به عنوان مثال، وقتی عبارات شادی یا ناراحتی را در دیگران می بینیم، ناخودآگاه این عبارات را با عضلات صورت خود کپی می کنیم. به این ترتیب می توانیم احساسات دیگران را درک و تفسیر کنیم.

با این حال، از آنجایی که بوتاکس ماهیچه های صورت را فلج می کند، نمی توانیم از چهره دیگران تقلید کنیم و در نهایت کمتر همدل به نظر می رسیم.

اما عارضه ذکر شده می تواند در برخی از نمونه ها تاثیر مثبت داشته باشد. مطالعه دیگری نشان داده است که ناتوانی در اخم کردن به بیماران مبتلا به افسردگی کمک می کند.

بنابراین افراد برای به حداقل رساندن خطرات بوتاکس چه کاری می توانند انجام دهند؟ اول از همه، افراد باید تزریق بوتاکس را فقط در مراکز دارای مجوز با کارکنان آموزش دیده انجام دهند. شرکت Allergan Aesthetics، سازنده بوتاکس، به مصرف کنندگان توصیه می کند که برای تزریق بوتاکس به متخصص مراجعه کنند. به گفته سخنگوی این شرکت:

اولویت ما سلامت و ایمنی بیمار است و تمام گزارشات محصولات تقلبی توسط تیم ما بررسی می شود. ما برای اطمینان از کیفیت و اصالت محصول، به ویژه خواص ضد تقلبی آن، فرآیند تولید و توزیع دقیق و پیچیده ای داریم.

مصاحبی اخیراً صنعت تزریق لوازم آرایشی در انگلستان را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که 68 درصد از افرادی که در صنعت زیبایی کار می کنند و تزریقاتی مانند بوتاکس انجام می دهند، پزشک نیستند. Meuner می گوید: اگر بوتاکس به درستی تزریق شود، ایمنی بالا است:

افرادی بودند که عوارض جانبی را تجربه کردند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که میلیون ها نفر از دهه 1980 و 1990 بوتاکس تزریق کرده اند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما