اخبار روز

آمار تکان دهنده از افزایش فقر در ایران / سالانه چند نفر به جرگه فقرای کشور می پیوندند؟

چیزی را گزارش کنید مگتو به گزارش همین مرکز، در مهر بر اساس گزارش ها و سرکوب بی سابقه کاهش ارزش پول ایران، بیش از 60 درصد از کل جمعیت ایران در سال 2019 زیر خط فقر زندگی می کنند. خط فقر در ایران در 24 مرداد در سال 1401 به حقوق 20 میلیون تومان در ماه رسید.

زندگی در فقر در کشور ثروتمندی مانند ایران ترکیبی عجیب و غم انگیز است. مخصوصاً وقتی بدانیم در آن سوی شکاف عظیم طبقاتی در کشور، جمعیت میلیونرهای ایرانی (برحسب دلار) 246 هزار نفر است و ایران چهار برابر ترکیه و سه برابر مصر میلیونر دارد.

به گزارش اقتصاد 24، بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2011 حدود 20 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می کردند. اما در سال 2021 بیش از 1.28 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی خواهند کرد. این بدان معناست که بر اساس میانگین جمعیت 80 میلیون نفری در دهه گذشته، تقریباً 6.5 میلیون نفر به تعداد افراد زیر خط فقر در سال های ذکر شده اضافه شده است. خط فقر، همان شاخصی که به گفته برخی کارشناسان بیش از 30 درصد است. این بدان معناست که بیش از 30 درصد جمعیت ایران از جمله نزدیک به 26 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند. یعنی تقریبا از هر سه ایرانی یک نفر زیر خط فقر زندگی می کند و این چهره ناعادلانه اقتصاد ایران است که کمتر کسی با آن مواجه نشده است.

در اوایل دهه 1990، سونامی فقر در ایران آغاز شد که به تدریج با عوامل دوگانه تورم و کاهش ارزش پول ملی تشدید شد. با این حال، برای درک بهتر این گزارش در مورد چیست، شاید بهتر باشد نگاهی به آمار افرادی که توسط خدمات پشتیبانی خدمات ارائه شده است بیندازیم. به گزارش اقتصاد 24 و به نقل از روزنامه خراسان 1400، بیش از 3 میلیون و 300 هزار خانوار با جمعیتی حدود 12 میلیون نفر تحت پوشش تسهیلات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند. گفته می شود این آمار نسبت به سال 2016 رشد 72 درصدی داشته است.

متاسفانه این آمار از سال 1400 به روزرسانی نشده است، اما با توجه به افزایش نرخ تورم در دو سال اخیر، اکنون می توان حدس زد که این آمار چگونه است. از سوی دیگر، با افزایش نابرابری های اقتصادی، جامعه ایران در حال تقسیم شدن به دو طبقه ثروتمند و مستضعف است، چرا که طبقه متوسط ​​جامعه در طول دهه ها به تدریج از بین رفته و کاهش محدودیت های مالی در کشور منتقل شده است. به افراد کم برخوردار به عبارت دیگر، ذینفعان کسانی هستند که دارایی ثابت دارند یا قادر به گرفتن وام های کلان هستند.

لازم به ذکر است که نرخ سود بانک ها کمتر از نرخ تورم است که این مسیر را برای آنها هموارتر می کند. البته کسانی که به عنوان مالکان مالی پایدار شناخته می شوند، قادر به حفظ و رشد ثروت خود هستند. این گروه یک طرف شکاف بزرگ اجتماعی و اقتصادی در ایران است. در آن سوی شکاف، بین 30 تا 50 درصد از همین جمعیت زیر ردای فقر زندگی می کنند، همان جمعیتی که باید زندگی خود را در نزول و جریان نهادهای حمایتی بگذرانند.

خط فقر حداقل درآمدی است که برای داشتن یک زندگی عادی در یک کشور کافی تلقی می شود. این به هزینه تمام منابع حیاتی اشاره دارد که یک بزرگسال متوسط ​​هر سال از آن استفاده می کند. در همین راستا، بانک جهانی در سال 2018 اعلام کرد که 0.5 درصد از جمعیت ایران (معادل 420 هزار نفر) زیر خط فقر مطلق (درآمد کمتر از 1.90 دلار در روز) زندگی می کنند. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۹۶، بین ۲۳ تا ۴۰ درصد از کل جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. بر اساس گزارش همین مرکز در مهر بر اساس گزارش ها و سرکوب بی سابقه کاهش ارزش پول ایران، بیش از 60 درصد از کل جمعیت ایران در سال 2019 زیر خط فقر زندگی می کنند. خط فقر در ایران در 24 مرداد در سال 1401 به حقوق 20 میلیون تومان در ماه رسید.

در ابتدای امسال که نرخ دلار به بیش از 50 هزار تومان رسید، خط فقر برای زندگی در تهران بالای 30 میلیون تومان بود. این رقم برای یک خانوار روستایی در استان تهران 15 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شده است. با این محاسبه نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند. این در حالی است که کشورهای فقیر زیادی در جهان وجود دارند، اما نرخ فقر جهانی تقریباً پنج درصد کاهش یافته است. نکته حائز اهمیت در این زمینه، متوسط ​​کاهش تولید ناخالص داخلی کشور است که بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران طی دهه گذشته هر سال به طور متوسط ​​0.6 واحد درصد کاهش تولید ناخالص داخلی را ثبت کرده است. بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، مدیریت بهتر درآمدهای نفتی ناپایدار و تلاش مستمر برای تنوع بخشیدن به آنها می تواند به کاهش اثرات اقتصادی این نوسانات در آینده کمک کند. مقابله با محرک های اصلی تورم تضمین می کند که درآمدها با افزایش قیمت ها کاهش نمی یابد.

به گزارش اقتصاد 24، خط فقر امسال و مادام العمر در تهران همانطور که قبلاً هم اشاره شد از مرز 30 میلیون تومان گذشت. به عبارت دیگر، اگر حداقل قیمت رهن و اجاره یک خانه 60 متری در مناطق مرکزی تهران را در نظر بگیریم، در بهترین حالت بین 300 تا 500 میلیون تومان برای رهن و 10 تا 15 میلیون به دست خواهیم آورد. ماهیانه که هر ماه حدود نیمی از این 30 میلیون صرف ساخت مسکن می شود. در این شرایط اگر خانواده ای در خط فقر یا کمی بالاتر باشد به این معناست که دو کارگر در این خانواده ها بیش از 15 میلیون حقوق دارند که نیمی از آن به اجاره و نیمی دیگر به سایر مایحتاج زندگی می رسد. اگر در نظر بگیریم که قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی در ایران با قیمت های بازار جهانی مطابقت دارد، وضعیت شگفت انگیزتر می شود.

افزایش فقر در ایران

به عنوان مثال متوسط ​​قیمت مرغ در ایران بالای 100 هزار تومان در هر کیلوگرم است. در حالی که در آلمان حدود 1.3 دلار (65000 تومان)، در ترکیه 1.7 دلار (80000 تومان) و در امارات متحده عربی حدود 1.8 دلار (90000 تومان) است، روندی نشان می‌دهد که خود ایرانی‌ها ریال دریافت می‌کردند، اما اغلب در دلار بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران از نظر تورم قیمت مواد غذایی در رتبه پنجم جهان قرار دارد. در نظر بگیرید که به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه اخیرش با فرارو، تورم 50 درصدی برای کشور پیش بینی شده بود. حتی این نرخ تورم برای غذا و دارو بیشتر است. بنابراین اگر 30 درصد مردم تا پایان سال 1402 زیر خط فقر زندگی کنند، این رقم به 37-40 درصد می رسد زیرا تورم بالا و دستمزدها ثابت است. در حال حاضر حدود 10 میلیون کارگر اعم از یقه آبی، یقه سفید و … وجود دارد که به همراه خانواده به 40 میلیون نفر می رسد که تقریباً نیمی از جمعیت است.

این خلاصه کوچکی از تصویر خط فقر در ایران است که در حال افزایش است. آن هم در دولتی که به دلیل رنج اقتصاد ضعیف، زیر پا گذاشتن سیاست هایی که منجر به تحریم و تحریم شد. نبود با توسعه اقتصادی مناسب، مبارزه با فقر آغاز شد، اما اکنون و همزمان با عدم رشد اقتصادی مناسب در این دولت سودآور و غیرشفاف، مردم روز به روز فقیرتر می شوند و وضعیت نامساعدتر از قبل شده است.

به گزارش اقتصاد 24 ، بررسی اجمالی در این دو سال نشان می دهد که قیمت دلار از حدود 26 هزار تومان به 57 هزار تومان، سکه از حدود 11 میلیون تومان به بالای 30 میلیون تومان، قیمت مرغ، گوشت و … افزایش یافت. خودروها بیش از دو برابر شده است. نقدینگی از 3700 به 6103 میلیارد تومان و متوسط ​​قیمت ملک از متری 30 میلیون تومان به بالای 70 میلیون تومان رسید، روند نگران کننده ای که نشان می دهد شمارش معکوس برای پایان مطلق قدرت اقتصادی مردم در آینده ای نه چندان دور. . انجام داده است.

۲۲۰

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا