اخبار خودرو

آمار تصادفات نوروزی ؛ خلف ادعای وزیر راه درآمد

آمار تصادفات نوروزی ؛ خلف ادعای وزیر راه درآمد

تصادفات جاده ای در سال های اخیر به عنوان یکی نه تنها در ایران، بلکه در جهان به عنوان یک بحران جدی شناخته می شود.

گزارش کردن آخرین ماشیناین بحران در ایام نوروز کشور تشدید می شود و همه ساله در این ایام جان تعداد زیادی از هموطنان را می گیرد. البته باید توجه داشت که در هر کشوری اقداماتی برای ایمن‌تر کردن سفرهای جاده‌ای انجام می‌شود. اما این اقدامات در ایران چگونه بوده است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به آمار تصادفات جاده ای و همچنین تعداد کشته شدگان تصادفات نوروزی اشاره کرد.

مهرداد بذرپاشوزیر راه و شهرسازی مدعی شد آمار فوتی ها در برخی استان ها نسبت به سال گذشته 45 درصد کاهش داشته است. او البته جزییات ادعای خود را توضیح نداد و به همین گفته اکتفا کرد. این ادعا در حالی مطرح شد که آمارها حکایت از افزایش تعداد فوتی ها دارد.

آمار نشان می دهد که از 24 اسفند تا 14 فروردین 769 نفر در صحنه تصادف جان باختند و 20 هزار و 214 نفر در تصادفات مجروح شدند. این در حالی است که در نوروز 1402، 600 فوتی در کشور به ثبت رسیده است.

بذرپاش در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال گذشته 887 نقطه حادثه خیز شناسایی شد که از این تعداد 525 نقطه رفع شد و البته مورد تایید پلیس راه قرار گرفت. با توجه به آمار ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی این سوال پیش می آید که چرا با وجود این اقدامات همچنان آمار تصادفات و فوتی ها بالاست؟

اگرچه هیچ تحقیق علمی در خصوص علل و دلایل افزایش تلفات جاده ای در چند سال اخیر منتشر نشده است. اما برخی شواهد از افزایش تعداد خودروها در کشور و کاهش کیفیت و ایمنی خودروها خبر می دهند.

سهم خودروهای داخلی در تصادفات نوروزی چقدر بود؟

در این خصوص سردار تیموری رئیس پلیس راهور فراجا می گوید در تعطیلات نوروز امسال بیش از 13 هزار تصادف منجر به جرح و فوت افراد شده و 90 درصد خودروهای درگیر خودروهای داخلی و 10 درصد خودروهای سواری بوده اند. ماشین های خارجی .

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: سهم شماره گذاری خودروهای داخلی 88 درصد و خودروهای خارجی 12 درصد است و این آمار 90 درصدی تصادفات نشان می دهد خودروهای داخلی 2 درصد بیشتر از سهم شماره گذاری شده اند.

در نتیجه، اگرچه در دو دهه اخیر در بخش عامل انسانی (بهبود آموزش و اثربخشی قوانین راهنمایی و رانندگی) و جاده اتفاقات مثبتی رخ داده است، اما کیفیت خودروها در بخش خودرو کاهش چشمگیری داشته است و همین امر باعث شده است. افزایش تعداد تلفات .

البته در این میان نباید سایر عوامل حادثه ساز را نیز فراموش کرد. اگرچه وزارت راه و شهرسازی سالانه آماری از افزایش کیفیت معابر شهری یا بین شهری منتشر می کند، اما همانطور که مشاهده می شود برخی از معابر پرتردد شهرها در این سال ها نه تنها بازسازی شده، بلکه خودروها همچنان سفر بر روی آسفالت های غیر استاندارد و حادثه خیز. و به آمار تصادفات شهری و بین شهری اضافه کنید.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا