هند از سه شنبه، 3 ژوئن (14 خرداد) شمارش آرا در انتخابات را آغاز کرده است که انتظار می رود نتایج آن پس از یک دهه دوباره به نخست وزیری نارندرا مودی منجر شود.

چیزی را گزارش کنید عصر ایران به گزارش یورو نیوز؛ نتایج اولیه انتخابات نشان می‌دهد که حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی و متحدانش پیشی گرفته است، اگرچه این ارقام تاکنون بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های نظرسنجی‌های خروجی بوده است.

بر اساس این نتایج، ائتلاف ملی دموکراتیک تقریباً 300 کرسی از 543 کرسی منتخب پارلمان را به دست آورد و توانست اکثریت لوک سبها یا مجلس سفلی را به دست آورد. از سوی دیگر، ائتلاف مخالفان بیش از 200 کرسی به دست آورد و عملکردی بهتر از حد انتظار داشت.

انتخابات هند که نزدیک به یک میلیارد نفر در آن ثبت نام کردند، از 19 آوریل آغاز شد و در هفت مرحله برگزار شد. بیش از 66 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده در این انتخابات شرکت کردند که تنها یک درصد کمتر از انتخابات قبلی در سال 2019 است.

انتخابات شش هفته ای در بزرگترین دموکراسی جهان به عنوان یک همه پرسی در مورد آقای مودی تلقی شد. اگر این مرد 73 ساله مجدداً در انتخابات پیروز شود، پس از جواهر لعل نهرو دومین فردی در تاریخ هند خواهد بود که سه دوره متوالی در قدرت حضور دارد.

نظرسنجی های اخیر شبکه های تلویزیونی بزرگ نشان داد که حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی و متحدانش در برابر ائتلاف گسترده مخالف به رهبری راهول گاندی از حزب کنگره پیروز شدند.

نزدیک به 970 میلیون نفر، که بیش از 10 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، واجد شرایط رای دادن در انتخابات اخیر هند بودند.

مقامات هندی همچنان در حال شمارش آرا در مجموع 543 حوزه انتخابیه هستند و انتظار می رود این روند تا عصر روز چهارشنبه که نتیجه نهایی توسط کمیسیون انتخابات هند اعلام شود ادامه یابد.

انتخابات در هند در حالی برگزار شد که بر اساس آمار هواشناسی دمای هوا در برخی مناطق این کشور به بیش از 45 درجه سانتیگراد رسیده بود.

نارندرا مودی بیش از یک دهه است که در قدرت بوده و چشم انداز سیاسی هند را تغییر داده است. محبوبیت او از حزبش فراتر رفته و انتخابات عمومی را به طور فزاینده ای شبیه به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری کرده است.

حامیان او او را به عنوان یک رهبر خودساخته و قدرتمند می بینند که جایگاه هند را در جهان بهبود بخشیده است و سیاست های طرفدار تجارت او را با تبدیل این کشور به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان می دانند.

با این حال، یک دهه رهبری او نیز کشور را به شدت دچار اختلاف کرده است. منتقدان و مخالفان مودی ادعا می‌کنند که سیاست‌های «اول هندو» او باعث ایجاد نابردباری، تشویق سخنان نفرت‌انگیز و حملات وقیحانه به اقلیت‌های این کشور، به‌ویژه مسلمانان، که 14 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، شده است.

کارشناسان معتقدند اکثریت متحدان نارندرا مودی در مجلس نمایندگان راه را برای تصویب تغییرات گسترده در قانون اساسی هند هموار خواهند کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما