به گفته خبرگزاری پیام های آنلایندر کانال تلگرام خود ، مهدی تادینی اخیراً انقلاب را رابطه ای با اصلاحات را “نادرست” و “غیر منطقی” در کانال تلگرام خود توصیف کرد. با این حال ، در پاسخ به او ، محمد علی باهمانی قاجار در کانال تلگرام خود مطالب مربوط به انتقال تاریخی را با اشارات تاریخی به اصلاحات ارضی توصیف کرد. یکی عوامل انقلاب را در نظر بگیرید. موارد زیر یک انتقاد و انتقاد قار است:
“اصلاحات ارضی و انقلاب”
مهدی تادینی
یکی یکی از عواملی که همیشه بر نقش و تأثیرات آن بر انقلاب تأکید دارد ، “اصلاحات ارضی” است. اصلاحات ارضی نمونه ای از پدیده هایی است که به طور کلی از آن به عنوان “انقلاب از بالا” در سیاست یاد می شود. این بدان معنی است که ایجاد تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی ، نه با تکیه بر قدرت توده های اجتماعی ، بلکه با اراده و قدرت حاکمیت. شکی نیست که اصلاحات ارضی باید به عنوان بزرگترین دستکاری اجتماعی در تاریخ معاصر ایران تلقی شود.
در مباحثی که سعی می کنند انقلاب را از دیدگاه جامعه شناختی توضیح دهند ، ما شنیده ایم که انقلاب بر تحولات جامعه شناختی از اصلاحات سرزمینی تأثیر می گذارد. در دو جلسه سخنرانی زنده در اینستاگرام این سؤال را پرسیدم …
به طور خلاصه ، نظر من این است که ارتباط انقلاب برای اصلاحات ارضی کاملاً نادرست و نامناسب است. می توان گفت که پرونده برعکس است. گفته می شود که اصلاحات ارضی باعث شده است که روستائیان به داخل شهر بروند و این موتور انقلاب بود. اما این ایده (یعنی ارتباط مهاجرت برای اصلاحات ارضی) نه تنها اثبات شده است ، بلکه با اصول منطقی سازگار نیست.
مشکل این است که Axiome: آیا شهرهایی در توسعه ایران توسعه یافته اند؟ بدیهی است که جواب این است. آیا می توان امکانات شهری را در روستاها فراهم کرد؟ پاسخ واضح منفی است. از یک طرف ، یک جامعه روستایی با گزینه های کم زندگی و از طرف دیگر شهرهای گسترش یافته است. حال سؤال این است: کدام شخص روستایی انگیزه و علاقه بیشتری به تمسخر روابط روستایی و جایی در گوشه یک شهر می یابد: روستایی یا صاحبخانه؟ در اینجا ، جواب این است: “بردگان بی سرزمین”.
نتیجه گیری فکری واضح است: اگر سرزمین روستائیان اصلاح نمی شد ، شهرها شدیدتر می شدند. هرچه اداره کشاورزی بیشتر متمرکز شود (یعنی “بیشتر”) ، مکانیزه کردن آن آسان تر است. در این فرایند ، برده استفاده نشده و انگیزه بیشتری برای انتقال به شهر دارد. البته ، کشاورزی فعلی مکانیزه شد و روستاییان بیشتر معیشت خود را از دست دادند. این همچنین به شهر کمک می کند.
به طور کلی ، این ادعا که انقلاب می خواهد به اصلاحات ارضی متصل شود ، ایده پوچی است. یکی این یکی از ایده هایی است که می خواهد دلیل اصلی انقلاب را از کلاه پادشاه بیرون بیاورد. اما آیا باید رابطه بین مهاجرت روستائیان به شهرها و انقلاب را کاملاً انکار کند؟ هرگز!
مشکل ایجاد یک عبارت مناسب است. مهاجرت روستاییان به شهر نباید به اصلاحات ارضی نسبت داده شود ، بلکه ایران خاص در روند توسعه است. واقعیتی که اجتناب ناپذیر بود و فقط می توانست آن را کاهش دهد. اکنون می توان گفت که این “روحانیون” یا “نقل قول های شبه فولک” عامل مهمی برای ایجاد انقلاب بودند ، زیرا آنها ریشه در تمدن و مدرنیته شهری ، ایده های مورد انتظار و ضد سلطنتی نداشتند (ایده های ضد الیتی (ضد الیت) (ایده های ضد الیتی (چیزی که مخمر انقلاب بود).
جالب اینجاست که من لودویگ فون اوباش ، یک اقتصاددان و متفکر لیبرال را در کتاب مشترک خود ، که سوسیالیسم را مورد انتقاد قرار می داد ، در مورد این چرخه لیبرالیسم دیدم. دقیقاً با همان تفسیرها و در سال دوم! او می گوید:
“هر چه [در شهرها] سعادت سریعتر رشد کرد و هرچه تعداد مهاجران از روستا به شهرها بیشتر شود ، مخالفت بیشتری می یابد که تصور لیبرال از اصل خشونت دیده می شود. این مهاجران به سرعت در تجارت شهری بودند و آداب و رسوم و دیدگاه های زندگی شهری را پذیرفتند ، اما در دراز مدت هنوز بیگانه بودند. فلسفه اجتماعی را نمی توان به راحتی مانند یک لباس جدید پنهان کرد ، اما باید با افکار درونی شود … رشد شهرها و زندگی مدنی بسیار سریع بود. اما این رشد سطحی تر از عمق بود. شهروندان جدید نسبت به فضای داخلی شهروندان بیشتری پیدا کردند و به شهروندان در فضای داخلی کمک کردند. تمام دوره های فرهنگی که تحت تأثیر روح بورژوایی قرار گرفته اند ، از آن سقوط کرده است ، و به نظر می رسد که فرهنگ بورژوایی ما نیز سقوط خواهد کرد … جیرجانی که به دیوارهای شهرها از خارج حمله می کنند ، تهدیدی برای این تمدن نیستند. در عوض ، شما باید از انتقاد شبه در شهر بترسید. “کسانی که فقط در رفتار بیرونی شهروند شده اند ، در فکر من نیستند.” (پایان نقل قول)
اصلاحات ارضی و انقلاب/ انتقاد از یادداشت آقای مهدی تادینی
محمد علی بهمن قوجار
نامه اخیر دوست فاضل ، دانشمند و صاحب مهدی تادینی با عنوان “اصلاحات ارضی و انقلاب” از چند طریق قابل انتقاد است:
1. تجزیه و تحلیل تاریخی بدون داده های تاریخی
به این معنا ، یک موضوع مهم این است که چگونه اثرات اصلاحات ارضی بر انقلاب اسلامی ، تقریباً بدون داده های تاریخی ، که نویسنده اثرات مهاجرت از روستا به روستا را بر روی منابع تاریخی می گیرد. شهر در انقلاب ، اما اصلاحات برای تشدید روند مهاجرت. اقتصاد ، خاطرات و غیره ، اما هیچ کس فراتر از آن نیست که در زمینه فرضیه ، احتمال سرگردانی بیشتر در شهر از کشاورز باشد ، به طوری که مهاجرت روستایی به شهر به دلیل کشور نیست بلکه به دلیل آن است نیاز به روستایی به زندگی در شهر. به جای این فرضیات کلی ، یا حداقل به نظر می رسد که داده های تاریخی باید در نظر گرفته شود و آمار ، تحلیل ها و غیره.
2. عدم توجه به نقش صاحبخانه ها در نگهداری و بقای سیستم امپریالیستی
توجه این یادداشت تنها در یک طرف اصلاحات ارضی ، کشاورزان است ، در حالی که تأثیر اصلاحات ارضی بر محرومیت صاحبان زمین در جامعه سیاسی ایران نیز مهم بود که هواداران شاه را با پیروان خود مقایسه کنیم. زمان موسادغ ، اگر وقتی هواداران شاه را مقایسه می کنیم با پیروان او مقایسه می کنیم. در انقلاب بیشتر “زولفیقاری” (به استثنای ناصر خان زولفری) گیلان ، خراسان ، سیستان و قنات و “قمام” در شیراز و … برای شاه بود ، به این ترتیب اصلاحات ارضی این طرفدار -شاه ، که در آن تمرین و توانایی بسیج قدرت و ایجاد انگیزه دائمی و مقاومت.
1. نقش گیاهان
تزار قبل از اصلاح زمین بدون زمین نبود در عوض ، این یک جشن کشاورزی داشت ، یعنی درست روی زمین و نسل نسل کشاورزی در کشور بود ، اما این مالک نیز بود که آب ، بذر و ابزارهای کشاورزی را تهیه می کرد. بنابراین ما در مقابل اصلاحات ارضی بدون کشور کشاورز نداشتیم.
1. بی توجهی به معنی سرمایه
دوست عزیز و محبوب ما ، که طرفدار سرمایه داری است ، اهمیت سرمایه را برای تجزیه و تحلیل اثرات اصلاحات ارضی بر مهاجرت روستایی به شهر ، در دوره قبلی سرمایه و اصلاحات سود در زمین و کشاورزی و همچنین نادیده می گیرد. پس از سرزمین ، اصلاحات سرمایه در شهر و ساخت و ساز بر تأثیرات روستاها و شهرهای گلدهی به وجود آمد و در نتیجه پیاده روی به شهرها مؤثر بود.
به طور خلاصه ، می توان گفت که چگونه به نقل از این که آقای صمد کشور و گاو را فروخته و برای زیارت هزینه کرده است ، و اکنون فرزند وی مجبور است بدون کشور وارد شهر شود و مجری به مطالب می گوید).
۲۵۹