به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، وی ادامه داد: امروز در تمدن تصویر محور زندگی می کنیم و در این تمدن دایره المعارف قدرتمندی به نام سینما وجود دارد که اتفاقاً نه تنها در سینما قابل دسترسی است، بلکه احساسات می تواند همچنین منتقل شود،” با یک ایموجی.
به گزارش موزه سینما، شهسواری افزود: اگر در دنیایی با تمدن تصویر محور زندگی می کنیم، مهم است که بدانیم آیا می توان در این دنیا بدون سینما زندگی کرد؟ به نظر من هر جامعه ای که زبان سینمایی نداشته باشد در حاشیه دنیای امروز است و در واقع کشوری حاشیه نشین است. هر کشوری که سینما دارد به تغییر جهان کمک می کند.
دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: سینما علاوه بر ادبیات، فرهنگ، تمدن و… می آفریند، با سینما می توان گذشته را تجسم و عینیت بخشید. سینما قدرت تجسم آینده را دارد و سینما نیز خواسته های مردم را برای آنچه در آینده می خواهند تجسم می کند. وقتی به چنین مختصاتی رسیدیم باید بررسی کنیم که در جامعه امروز ایران در چه جایگاهی قرار داریم.
وی ادامه داد: در پاسخ به اینکه سینما برای آینده چه خواهد کرد، باید بگوییم که سینمای ایران مهم ترین رکن نظام سیاسی، اجتماعی و دمکراتیک خانوادگی ماست. سینما یک نهاد است و قطعا نقش مهمی در این حوزه دارد.
شهسواری تاکید کرد: وارد دورانی شده ایم که امکان فردی بودن فیلمسازی و قرار گرفتن زیر مجموعه هنرهای زیبا بعید نیست. این بدان معناست که شما می توانید در کارگاه خود فیلم بسازید و درآمد کسب کنید. در چنین شرایطی با پیشرفت تکنولوژی در نظام سیاسی، مدیریت فرهنگی و تشکل های فرهنگی هنری، استاندارد خود را برای اکران نه به معنای ابتذال، بلکه به معنای فضاسازی برای فیلمساز تعیین کنند.
وی تاکید کرد: برای عبور از این میانه نیاز به اعتماد عمومی داریم… هیچ چیز جز فعالیت های فرهنگی نمی تواند این التهاب را کاهش دهد. برای درمان باید تب جامعه را پایین بیاوریم.
شاهواری گفت: تعلق به وطن را فراموش کرده ایم و به همین دلیل امسال جشنواره فیلم فجر را با مفهوم وطن، مادر وطن آغاز کردیم و اگر عاشق وطن نباشیم، نباید آن را فراموش کنیم ، ما در ساخت، حفظ و احترام آن مشارکت نخواهیم کرد. من امیدوارم یکی یکی از بحث های اصلی این مجموعه، بازگشت مفهوم خانه به هنر ایران و مفهوم هنر به سینمای ایران است.
رئیس سازمان سینمایی: اگر فناوری را ندانیم، نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا درک کنیم
رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی در همایش «سینمای ایران نگاه به آینده» گفت: برنامه ریزی کرده بودیم که این پنل را در ایام جشنواره فیلم فجر برگزار کنیم، اما در این مراسم این همایش تحت الشعاع قرار گرفت .
وی ادامه داد: ما نمی خواهیم مشکل را از بین ببریم، بلکه به فکر درک و حل مشکل هستیم و برای حل مشکل باید مشکل را درک کنیم. اگر می خواهید چیزی را بررسی کنید، باید رابطه خود را در دنیا و از موضع خود توضیح دهید. وقتی می گوییم چه نسبتی با سینما داریم باید به کجای دنیا نگاه کنیم و از منظر خودمان به موضوع نگاه کنیم.
فریدزاده توضیح داد که دلیل انتخاب این تابلوها به سخنان آقای وزیر برمی گردد که به یک ضلع پنج ضلعی و هر کدام از این محورها توجه کردند. یکی از این صفحات گفته می شود؛ یکی یکی از موضوعات سینما و تجارت است. یکی یکی از موضوعات مهم توجه به سینما به عنوان هنر است.
وی ادامه داد: مورد دیگر بحث سینما و فناوری است و اگر تکنولوژی را ندانیم نمی توانیم جایگاه خود را در دنیا بفهمیم. یکی یکی از موضوعات مهم در فناوری، هوش مصنوعی است. بحث دیگر رابطه سینما، انسان و حکومت است که رابطه هنرمند و جامعه و رابطه جامعه و حکومت را بررسی می کند. یکی یکی از مهمترین سوالات این پنل این است که مخاطبان من به عنوان فیلمساز چه کسانی هستند و از چه زبانی استفاده کنم. محور نهایی سینما از منظر بین المللی است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: ما قطعا به جامعه شناسی، فلسفه و روانشناسی نیاز داریم و این رشته ها می توانند از بیرون به سینما نگاه کنند و تصور کنند. من هم اینجا هستم تا به صحبت های دوستانم گوش کنم تا با کمک آنها بتوانیم این پیچ و خم را پاک کنیم.
علی ربیعی: سینما نقشی بی بدیل در فرهنگ دارد/سینما بخشی از فرهنگ نسل هاست
علی ربیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن مطالعات و ارتباطات فرهنگی ایران در همایش سینمای ایران گفت: در فصول مختلف، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد راهنمایی، برنامه ریزی برای بحث در حوزه سینما مثلا در مورد اقتصاد. بیایید درباره سینما، فناوری و مسائل اجتماعی بحث کنیم.
وی افزود: بیشتر رابطه من با سینما ناشی از علاقه ام به آن است. من هم مثل اکثر ایرانی ها سعی کردم به سینما بروم و فیلم ببینم. همیشه فکر می کردم که هیچ نسلی بدون قهرمانان ذهنی زندگی نمی کند و حال و آینده خود را بر اساس آن شکل می دهد. سینما جایی است که قهرمان های ذهنی آدم ها را می آفریند، چرا که سینما با مردم زندگی کرده و برای مردم رویا ساخته است.
ربیعی تصریح کرد: وجه تمایز جوامع و ملت های امروزی بی شک فرهنگ آنهاست که تفاوت جوامع شاد و ناشاد، توسعه یافته و توسعه نیافته را به علل فرهنگی تفسیر می کنند. بحث های سیاسی در این زمینه جای خود را دارد و من نمی خواهم این موضوع را پنهان کنم.
ربیعی افزود: ما نهادهایی داریم که فرهنگ را تقویت می کنند و به نظر من سینما یک نهاد با کارکردهای ترکیبی در حوزه فرهنگی است. در سینما رمان، داستان، شعر، موسیقی، ترانه، فرهنگ روزمره و… وجود دارد، بنابراین می بینیم که سینما نقش بی بدیلی در فرهنگ دارد.
ربیعی تاکید کرد: آینده سینما یک بحث است و سینمای ایران بحث دیگری برای آینده است. از دریچه سینما می توان به بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی نگاه کرد. سینما چهار رابطه با جامعه دارد: سینمای متاثر از جامعه. سینمای تأثیرگذار بر جامعه؛ سینما سخنگوی جامعه است. و جامعه واسطه سینما.
وی تاکید کرد: جامعه نیز به فیلم های کمدی و گیشه ای نیاز دارد زیرا تحت تاثیر جامعه است و نباید خودمان را آزار دهیم. من بیشترین توجه را به تأثیرگذاری سینما در جامعه دارم و فکر می کنم این رسالت و مسئولیت اجتماعی سینماست. بی شک سینما بخشی از فرهنگ نسل هاست. جامعه ما نیاز به طراوت، امید و انتقاد دارد. این موضوع سینما را به بلندگوی جامعه تبدیل می کند و می تواند هم دردها و شکست ها و هم امیدهای جامعه را نشان دهد. سینما می تواند گروه ها و قومیت های مختلف را برای زندگی بهتر واسطه کند.
ربیعی در نهایت به سیاستگذاران سینما گفت نقد و پژوهش سینمایی را تقویت کنند. قبلا نقدها و تحقیقات بیشتر و بهتری می خواندم، امروز باید سطح پژوهش و نقد سینما را ارتقا دهیم.
۵۷۵۷