مهسا بهادری: شاید او از معدود نوازندگانی بود که سینما را می شناخت و غم چهره «لیلا» را درک می کرد، دغدغه «غبارگیران» آقای مودب را برای حفظ آبروی خانواده اش درک می کرد و برای بازماندگان این فیلم «آوار» را طلب می کرد. زلزله و اسلحه گرفتن با بختیاری ها و مبارزه با انگلیسی ها در شیرسنگی.

پیرمرد در حالی که در زیرزمین خانه برای فرزندان و عروس هایش موعظه می کند می میرد، صدای ویولون در آنجا شنیده می شود و همزمان با مرگ وی زلزله راه خروجی خانه زیرزمینی را مسدود می کند. ، و اندوه این حادثه چنان در نوازنده فلوت گم شده که مال پیرمرد به ویرانه تبدیل شده و راه رهایی از آن صدای سنتور توانا است.

به مناسبت درگذشت فریدون شهبازیان با سیروس الوند کارگردان فیلم آور مصاحبه ای انجام دادم که در ادامه می خوانید.

فریدون شهبازیان تسلط بسیار خوبی بر موسیقی فیلم داشت یکی از تجربیات منحصر به فرد خود در «آوار» بگویید.

فریدون شهبازیان اصولاً موسیقی را خیلی خوب می دانست و درک عمیقی از آن داشت، زیاد روی ترانه کار نمی کرد، دو سه بار با آقای شجریان و بسطامی کار کرده بود، اما فعالیت اصلی اش موسیقی فیلم و یکی یکی از بهترین موسیقی متن فیلم های من، موسیقی فیلم «آوار» بود که مدت ها و به مناسبت های مختلف از تلویزیون پخش می شد. این ارکستر بسیار کامل بود، نوازندگانی که در آن می نواختند هر کدام در جای خود استاد بودند و هر کدام برای کارهای دیگر موسیقی می نوشتند، فرامرز پایور دقایقی سنتور زد، محمدرضا علیقی در این اثر حضور داشت و کلیت این چهره های درخشان یک کرد شاهکار خلق کردند، در هر صورت من بسیار متاسف شدم زیرا برخی از چهره ها هستند که دیگر تکرار نمی شوند، مثلا واروژان هرگز تکرار نشد و همچنین هرگز مانند شهبازیان تکرار نشد. کج کردن

چگونه موسیقی متن را برای فریدون شهبازیان پیشنهاد کردید؟

همدیگر را می شناختیم. فریدون شهبازیان در موسیقی کلاسیک خیلی خوب بود و خود فضای ایرانی و کلاسیک فیلم «آور» باعث شد این پیشنهاد را به ایشان ارائه کنم، آقای شهبازیان قبول کردند و به این ترتیب شاهکاری ساخته شد.

سیروس الوند

چرا موسیقی فیلم اینقدر مهم است؟

اگر از موسیقی فیلم به درستی استفاده شود می تواند تاثیرگذار باشد، یعنی باید بهانه ای برای شروع موسیقی وجود داشته باشد نه اینکه یک قطعه موسیقی روی آن گذاشته شود چون فیلم صامت نیست. موسیقی تبدیل به یک اثر می شود، اما اگر دلیلی برای شروع با آن وجود داشته باشد و اگر کار به کاردان سپرده شود، موسیقی زیبا و تاثیرگذار خواهد بود.

مهمترین ویژگی آقای شهبازیان برای همکاری چه بود؟

او آدم بزرگی بود و روحیه مدیریتی داشت، یعنی اگر نوازنده نمی شد، می توانست مدیر تولید، کارگردان و تهیه کننده خیلی خوبی شود. مهمترین ویژگی او این بود که کارش را خیلی جدی می گرفت و من تجربه فوق العاده ای از همکاری با او داشتم و اکنون از شنیدن خبر درگذشت او بسیار ناراحت هستم.

۲۴۵۲۴۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما