فرزانه مهر تاییدی بر پدیده سینمای ایران قبل از انقلاب بود. او تنها در مدت 7 سال و در 9 فیلم بازی کرد. اما او آنقدر موفق و تأثیرگذار بود که یکی او به چهره ای مشهور و محبوب تبدیل شد. عفیری در همین مدت کوتاه دو جایزه سینمایی گرفت و با مدیران سینمای ساختارشکن همکاری کرد.

اگر بخواهیم هنر بازیگری فرزانه را تایید کنیم، ابتدا باید روی صحنه تئاتر برویم. جایی که از نوجوانی بازیگری می کرد. او به تفسیر تجربی بسنده نکرد و در سال 1346 برای تکمیل تحصیلات خود در این رشته به آمریکا سفر کرد و به مدت 5 سال در آنجا ماند. آموزش تئاتر و فراگیری هنر بازیگری زیر نظر اساتید غربی او را به یک بازیگر حرفه ای تبدیل کرد. بازیگری که از سال 1351 که وارد سینما شد، نه مانند اکثر بازیگران زن در حاشیه تاریخ، بلد بود نقش زنان شاخص تاریخ را بازی کند. مروری بر آثار او نشان می‌دهد که در هر فیلم تاییدی وجود داشته است، اگرچه عوامل دیگر اثری متوسط ​​را تولید کرده‌اند، اما او در زمینه بازی‌اش تاثیرگذار و متفاوت بوده است.

جهنم به علاوه من | زری | محمدعلی فردین | 1351

اولین فعالیت سینمایی فرزانه عفیری که پس از تحصیل و بازگشت به ایران انجام شد، بازی در فیلمی به کارگردانی فردین و فیلمنامه سبککین سالور بود. این فیلم به اصطلاح به سبک جاده ساخته شده است. مسافران یک اتوبوس درگیر درگیری ناخواسته بین دزد و ژاندارم می شوند. در این فیلم فردین و پوری بنایی به ایفای نقش پرداختند و کره ای نقش یک زن معروف را بازی کرد. «جهنم و من» نه جزئی از ساختار فیلمفارسی بود و نه با موج نوی سینما همخوانی داشت، از این رو جزو تولیدات مهم آن سال به حساب نمی آمد. اما آغاز حضور فرزانه در سینما بود. او با چهره و بازی‌اش که حاصل تجربه‌اش در تئاتر بود، در نقش کوچکی که داشت در کنار پوری بنایی و فردین دیده شد و خبر ستاره‌ای جدید در سینما را داد.

روز هشتم هفته. لیلی | حسین رجائیان 1352

“هشتمین روز هفته” یکی یکی از فیلم های کارنامه فرزانه است.

فرزانه سفیری با هدف بازی در فیلمی ساخته حسین رجائیان از آمریکا به ایران بازگشته بود اما آماده سازی این فیلم دو سال طول کشید. “هشتمین روز هفته” یکی این یکی از آثار متفاوت سینمای ایران در دهه 50 بود، اثری که به گفته منتقدان حاصل سال ها زندگی رجاییان در غرب بود. در این فیلم دختری به نام لیلی مورد حمله قرار گرفت اما در نهایت خود دختر سرنوشت او را رقم زد و مهاجم را بخشید و اجازه داد به سراغش بیاید. “هشتمین روز هفته” یکی این یکی از معدود فیلم های آن سال ها بود که طبقه متوسط ​​جامعه ایران برای آن هزینه کرد. گروهی که کمتر در سینما پیدا می شد. کورشی در این فیلم نقش لیلی را بازی کرد. نقشی که با بازی واقعی و باورپذیرش درخشید و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فیلم 1352 دریافت کرد.

خاک | شوکت | مسعود کیمیایی ۱۳۵۲

فرزانه مشری یکی از بازیگران منتخب سینمای قبل از انقلاب است که حاضر به بازی در هیچ پروژه ای نشد.
«طبقه» مسعود کیمیایی یکی یکی از فیلم های موج نو سینمای ایران است که تایید نقش مهمی در آن داشت.

فیلم «خاک» تنها همکاری مشترک مسعود کیمیایی و مسعود است. این فیلم تضاد خیر و شر را نشان می دهد. یکی در شهرهای ایران قابل توجه است. کیمیایی این فیلم را بر اساس داستان «اسنه بابا سبحان» محمود دولت آبادی ساخته است. فیلمی که داستان غیرت و مبارزه با ظلم اربابان است. در آن سال‌هایی که اعتراض به حکومت یک اختراع بود، معمولاً برای مبارزه با ظلم به داستان‌های اربابان و نوکران مردم روی می‌آوردند. مصیب در این فیلم نقش شوکت همسر مصیب را بازی می کند. زنی که قبلاً عاشق شرور منطقه بود و حالا به خاطر این عشق ناتمام می خواهد از شوهر شوکت انتقام بگیرد. نقش شوکت در این رویداد بیش از این موضوع اصلی است، مانند بسیاری از نقش های زن در فیلم های الخیمیه، انگیزه قهرمان داستان است. اما مشری در نقش شوکت توانست تصویری از زنی روستایی ارائه دهد که از شوهرش حمایت می کند و قرار گرفتن او در مقابل فارمرز هاروکان در نقش مسیب آنها را به زوجی باورپذیر تبدیل کرد. تایید این فیلم توانست نظر داوران جشنواره سپاس را به خود جلب کند و برنده جایزه بهترین نقش اول زن این جشنواره شد.

دعای ظهر سوریه سعید ملابی ۱۳۵۳

فرزانه مشری یکی از بازیگران منتخب سینمای قبل از انقلاب است که حاضر به بازی در هیچ پروژه ای نشد.
فرزانه تدادی در فیلم «نماز ظهر» مقابل دوربین سعید مبلی قرار گرفت.

«صلت ظهر» در واقع تنها فیلم کارنامه سینمایی فرزانه است که در ساختار فیلمفارسی ساخته شده است. این فیلم از معدود آثاری است که سعید مبلی علاوه بر نویسندگی، کارگردانی رنگین نیز در آن بوده است. فرزانه مصاری در این فیلم نقش سوری را بازی می‌کند، دختری که داستانش حول محور تجاوز جنسی او می‌چرخد، اما در واقع نقش چندانی در داستان ندارد. شاید در فهرست کوتاه فیلم هایی که فرزانه مصاری در آن ها بازی کرده، «دعای ظهر» از نظر هنری در اولویت کمتری قرار گیرد، اما این فیلم ثابت می کند که مصاری حتی در یک نقش کوتاه و فرعی هم می توانست نقشی دیدنی داشته باشد.

واسطه های محترم حسن محمدزاده ۱۳۵۶

فرزانه مشری یکی از بازیگران منتخب سینمای قبل از انقلاب است که حاضر به بازی در هیچ پروژه ای نشد.
“واسطه ها” یکی یکی از فیلم های کارنامه او تاییدیه است که در آن با رضا بیک ایمانوردی همبازی بوده است.

محمدزاده نیز مانند رجاییان یکی از کارگردانان آموزش دیده آمریکایی بود که برای ساخت آثاری غیر از بدنه اصلی سینما به ایران آمد. «واسطه ها» روایتی از جامعه منحط و نقد فحشا آشکار است. فیلمی که داستانش با کنایه نام زن معروف شرفیاب شده است، زنی که از وضعیت خود خسته شده و به دنبال راه فراری است. قرار گرفتن در مسیر شریف یک دانشجوی جامعه شناسی زندگی را متحول می کند. فرزانه مازرانی در نقش بزرگوار. یکی او در این فیلم شخصیت های متفاوتی را در کارنامه سینمایی خود دارد. شخصیتی که در آن تایید به درستی تعبیر می شود و تصویری متفاوت از روسپی ارائه می دهد که از وضعیت خود به ستوه آمده و می خواهد به زندگی عادی بازگردد. این فیلم یکی از معدود آثار سینمای پیش از انقلاب است که نقش اصلی و قهرمان داستان آن یک زن است.

زیر آب فریاد بزن آذر | چیرو الوند | 1356

فرزانه مشری یکی از بازیگران منتخب سینمای قبل از انقلاب است که حاضر به بازی در هیچ پروژه ای نشد.
فرزانه سفیری در فیلم «فریاد زیر آب» با داریوش اقبالی همبازی شد.

فیلم جنجالی «فریاد زیربا» شرایط تولید متفاوتی داشت. قرار بود محمود قربانی فیلم بسازد و داریوش اقبالی در نقش بازیگر نقش اول را بازی کند که به دلایلی این اتفاق نیفتاد و پس از مدتی تصمیم به ساخت فیلم «جیغ زیر آب» گرفته شد. در ابتدا قرار بود شهره صولتی نقش اول زن این فیلم را بازی کند اما با بازی معاذفی بهروز به نژاد و فرزانه مشری. آذر او در کنار داریوش قرار گرفت و بازیگر شد. این فیلم به کارگردانی منتقد جوانی به نام سیروس الوند ساخته شده و داستان بدی ها و اتفاقاتی است که در زیر پوست شهر رخ می دهد. جوانی به نام عزت از راه دزدی امرار معاش می کند و در همین حین عاشق دختری به نام می شود. آذر en اما او این را نمی داند آذر داستان خوبی نداره گفت در مورد آذر پذیرفته نمی شود و می رسد. آذر و درمان مادرش را می دزدد. فیلم عمدتا خشونت جامعه و مبارزه برای بقا را نشان می دهد. این فیلم یکی یکی از نمایش های محبوب عموم مردم بود که فرزانه مازرانی با بازی در آن شهرت زیادی پیدا کرد. قرار گرفتن او در کنار خواننده معروف آن سال ها زوجی را به وجود آورد که هنوز برای مخاطبان سینمای آن سال ها ماندگار است.

میراث من دیوانگی است گل مهدی فخیم زاده ۱۳۶۰

فرزانه مشری یکی از بازیگران منتخب سینمای قبل از انقلاب است که حاضر به بازی در هیچ پروژه ای نشد.
فرزانه تدادی پس از انقلاب در فیلم «میرات من جنون» بازی کرد.

آخرین فیلمی که فرزانه سفیری در ایران بازی کرد، فیلمی به کارگردانی مهدی فخیم زاده بود. «میرات من جنون» اثری متفاوت و دلنشین درباره مشکلات روحی و روانی جوانی به نام مهدی است که به دلیل گذشته سیاهش، اکنون تعادل روانی خود را از دست داده و سعی دارد از مردی که عاشقش است انتقام بگیرد. با دختری به نام گلی دل و مهدی وحشی. او عاشق یک گل است و این عشق همه را به دردسر می اندازد. فخیم زاده این فیلم را در سال 1358 ساخت اما دو سال اجازه اکران پیدا نکرد و در سال 1360 این فیلم برای مدت کوتاهی اکران و سپس برای همیشه توقیف شد. در این فیلم فرزانه حاشری نقش گلی را بازی می کند. نقش یک زن معمولی که پس از یک تصادف شدید عاشق مردی دیوانه می شود. کار تایید در این فیلم و تقابل او با شخصیت روانی چون مهدی یکی او یکی از شخصیت های قابل توجه کارنامه کاری اش است که متاسفانه آنطور که باید دیده نشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما