رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرائیل گفت: قبل از اینکه فقه ما نظر نهایی مراجع محترم را در مورد حجاب و قانون عفاف و حجاب اتخاذ کند و به دنبال معرفی آنها به عنوان یک کار فرهنگی باشد، اقدام قانونی زودهنگام خواهد بود.
بازتاب آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پاسخ به این سوال که با توجه به موضوعات مختلف در بحث قانون عفاف و حجاب در سال 1388 به نظر شما چگونه باید به این موضوع پرداخت. جامعه؟» تصریح کرد: مسئله حجاب یک امر اسلامی است، بنابراین در جامعه ای که بر اساس اندیشه های الهی اداره می شود، این موضوع باید با توجه به جایگاه اسلام مورد توجه قرار گیرد. رویه قضایی رسیدگی خواهد شد.
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به سوالات متعددی که در مورد قانون عفاف و حجاب در جامعه مطرح می شود، با بیان اینکه ماهیت مشکل حجاب هم جنبه فرهنگی و هم علمی دارد، گفت: اگر فردی دچار مشکل شده است. نظر مخالف در این موضوع: زمینه دارد، ابتدا باید در فضای علمی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و شاید در صورت تایید برخی نظرات، به تدریج مطرح شود. زمینه ای داشته باشد که بتوان آن را در قانون گنجاند.
فرزند آیت الله العظمی جوادی آملی افزود: قبل از اینکه فقه ما نظر نهایی حجاب و قانون عفاف و حجاب را از مراجع محترم بگیرد و بخواهد آن را یک کار فرهنگی معرفی کند، اقدام حقوقی یک اقدام ناپخته خواهد بود. چرا که احتساب مسائل قضایی، امنیتی و انتظامی با این گونه مسائل به معنای مطرح کردن یک معضل فرهنگی به عنوان یک معضل امنیتی است و این امر منجر به اختلال در نظام علمی می شود. سیستم علم باید به صورت علمی برخورد شود.
استاد مرتضی جوادی آملی افزود: بعد از اینکه فقه واقعاً با این مسئله دست به گریبان شد و جایگاه خود را تثبیت کرد، می تواند آن را به عنوان قانون رسیدگی کند. البته قانون بر اساس نظر مردم است، بنابراین نیازی به انجام مطالب گفته شده نیست، اما اگر قانون بر اساس نظر علمای حقوق باشد، ابتدا باید کار فقهی انجام شود. و سپس با آن مقابله کنید.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی که آیت الله جوادی آملی در برخی از سخنان خود در خصوص لزوم پاسخگویی فقهی به مسائل نوظهور و نیازهای بشری به آن اشاره کرده است، پرداخت. نظر شما در این مورد چیست؟ وی توضیح داد: همانطور که در مباحث حقوقی استاد اشاره کردید، همواره این رویکرد وجود داشته که فقه مربوط به حوزه جامعه و انسان است و بنابراین نباید یک سری تصمیمات ذهنی و فتواهای معتبر در ذهن نسبت به آنچه هست وجود داشته باشد. حلال و حرام چیست؟ این رویکرد همواره مورد توجه آنان بوده و مشکلات را از منظر مسائل بیرونی و عینی موجود در آن می نگرند.
رئیس بنیاد علوم وحیانی عزرا افزود: این سوال همیشه مطرح می شود که نسبت دانش فقه با دانش کلام، دانش حکمت و دانش فلسفه چیست؟ حضرت آیت الله جوادی آملی در فقه و منظومه فکری خود به این موضوع توجه کامل دارند. یعنی مضامین حقوقی او کاملاً متاثر از مضامین اخلاقی است. یعنی یک فقیه باید فقه را بر اساس تفکرات خود در فضای اخلاقی، فضای کلامی، فضای فلسفی و حتی مباحث عرفانی و تربیتی بداند و فقه را جریانی متاثر از این علوم بداند.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی درباره لزوم رسیدگی حوزه به مسائلی مانند توسعه فقه گفت: این موضوع همیشه وجود دارد و آیت الله جوادی آملی نیز تذکرات متعددی دادند که خود حوزه باید برای مشکلات آماده شود. . آنها تأکید می کنند که فقه باید به جهت گیری هایی که در جامعه به وجود آمده نزدیکتر باشد; حقیقت این است که برخی از مسائل شرعی که فتوا دارد در جامعه عملی نیست. مثلاً فتوایی که مختص جامعه قبیله ای بوده ولی جامعه امروزی جامعه مدنی است قابل اجرا نیست. حتی در مسائل مهریه و ارث نیز نگاه جدیدی از حضرت آیت الله جوادی آملی می بینیم که باید به این مسائل بپردازد.
وی افزود: البته این را هم باید ذکر کرد، فتوایی برای یک قبیله و یک جامعه قبیله ای است. اگر این نظام قبیله ای و قبیله ای تا ابد ادامه پیدا کند، این مقررات تا ابد اجرا می شود و باید به آن پایبند بود، اما چون زمان تغییر کرده و جریان طایفه به جریان شهروندی تبدیل شده است، باید قضاوت دیگری کرد. . این مشکلات در واقع وجود دارد و فقه نیاز به تغییر اساسی دارد و جا برای این موارد وجود دارد.
رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء در پایان سخنان خود گفت: در نهایت آیت الله جوادی آملی معتقد است که فقه زمانی که در عرصه علمی حضور کامل داشته باشد، پاسخگوی همه نیازهای جامعه امروزی است.