به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، کریستوفر نولان کارگردان فیلم «اپنهایمر» درباره فیلم «گلادیاتور ۲» ساخته ریدلی اسکات اظهار نظر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به گزارش ورایتی، او نوشت: در اولین گلادیاتور ریدلی اسکات، ماکسیموس از ما می پرسد: “اینجا خوش نمی گذرانی؟” و ما با این واقعیت روبرو هستیم که در واقع با این فیلم در حال بازدید از کولوسئوم هستیم. اسکات می داند که ما آنجا نیستیم تا در مورد فرهنگ روم بیاموزیم، ما آنجا هستیم تا آرزوهای تاریک خود را در آسایش ببینیم. کارگردانی که خیلی چاشنی آن برای حرکت با زمانه ما نیست، او به دنیای گلادیاتور 2 اجازه میدهد خودش صحبت کند، یک بار دیگر به ما نشان دهد که چه کسی هستیم و ما را به یک سواری دیوانهوار دعوت کند. بیایید لذت ببریم چرا کوسه ها در کولوسئوم هستند؟ چون ما آنها را می خواهیم و اسکات استادانه به این خواسته پاسخ می دهد. همانطور که او نشان میدهد که چگونه از بازیها برای دستکاری افکار عمومی استفاده میشود، نمیتوانیم سایه خودمان را در حال بازی در شنها نبینیم.
نولان افزود: گلادیاتور 2 مانند بهترین دنباله های مورد انتظار، هم بازسازی و هم دنباله است و گواهی بر درخشش و توانایی اسکات در ایجاد تعادل بین فیلم اصلی و نیاز به توسعه آن به دنباله است. یک عمر تجربه باعث می شود اسکات موفق شود لحن را کنترل کند و فیلمش را با چنین صحنه پردازی اکشنی بالا ببرد. میزانسن باورنکردنی، صحنه های بیش از حد تحت تسلط و تماشای دقیق که ناشی از استفاده او از دوربین های متعدد و سبکی بسیار متفاوت با نسخه اصلی است، اکشن را به طرز ماهرانه ای زنده و خیره کننده در سکانس ها می کند. کار نه تنها جنبه سرگرمی دارد، بلکه ما را از مضامین فیلم آگاه می کند. کمتر فیلمساز توانسته باشد تا این حد نامرئی در سطوح مختلف کار کند. از بلید رانر گرفته تا تلما و لوئیز تا گلادیاتور 2، اسکات از هنر بصری گسترده خود برای شفاف سازی موضوع اصلی خود استفاده می کند.
این کارگردان تاکید کرد: با وجود تمام موفقیتهایی که اسکات در ساخت فیلمهایش به دست آورد، هیچ گاه سهم او در تکامل داستانسرایی سینمایی به درستی مورد اذعان قرار نگرفت و نوآوریهای بصری که او و دیگر کارگردانان بریتانیایی در دهه 1970 به سینما آوردند، اغلب عنوان سطحی نگری رد شده است، اما منتقدان آن زمان این واقعیت را نادیده گرفتند که فیلمبرداری باشکوه و طراحی دقیق اسکات به زبان تصویری سینما عمقی تازه بخشید. صحنه ای که می تواند به ما بگوید دنیاهای به تصویر کشیده شده در این فیلم ها چه حسی دارند و شات آغازین استادانه گلادیاتور ۲، جایی که دست پل مسکال به آرامی دانه های گندم برداشت شده را تاب می دهد، یادآور فیلم اصلی است. یکی یکی از صحنه های مهم است.
۲۴۴