به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، تکه هایی از مرگ و زندگی که از خط مقدم نسل کشی غزه توسط فیلمسازان در محاصره تهیه و کنار هم چیده شد. یکی او 97مین نفر از 15 نامزد اصلی اسکار بود.
به گزارش خبرگزاری مهر به گزارش ورایتی، فیلمسازی که کت خود را می سوزاند تا مقداری گرما ایجاد کند، معلم مدرسه ای که سعی می کند به دانش آموزانش غذا بدهد، یک استندآپ کمدین که وقتی به محل برگزاری می رسد تنها فضای بمباران شده را می بیند، تعدادی از موضوعات. کسانی هستند که نماینده فلسطین در فیلم «از زمین صفر» هستند. یکی این فیلم یکی از 15 فیلم مدعی اسکار بین المللی امسال است. این فیلم مجموعهای از خاطرات 22 کارگردان از غزه را ارائه میکند که در بین (و گاهی در حین) بمباران غزه توسط اسرائیل فیلمبرداری شده است تا پرترهای از زندگی در محاصره را ترسیم کند. هر بخش کوتاه از این فیلم در مفهوم خود منحصر به فرد است و در عین حال، روال خشونت آمیز زندگی را با انعطاف پذیری مشترک و نیاز به مستندسازی به تصویر می کشد.
این مجموعه که در بهار امسال به دلایل سیاسی از جشنواره کن کنار گذاشته شد، درست بیرون از جشنواره به عنوان اقدامی اعتراضی برای نشان دادن اقدامی خلاقانه و عصیانگرانه در برابر نسل کشی به نمایش درآمد. فیلم From Ground Zero، با هماهنگی و تامین مالی فیلمساز فلسطینی راشد مشاراوی، ده ها هنرمند نوظهور را برای ارائه خاطرات دیجیتالی و رویدادهای زندگی خود در نوار غزه به صحنه می برد. مدت زمان هر فیلم کوتاه از چند دقیقه تا نزدیک به 10 دقیقه است. برخی از آنها جذاب و دلهره آور هستند، مانند اولین فیلم سلفی ریما محمود، درباره زن جوانی که سعی می کند استرس خود را با آرایش کردن پنهان کند و حس زنانگی خود را حفظ کند در حالی که دنیا در حال فروپاشی است. آرام برخی دیگر مانند «بدون سیگنال» محمد الشریف – که بلافاصله بعد از «سلفی» می گذرد – از آوار ساختمان های فروریخته برگرفته از واقعیت برای صحنه نمایش استفاده می کنند.
هیچ یک از این داستان ها با یکدیگر یا با پروژه کلی ناسازگار نیستند و تنوع آنها نکته مهمی است، زیرا هر کدام جنبه متفاوتی از زندگی اجتماعی و شخصی را در واقعیت زندگی جدید خالقانش به تصویر می کشد، خواه آنها با مرگ به طور انتزاعی برخورد کنند. – مانند فیلم «بهشت جهنم» کریم ساتوروم، که در آن مردی در کیسه بدن می خوابد تا گرم شود – یا با ناراحتی به دنیای جدیدش نگاه می کند. به تنهایی یکی برخی از فیلم های این مجموعه نیمه کاره رها شده و با حضور کارگردانی که جلوی دوربین می نشیند از جزییات ادامه فیلمش که قبل از کشته شدن عزیزانش در ذهن داشته صحبت می کند تکمیل می شود. .
در حالی که بیشتر فیلمها در زمان حال اتفاق میافتند، تعدادی از فیلمهای کوتاه دارای فلاشبکهای کوتاه یا تصاویری از زندگی قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس هستند که پروژه را با زندگی اجتماعی سوژهها، و در عین حال «از زمین صفر» در هم میآمیزد. در میان برشهای سیاه رنگ زیادی که بین هر فیلم کوتاه ظاهر میشود، داستان را روایت میکند. هنرمندانی که اکنون با رفتارهای افراطی وحشیانه روبهرو هستند، اما حس زندانی بودن و آشنایی با جنگ را از سالها و حتی دههها پیش دارند. موضوعی که در فیلم پایانی «بیداری» مهدی کریمی با عروسک به شکلی شاعرانه به تصویر کشیده شده است.
بخش بزرگی از وضعیت اسفناک غزه به شبکه های اجتماعی راه یافته است یکی از جمله نجات مردی از زیر آوار خانه اش است یکی از آن فیلم نیز ساخته شده است، اما بیشتر فیلمهای کوتاه این مجموعه نگاهی عمیق به زندگی شهروندان غزه دارد و تاثیر روانی وضعیت اسفبار آنها را به تصویر میکشد و در کنار آن از امید آنها در مواجهه با عذاب
این داستانها و ماهیت آنها بهویژه یادآور تصاویر سلولوئیدی از هولوکاست و سنت عکاسانی مانند هنریک راس و مندل گروسمن از یهودینشینهای یهودی لهستان است که نه تنها زندگی روزمره را با دوربینهای خود ثبت میکردند، بلکه آن را با آن آغشته میکردند. یک انسانیت آشنا و آن را با خمیر مالیدند. «از زمین صفر» تاریخ را در حال تکرار و تراژدی را نشان می دهد که درست جلوی چشمان ما رخ می دهد.
۲۴۴۵۷