گزارش کردن مبنای تفکر و فرهنگ تبلیغی، پاسخ های استاد شیخ حسین انصاریان به پرسش های جوانان را می خوانید:
غیبت حضرت ولی عصر (عج) یکی یکی از اسرار الهی است و ممکن است ما از آن اطلاعی نداشته باشیم و در برخی از احادیث آمده است که حکمت آن پس از ظهور آشکار می شود. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «صاحب الامر نهانی دارد که خدشه ناپذیر است، ما نباید دلیل آن را آشکار کنیم. حکمت غیبت او همان حکمتی است که در غیبت ادله و وصیت قبلی وجود داشته است.» پس از ظهور، حکمت خضر در تخریب کشتی و کشتن پسر و ساختن دیوار شکسته روشن می شود که موسی متوجه شد که آن دو می خواستند از هم جدا شوند (1). عقب افتادن از اسرار خداوند است.» (2) عبدالله بن فضل هاشمی می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «صاحب الامر پوششی دارد تا گمراهان در شک و تردید شوند. ممکن است دلیلش را کتمان نکند و اسرار الهی را پنهان کند.
از آنجا که ما خدا را حکیم می دانیم، اعمال او باید مبتنی بر حکمت باشد.» و برافراشتن پرچم توحید در جهان) مورد توجه قرار می گیرد و این آرمان مستلزم گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش بشری است. آمادگی روحی و عقیدتی بشریت تا استقبال جهانیان از موکب این حضرت. طبيعي است كه وقتي اين پيامبر قبل از فراهم شدن مقدمات در ميان مردم ظهور كند، سرنوشتي مانند ساير دلايل الهي، قبل از تحقق اين آرمان بزرگ به چشم جهانيان خواهد آمد.
این حکمت در روایات آمده است. امام باقر (علیه السلام) فرمود: «لَا الْقَائِمِ أَنْتَهُ عَلَیْهِهِ مِنْ قَتْلَهِ» (4) در برخی روایات دیگر. یکی در مورد علل غیبت امام زمان (عج) آزمایش انسانی ذکر شد. (5) به دلیل غیبت حضرت مهدی (عج) مردم در حال آزمایش هستند. گروهی اعتقاد راسخی ندارد، باطنش ظاهر می شود و در معرض شک و تردید است. کسانی که ایمانشان در اعماق قلبشان ریشه دوانده است، چون منتظر ظهور پیامبر هستند و در برابر ناملایمات استقامت میکنند، بالغتر و شایستهتر میشوند.
امام کاظم (علیه السلام) فرمود: وقتی پنجمین پسرم غایب شد مواظب دین خود باشید که ناگزیر عود می کند تا گروهی از ایمان خود برگردند. خداوند بندگانش را با عقب نشینی امتحان می کند.» در برخی از روایات آمده است یکی یکی از دلایل غیبت امام رهایی از یوغ بیعت با حاکمان ستمگر زمان خود است. یعنی امام هیچ رژیمی را حتی از روی تقوا به رسمیت نمی شناسد. در زمان غیبت پیامبر، باید با حکومت های زمان خود بیعت می کرد که با اهداف و آرمان های امام همخوانی نداشت.
حسن بن فضل گوید: امام هشتم فرمودند: گویا شیعیانی را می بینم که وقتی فرزند سومم (امام حسن عسکری) از دنیا رفت، همه جا به دنبال امام خود بودند. اما او را پیدا نکردند.» گفتم: چرا او غایب است؟ فرمود: تا هنگام قیام با شمشیر، وفای او بر گردن او سنگینی نکند، از این رو مشیت الهی به او واگذار شد یکی یکی از آنها پشت پرده ظلم بماند و زنده بماند تا زمین از حجت خدا باقی نماند.یکی از جمله نویسندگان می نویسد: «امام غایب مانند پدرانش از کشته شدن در راه دین بیمناک بوده و نیست، اما مرگ او به صلاح جامعه و دین نیست زیرا هر یک از پدرانش از دنیا رفته اند». امام دیگری جایگزین او شد.» اما اگر امام زمان (علیه السلام) کشته می شد، جانشینی نداشت و زمین بی اختیار می شد.
اگر مقدر شود که در نهایت حق بر دروغ پیروز شود و به وجود مقدس امام دوازدهم جهان پر از حق پرست شود. همکاری با ظهور امام دوازدهم، وعده نصرت همه پیامبران و امامان محقق خواهد شد. و شرایط کاملا آماده است. یکی یکی از مهمترین شروط موفقیت این است که مردم خواهان این انقلاب باشند و افکار عمومی آماده پذیرش آن باشند. در غیر این صورت انقلاب شکست خواهد خورد. نهضت و قیام مهدی موعود از این قاعده کلی مستثنی نیست و در صورت مساعد بودن شرایط می تواند پیروز شود.
نهضت معظم له نهضت سطحی و کوچکی نیست، بلکه یک انقلاب همه جانبه و جهانی است و برنامه ای بسیار عمیق و دشوار برای از بین بردن همه اختلافات نژادی، ملی، زبانی، عقیدتی و مذهبی و ایجاد حکومتی قدرتمند برای اداره همه مردم با آن دارد. می توانند در صلح با هم زندگی کنند او می داند که آب را باید از سرچشمه اصلاح کرد و عوامل متناقض را از ریشه قطع کرد تا گرگ ها قهر خود را از دست بدهند.
او می خواهد کفر و مادی گرایی را ریشه کن کند، جهان را با قوانین و برنامه های الهی هماهنگ کند و اسلام را دینی جهانی بسازد. می خواهد افکار پراکنده مردم را بر یک هدف متمرکز کند و خدایان دروغین و فتنه گر مانند مرزها، نژادها، کشورها، عقاید، احزاب، قاره ها و شخصیت های دروغین را از مغز انسان ریشه کن کند تا به سعادت و کمال واقعی دست یابد و جامعه ای خوب ایجاد کند که بر اساس آن فضایل و صفات انسانی و همچنین اخلاق نیکو.
چنین انقلابی بدون شایستگی ملت ها ممکن نیست، تا زمانی که بشریت به حد کمال و تکامل نرسد و مردم در سراسر جهان آماده پذیرش نباشند که حکومت حق به حداکثر خود می رسد، از سوی دیگر، عام مردم و توده های مردم در سراسر جهان به دنبال عدالت هستند و از دولت های دیگر ناامید می شوند.