همیشه یکی یکی از گلایه‌های اصلی هنرمندان ساکن استان‌ها این است که همه توجه و امکانات در پایتخت متمرکز است که مانع برابری و توزیع متعادل بودجه‌های اندک دولتی می‌شود و اغلب نمایش‌ها و بازیگران در تهران روی صحنه می‌روند. تبعیض آمیز است

بازتاب آنلاین، کمیل فتاحی در گزارشی نوشت:

وجود اصناف و اتحادیه ها یا انجمن هایی که بتوانند خواسته های حرفه ای افراد در یک زمینه کاری را برآورده سازند گامی در جهت توسعه تلقی می شود – اما این مفهوم در جامعه ما با موانع و محدودیت هایی مواجه است که اغلب مانع پویایی و تحقق اهداف اولیه می شود. و راه حل: اجازه نمی دهد که جاده ها به ادارات دولتی و مقامات دولتی ادامه پیدا کند!

با این وجود، تقاضای فعالان اجتماعی در برابر دولت‌ها مبنی بر اینکه گروه‌های حرفه‌ای مانند کارگران، هنرمندان، معلمان، کشاورزان و سایر گروه‌های حرفه‌ای همسویی و همبستگی پیدا کنند، تلاشی است که در آن حقوق شغلی و شغلی افراد با نیروی سازمانی منسجمی پیگیری می‌شود.

خبر مهم این است که انجمن هنرهای دراماتیک رشت، اولین تشکل غیردولتی تئاتر، پس از گذشت حدود شش ماه از اولین جلسه خود، اعضای هیئت مدیره و دو عضو معاون انجمن کارگردانان تئاتر و همچنین هیئت مدیره را انتخاب کرد. انتخاب مدیران سایر رشته ها اعم از بازیگر، نویسنده، تهیه کننده. و … به زودی اتفاق می افتد.

در بیانیه انجمن کارگردانان با تاکید بر استقلال این انجمن آمده است که زیر نظر انجمن هنرهای دراماتیک رشت فعالیت خواهد کرد و برنامه های خود را با بحث و بررسی در مجمع عمومی برای ارتقای هنر کارگردانی اجرا می کند.

انجمن هنرهای نمایشی رشت که هفته گذشته با انتشار اطلاعیه رسمی ثبت انجمن ها در مطبوعات استان (هیئت موسس امیر حامد – نیما اشجری – سامیه جه طلب) اعلام موجودیت کرد، سرانجام پس از چندین اطلاعیه توسط اعضای هیئت مدیره «انجمن کارگردانان» در جلسه ای با حضور 40 نفر از اهالی تئاتر شامل سه کارگردان و دو نفر از اعضای تیم کارگردانی.

این اولین بار است که تشکلی مستقل در تئاتر رشت ایجاد می شود و در اولین گام اعضای گروه کارگردانی اعم از دستیاران، منشی و کارگردان، نمایشنامه نویس و طراح حرکت با حضور خود تصمیم گیری می کنند.

همچنین سازوکار فعالیت کانون بر اساس خرد جمعی و در مجمع کانون تعیین می شود و کمیته های اجرایی مسئولیت آن را بر عهده دارند.

اما کانون مدیران انجمن هنرهای نمایشی رشت افراد زیر را انتخاب کرد:
1- محمدمهدی یوسفی زاده فوق لیسانس کارگردانی است
2- فرشید شعبان زاده دارای مدرک لیسانس کارگردانی تئاتر است
3- نیما جهان بین فوق لیسانس کارگردانی تئاتر
و همچنین در حوزه گروه کارگردان:
4- امیرمحمد سکوتی
5- سیامک حسین پور با بیش از 10 سال سابقه به عنوان دستیار اعضای اصلی هیئت مدیره هستند.
6- صادق حسین پور دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی در گروه کارگردانی

7- مهتاب مصلحی با مدرک لیسانس سینما به عنوان عضو علی البدل انتخاب شد.

متأسفانه با توجه به اینکه حدود 120 سال از اجرای نخستین اجراها در گیلان می گذرد، تئاتر امروز استان با وجود فعالانی که با عشق و علاقه چراغ را روشن نگه داشته اند، نمی تواند تاریخ صد ساله را به یاد آورد. به هنر و شاید پس از یک قرن گیلان باید با نویسندگی، بازیگری و کارگردانی نمایشنامه، سهم بیشتری در صنعت تئاتر کشور داشته باشد – چون اکبر رادی زمانی از این شهر شروع به کار کرد و آثارش دهه ها در سراسر کشور اجرا می شد. استان ها در حال اجراست.

به هر حال شروع این حرکت صنفی دیر است اما اتفاق خوبی است به شرطی که اهالی تئاتر از اختلاف نظرها دوری کنند و به لزوم همفکری پایبند باشند.
امید است با تشکیل زیرگروه های بیشتر، اهالی پرشمار تئاتر رشت با دور هم جمع شدن در موضوعاتی مانند بیمه هنرمندان، اجاره سالن، تبلیغات شهری، وضع قوانین آموزشی در مدارس و تقویت زیرساخت ها گام های معناداری بردارند. .. ایمن بمانید تا از مداخله دولت و با همه تفاوت ها جلو بروید.

و بالاخره همیشه یکی یکی از گلایه‌های اصلی هنرمندان ساکن استان‌ها این است که همه توجه و امکانات در پایتخت متمرکز است که مانع برابری و توزیع متعادل بودجه‌های اندک دولتی می‌شود و اغلب نمایش‌ها و بازیگران در تهران روی صحنه می‌روند. تبعیض آمیز است

اگرچه اکثر اعضای خانواده تئاتر گیلان در رشت فعال هستند و مرکز کارگردانی نیز در رشت تأسیس شده است، اما ای کاش شهرهایی با هنرمندان جوان و مشتاق و پیشکسوتان برجسته عرصه تئاتر نیز در این حلقه و هسته مرکزی جایگاهی پیدا کنند. کانون با چیدمانی خلاقانه در مسیر تکامل نباید مورد غفلت تئاتر شهرهایی مانند لاهیجان، انزلی، تلاش، رودبار، لنگرود و … باشد تا حرکتی همه جانبه و همه جانبه در تئاتر گیلان جان بگیرد. بیدار شد

برای ارزیابی عملکرد مرکز باید وقت گذاشت و امیدوار بود – حداقل شش ماه تا یک سال بعد بهتر است در مورد کیفیت و ضعف های این حرکت در تئاتر گیلان نقد و اظهار نظر کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما