وحید محمود قره باغ; لازم به ذکر است که اگرچه برخی از انجمن های مخفی اهداف خوبی را دنبال کرده اند، اما در آن سوی ماجرا، بسیاری از جوامع به اهداف شومی دست زده اند و به نظر می رسد نقطه مشترک غالب این جریان ها، هنر خواص خاصی بوده است.
از سوی دیگر یکی آلبرشت دورر یا آلبرشت دورر یکی از بزرگترین هنرمندان اعصار و البته تاریخ آلمان است. او در پایان قرن پانزدهم به دنیا آمد. دورر در دوران کودکی نقاش، حکاکی و ریاضیدان بود. او همچنین بزرگترین قلمزن زمان خود بهشمار میرفت و توانست با حکاکی روی چوب و فلزات آثار منحصربهفردی از خود به جای بگذارد. آثاری که تأثیر بسزایی در هنر قرن شانزدهم اروپا گذاشت. علاوه بر این، دورر یکی از معدود هنرمندان تاریخ است که در زمان حیات خود به اوج شهرت و اعتبار رسید. در ابتدا نزد پدرش به زرگری مشغول شد. سپس به نقاشی روی آورد و هنر خود را نزد یک نقاش چیره دست آلمانی ادامه داد. دورر در برخی زمینهها بنیانهای جدیدی را پایهگذاری کرد که تحول و تأثیر زیادی در اروپا ایجاد کرد.
خودنگاره دورر با خار مغیلانی در دست
این شخصیت در طول زندگی خود خودنگاره هایی نیز به جا گذاشته است. در یکی از این آثار خود را با خار یا خار نقاشی کرده است. خار مغیلان خواص مختلفی دارد. این گیاه قطرات آب و شبنم را در بین برگ های خود نگه می دارد و لقب تشنه را به خود اختصاص داده است. بنابراین، خرچنگ نمادی برای عطش دانش شده است. دانشی که در خود پنهان می کند.
همچنین خار مغیلان نماد رازداری و ارتباط با محافل محرمانه است; از سوی دیگر بعید است هنرمندی دقیق و دقیق مانند دورر بی دلیل نقشی را ایفا کند. برخی از نقاشی های دورر پرگار را نشان می دهد و مشخص است که پرگار به عنوان نمادی برای صفت آفرینش در عالم معرفت به کار می رود و گاه به آفرینش قدرت هستی نیز اشاره دارد.
او همچنین به مسائل مربوط به عمق در نقاشی، تناسبات بدن انسان و آناتومی علاقه داشت. دورر نیز مانند افرادی که شخصیت پنهانی داشتند و دارند، برخی از ابعاد شخصیت او هرگز آشکار نشد و پنهان ماند. سرانجام این هنرمند بینظیر در اوایل قرن شانزدهم بدون افشای برخی رازها با باری گرانقیمت بر دوش درگذشت.