به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، قدردانی از تبحر شجریان در عرصه آواز موسیقی ایرانی نه تنها به تاریخ تولد و وفات او بستگی دارد، بلکه قدر مقام او زمان نمی شناسد. به همین منظور هفته گذشته مراسم یادبود شهریان توسط جمعی از شاگردان و دوستانش به سرپرستی ایلیا محمدی نیا مسئول کارگاه آواز شجریان در خانه هنرمندان و چهره های سرشناس فرهنگ و هنر توسط استاد محمد برگزار شد. در این مراسم رضا شفیعی کدکنی، استاد عبدالمجید کاکایی، ابوالفضل جلیلی، سهیل محمودی، سید عباس سجادی، عبدالجبار کاکایی، مظفر شفیعی و بسیاری دیگر از شخصیت های فرهنگی و هنری حضور داشتند.
در سفرهای خارج از کشور کاست شجریان را به آنها دادم و گفتم آنها را در رادیو پخش کنند
یکی یکی از جذابیت های این مراسم تشریح خاطرات سینمایی و موسیقایی ابوالفضل جلیلی بود که با تشویق های فراوان روبه رو شد.
او گفت: «وقتی کوچک بودم به چیزهایی علاقه داشتم که اصلاً نمی دانستم چیست و هر چه می گفتم، مادرم می گفت گناه است، آن موقع شما را به جهنم می بردند و می سوزانند آجیل خورهایی بودند که با قاشق صدای سنتور می دادند. یک بار قاشقی در دستم بود و زدم و مادرم گفت: بس کن، می برندت و می سوزانمت.
مامانم یه کمد داشت که یه چمدون خیلی بزرگ با لباس عروسش داشت و وقتی خونه نبودن، چمدون رو باز میکردم، وسایل رو بیرون میاوردم، میرفتم داخل، در رو میبستم و شروع میکردم به آواز خواندن. از مطالبی که خواندم، کاش دوربینی برای فیلمبرداری داشتم. وقتی آن را خواندم، احساس کردم دارم با آن چمدان پرواز می کنم، و عکس هایی را دیدم که بعداً در سوئیس، وقتی هواپیما به زمین نشست، گفتم: “همه چیز را دیده ام.”
زمانی که من یک نوجوان بودم با یکی از دوستم که همسایه ما بود به اهواز رفتم. در آنجا، پس از یک مهمانی، با دانشجویی صحبت کردم که از من خواست درباره خودم چیزی بگویم. بعد از من پرسید که در موسیقی چه کسی را دوست دارم و گفتم کسی را نمی شناسم شاید ایرج. گفت چرا ایرج چون حس خاصی دارد و ساده است به من گفت من هم بخوان. گفت: در یک آهنگ دنبال چه می گردی، گفتم: «من به دنبال کشف و شهود هستم. اینهایی که گوش می کنم ساده هستند، دلم یک چیز سخت می خواهد.» یک کاست به من داد و گفت: «این کاست «فنجان را پر کن» با صدای «سیوش» است. گفتم سیاوش کیست گفت برو گوش کن.
روز بعد وقتی نوار را گوش کردم احساس کردم حالم عوض شده و تا غروب صد بار گوش کردم. هر بار که سعی می کردم مثل او آواز بخوانم، صدایم شبیه زوزه بود. عصر که این دانش آموز را دیدم، گفتم خواندن این کار بسیار سخت است و نمی توانم این کار را انجام دهم. گفت اگر علاقه داری این را گوش کن و بقیه را فراموش کن. اینجا بود که عاشق آقای شجریان شدم.
از آنجایی که فیلمهایم را توقیف کردند و اجازه پخش نداشتم، جایی نرفتم، اما چون میخواستم آقای شجریان را ببینم، به عروسی دعوت شدم که گفتند آقای شجریان آنجاست و رفتم. . وقتی به دیدار آقای شجریان رفتم، آنقدر که دوستش داشتم نمی خواستم به ایشان نگاه کنم. او به من گفت: «جلیلی بیا اینجا، چه جور فیلمی می کنی که مدام متوقف می شود، خوشحالم که او مرا می شناسد. گفتم من کارهای شما را انجام می دهم. گفت یعنی چی گفتم هر چی تو هنر دارم از اول تا آخرش زمزمه می کنم گفتم به جای اینکه پول بگیری، یک کاست به تو می دهم، آن را در رادیو پخش کن. با صدای استاد شجریان.
چاوشی خاطرنشان کرد: این تنها چیزی است که باقی مانده است
محسن چاوشی که با انتشار قطعه «تکیه کوچیک» در تیرماه امسال رکورد 5 روزه را در اختیار داشت، حالا با انتشار قطعه دیگری استانداردهای جدیدی را در جذب مخاطب ایجاد کرده است.
به گزارش ایسنا، «همین مانده بود» عنوان قطعه جدیدی است که مدتی پیش با صدای این خواننده پاپ منتشر شد و خیلی زود مورد توجه طرفدارانش قرار گرفت.
علاوه بر صفحات غیر رسمی در دنیای مجازی، صفحه رسمی این خواننده در آپارات نیز این قطعه را منتشر کرد که در چند روز اول توانست رکورد بیش از 100 هزار بازدید را به دست آورد.
این قطعه با شعری از امید روزبه، ملودی محسن چاوشی و تنظیم فرشاد حسامی منتشر شد.
طبق آمار جمع آوری شده، مقاله تکیه کوچیک نیز پس از 72 ساعت انتشار از 100000 بازدید عبور کرد.
وطن ما خط قرمز ماست، ما برای جغرافیای ایران زندگی می کنیم
گروه موسیقی لیان به سرپرستی محسن شریفیان با حضور بازتاب آنلاین روی صحنه رفت. او در ابتدای برنامه قطعه ای برای همیشه خلیج فارس اجرا کرد و با گلایه از حاضران در برج میلاد گفت: متاسفانه در روزگاری زندگی می کنیم که هنرمند از «وطن» و عشقش به میهن می گوید. به نام “مزدور” تعیین شده است. این ضعف فرهنگی را باید یک ضعف در مدیریت فرهنگی این کشور با این سابقه و پیشینه دانست. من مزدوری هستم که امروز می خواهم برای کشورم آواز بخوانم و ساز بزنم. وطن خط قرمز ماست و در این روزهای داغ متاسفم که حتی هنرمندان تاثیرگذار هم می ترسند حسرت شهادت سربازان بی ادعای ارتش را بخورند. مدیر عامل اصلی این دوقطبی تاسف بار شما هستید. ما برای خلیج فارس، برای جزایر ایرانی و جغرافیای این کشور میمیریم.
اجرای آثاری از حسین علیزاده و حسن کسایی توسط گروه جوان
گروه موسیقی «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری به اجرای آثار حسین علیزاده و حسن کسایی در دو قسمت موسیقی گروهی و دونوازی زهی و موسیقی در تالار رودکی پرداخت.
در قسمت اول، قطعه سلام از حسن کسایی و قطعه 7 بار از حسین علیزاده با تنظیم تغییر یافته اجرا شد، قسمت دوم کنسرت با همنوازی تار و طبل با حضور مجید مولانیا اختصاص داشت. و حمید قنبری.
رویکرد جدید ارکستر سمفونیک به اجرای «راهپیمایی ایرانی»
ارکستر سمفونیک تهران نیز به رهبری مازیار یونسی 15 رویکرد جدیدی را در دستور کار دارد. آبان انجام دهد
برای این اجرا قطعاتی از «راهپیمایی ایرانی» اثر یوهان اشتراوس آهنگساز آلمانی، «سمفونی شماره 4» از آهنگساز ایتالیایی فلیکس مندلسون، قطعات 1، 2 و 4 از «دریاچه قو» اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روسی. اپرای «بارکارول» اثر ژان ژاکوب اوفنباخ، آهنگساز فرانسوی و «پایکوبی» اثر حسین علیزاده از آنها در نظر گرفته شده است.
۲۴۳۵۷