پریسا ساسانی: محمد لقمانیان عروسک گردان فامیل دور در مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» با ایرج طهماسب و صداپیشه بچه فامیل بود و در سریال «مهومنی» نیز نقش های قیمه، روح و پاشه را بازی کرد. ناگفته نماند که لقمانیان با بازی در نقش عروسک گردان و صداپیشگی شخصیتی به نام «لوکمه» به جامعه غیر هنری معرفی شد.

این عروسک گردان و صداپیشه که از اعضای انجمن تئاتر عروسکی است. ادامه رسیدگی به پرونده خانه تئاتر در خبرگزاری بازتاب آنلاین؛ وی گفت: هنر نمایش و تئاتر اساساً به مدیران مربوط نیست و بر همین اساس خانه تئاتر و مسائل پیرامون این نهاد صنفی در سیاست کلان مسئولان فرهنگی لحاظ نمی شود.

وی در این گفتگو به وضعیت معیشتی اعضای خانه طناتر، درگیری درون کانون ها، کم توجهی وزارت آموزش و پرورش به هنر نمایش و دیگر مسائل خانه تئاتر اشاره کرد.

* وضعیت تئاتر را چگونه ارزیابی می کنید؟

در ابتدا می خواهم به این نکته اشاره کنم که اساساً هنر تئاتر و اهالی آن برای مدیران و متولیان فرهنگ اهمیتی ندارد و بنابراین مشکلات اساسی اهالی تئاتر در تئاتر هرگز به صورت سازمان یافته حل نمی شود. از این رو هر از چند گاهی دعوا و درگیری بین اصناف، کانون ها و هیئت بر سر موضوعات مختلف می شود که هیچ ربطی به اصالت هنر تئاتر ندارد.

*آیا این جستجوی سهام در جایی پیشرو است؟

برای برخی، بله. از آنجایی که امکانات رفاهی به درستی بین اعضا توزیع نمی شود، به این معنی است که آنها همیشه مسئولیت ویژه خود را در صورت وجود امتیاز وام بر عهده می گیرند. در نتیجه این روند نتیجه ای جز بی اعتمادی نسبت به اعضای خانه تئاتر ندارد.

چه باید کرد

مشکل باید ریشه ای حل شود و به جای این گونه دعواها، مدیران فعلی خانه تئاتر وقت بگذارند و به وزارت مستشاری مراجعه کنند تا بتوانند مشکلات اساسی و اساسی خانه را از پایه حل کنند. مطالبات اهالی تئاتر باید در سطح کلان به گوش سیاستمداران و تصمیم گیران برسد تا ما تئاتری ها که به اعتبار اعضایشان شناخته می شویم. برای ارائه طرح ها و ایده ها، تهیه بودجه مناسب و به نمایش گذاشتن هنر ارزشمند تئاتر. وگرنه به اندازه شما که رسانه باید به مسائل خانه تئاتر بپردازید و ما به عنوان اعضای این اتحادیه از کاستی ها صحبت می کنیم. در نهایت، ما به هیچ جا نمی رویم.

* اعضای تئاترهاوس در این خصوص چه می توانند بکنند؟

واقعیت این است که گرانی، بیکاری و تورم فشار مضاعفی بر جامعه وارد کرده است و اعضای خانه تئاتر نیز از اعضای این جامعه هستند و انتظاراتشان به حداقل یعنی بیمه و مستمری کاهش یافته است. در واقع اعضا به هر حال همکاری می کنند چون می ترسند حداقل بیمه آنها کاهش پیدا نکند که البته مهم نیست چون به هر حال زندگی آنها به این مسائل گره خورده است و به نوعی مجبور به مشارکت هستند.

* آیا امکانات یا امکانات خاصی برای اعضا وجود دارد؟

امکانات بسیار ضعیف و به نظر من توهین آمیز است. سال گذشته از خانه به من زنگ زدند و به من گفتند که سطل اهدایی را پشت سر گذاشته‌اند و من باید برای تحویل گرفتن آن به تئاتر بروم. اما واقعیت این است که هزینه سفر من به خانه برابر با سطل اهدایی اسنپ بود. به همین دلیل معتقدم اعطای این نوع کمک‌های اجتماعی توهین به اهالی تئاتر است و فکر می‌کنند این گونه تاسیسات فقط به مراکزی که بودجه دریافت کرده‌اند گزارش می‌شود. این در حالی است که بسیاری از هنرمندان بیکار هستند و بهتر است به فکر حفظ بیکاری و معیشت خود باشند.

* هیئت مدیره این اتحادیه برای رفع بیکاری در بین اهالی تئاتر چه می تواند بکند؟

با توجه به مدرن بودن زندگی باید سیستم های فروش و بازاریابی بسیار قوی ایجاد کرد تا ایده های جدید در کنار کارآفرینی پیاده سازی شود. اما متأسفانه ایده های خلاقانه در تئاتر همیشه به حداقل ممکن قربانی شده است. بنابراین اتفاق خاصی برای تئاتر به عنوان بیانیه آینده نیفتاده است و به نظر می رسد نمی خواهیم این هنر و اهالی آن را جدی بگیریم. به همین دلیل معتقدم نباید مشکل را در جای دیگری جز درون خود جستجو کنیم، زیرا اگر اهالی تئاتر هنر خود و مطالبات آن را جدی بگیرند، مدیران نیز باید این هنر ارزشمند و اهالی آن را جدی بگیرند.

* خانه هنرمندان برای تامین نیازهای مالی اعضای خود چه کرده است؟

به معنای واقعی کلمه هیچ کاری نکرد. فقط بگم که برای جشن سالانه باشگاه در تهیه شیرینی مشکل داریم و با سلام و صلوات پول شیرینی رو میدیم و متاسفانه پول خرید شیرینی هم در گزارش سالیانه منعکس میشه. هنرمند باید از هر نظر مراقبت شود تا بتواند با خیال راحت به فعالیت هنری خود ادامه دهد و هیچ غیرهنرمندی به خود اجازه ورود به هنر تئاتر را ندهد. اما متاسفانه شاهد حضور رپرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام به عنوان بازیگر در صحنه تئاتر هستیم. چرا؟ چون حضورشان برای اجرا پول می آورد. این در حالی است که هنر ارزشمند تئاتر باید آنقدر پول داشته باشد که کارآفرین باشد و به چهره های پولساز اینستاگرام روی نیاورد. یکی یکی از وظایف تئاتر فراهم کردن فضای کار برای اهالی تئاتر است نه پولسازان! اما در پایان متأسفانه باید بگویم که تئاتر غیر فعال شده است و هنرمندان این دسته هیچ تصور روشنی از آینده حرفه ای خود ندارند.

۲۴۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما