ماجرای عجیب اولین سفیر اسرائیل در ایران

گزارش کردن بازتاب آنلاین به گزارش اطلاعات آنلاین، زوی دوریل اولین نماینده رژیم صهیونیستی بود که برای پی ریزی روابط FIM به ایران آمد. 24 اسفند در سال 1328 اعلام شد که دولت ایران حکومت اشغالگر قدس را به رسمیت شناخت. 7 سال بعد، در روز هفتم فروردین در سال 1335 دوریل نه به عنوان سفیر دولت اسرائیل، بلکه به عنوان نماینده تجاری آن کشور وارد ایران شد. دوریل در ایران در شرکت «شرام» در خیابان لاله زار در طبقه دوم پاساژ قدیم کار می کرد و همزمان کارشناس کالاهای صادراتی در یک شرکت دیگر و مشاور حقوقی یک شرکت نفت هلند بود.

مردی به ساواک مشکوک شد

فعالیت های دوریل در تهران حتی برای ساواک که مدام او را زیر نظر داشت و حرکاتش را کنترل می کرد مشکوک و مشکوک بود. بسته های حاوی چندین کیلو طلا که گهگاه از خارج به دوریل ایران می رسید، ساواک را از فعالیت های او در کشور آگاه می کرد. در یکی حدود 13 کیلوگرم طلای خالص از محموله های ارسالی به ایران به دوریل ارسال می شود که او و یک یهودی دیگر پس از ترخیص از گمرک با خودروی کرایه ای به مقصد نامعلومی حمل می کنند. در بین راه مأموران ساواک که دوریل را زیر نظر داشتند او را در حال پیاده شدن از ماشین می بینند و فرد دیگری که طلاها را در دست دارد به سمت خیابان شهرضا می رود. [انقلاب اسلامی کنونی] او به رانندگی ادامه می دهد و در تقاطع بعدی به دست مأموران گم می شود. در نهایت مقامات ساواک نمی توانند تشخیص دهند که چرا طلا به ایران آمده یا با آن چه کرده اند. به احتمال زیاد دوریل برای چنین عملیاتی آموزش دیده و متوجه شده که رد شده و تحت نظر است.

مردی که خود را سفیر اسرائیل معرفی کرد

در ظاهر رژیم شهنیشانی هیچ ارتباطی با رژیم صهیونیستی نداشت، اما دوریل در محافل رسمی خود را نماینده کشورش در ایران معرفی کرد و حتی نسبت به آن هشدار داده شد. چند سال پس از شروع کار خود در ایران، دوریل رسماً خود را سفیر اسرائیل در ایران خواند و حتی در نامه‌هایی به چندین سفارت از این عنوان استفاده کرد که واکنش عراق و مقامات ایرانی را برانگیخت و آنها نیز سعی کردند پاسخ دهند. واقعیت این بود که آژانس اسرائیلی در خیابان جامی، کاشی شماره 2 گزینه های محدودی دارد یکی و نیمی از آن پیام بود. اما چرا دوریل با وجود مخالفت مقامات ایرانی خود را سفیر اسرائیل در ایران معرفی کرد؟

خبر به رسمیت شناختن اسرائیل توسط دولت ایران/ مجله تهران شماره 26/345 اسفند ۱۳۲۸

حقیقت این است که روابط پنهانی ایران و اسرائیل به نفع مقامات صهیونیستی است نبود و گرچه دولت این کشور به مطبوعات این کشور اجازه بحث در مورد روابط دو کشور را نمی داد و با مخفی نگه داشتن روابط ایران و اسرائیل نظرات رژیم شاهنشاهی را می پذیرفت، اما دوریل سعی در انجام این کار با دولت ایران داشت. او برای شکستن یخ روابط به ظاهر سرد پهلوی دوم و اسرائیل خود را سفیر اسرائیل معرفی کرد.

پایان مردی که عتیقه فروشی از مغازه می فروخت

اگرچه تلاش دوریل برای معرفی خود به عنوان سفیر اسرائیل در مدت اقامتش در ایران ناکام ماند، اما او روابط گسترده ای با سیاستمداران و بازرگانان برقرار کرده بود و از چهره های شناخته شده در محافل سیاسی بود. دوریل تا زمستان 1346 در ایران ماند و به گفته میر عزری، دومین فرستاده اسرائیل به ایران در زمان پهلوی دوم، با تسلط او به هر چیزی می توان رسید. پس از پایان مأموریت، دوریل به درخواست عزری مدتی در ایران بود، سپس به درخواست همسرش به سوئیس رفت و مدتی وکالت یک سرمایه دار یهودی و دلال عتیقه در پاریس بود. او در سال 1349 خانه ای در بیت المقدس خرید، اما در 80 سالگی در سوئیس درگذشت و جسدش به سرزمین های اشغالی بازگردانده شد.

۲۵۹

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما