یکی از فعالان کارگری می گوید وزیر کار هنوز به معاونت روابط صنعتی خود اعلام نکرده است که نمایندگان کارگری می خواهند وارد رده تعیین دستمزد کارگران ۱۴۰۴ شوند.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری در گفت و گو با تجارت نیوز به تشریح وضعیت موجود در خصوص تعیین دستمزد کارگران در سال 1404 پرداخت.

توفیقی ابتدا از وزیر کار دولت چهاردهم گلایه کرد: «معمولاً وقتی دولت ها لایحه بودجه را به مجلس ارائه می کنند، بحث دستمزد کارگران داغ می شود، اما اولین مشکل این است که وزیر کار هنوز معاون کار خود را معرفی نکرده است. نمایندگان کارگران روابط کار نمی خواستند وارد مقوله روابط کار شوند یکی از زیرمجموعه های آن به معنای دریافت حقوق است.

وی ادامه داد:یکی یکی از انتظارات و خواسته های نیروی کار، انتصاب همین معاونت روابط کار است که متأسفانه چرخ های تعیین دستمزد را به بن بست می زند. کمیسیونر روابط صنعتی طی دو سال گذشته بر خلاف ماده 41 قانون کار، از تصویب ارقام مضحک و طنز برای دستمزد کارگران اطمینان حاصل کرده است.

وزیر کار هیچ دغدغه و تمایلی برای برگزاری جلسات تعیین دستمزد کارگران ندارد

این فعال کارگری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر در وزارت کار نه روابط صنعتی وجود دارد و نه کمیسر قبلی روابط صنعتی فعال است و نه کمیسر جدید روابط صنعتی منصوب شده است. به نظر می رسد وزیر کار نیز نگران این موضوع نیست.»

وی افزود: طبق قانون هر ماه حداقل یک جلسه شورای عالی کار باید تشکیل شود اما در مدت سه ماه که از شروع به کار دولت چهاردهم می گذرد، حتی یک جلسه شورای عالی کار برگزار نشده است. صورت گرفته است.»

معیشت کارگران بیش از ۲۷ میلیون تومان است

این فعال کارگری در توضیح ماده 41 قانون کار توضیح داد: بر اساس این ماده، دستمزد کارگران باید با در نظر گرفتن سطح معیشتی تعیین شود و محاسبات مرکز آمار ایران نشان می دهد ، اندازه سبد معیشتی بیش از 27 میلیون تومان مبالغ است. اما در شرایط ایده آل حقوق کارگران 11 میلیون تومان است. بنابراین حقوق کارگران فقط برای 8.5 روز در ماه کفایت می کند و 21.5 روز باقیمانده معیشت کارگران با دستفروشی، کار در تاکسی های اینترنتی، زندگی در حاشیه شهر و … تامین می شود. مدرسه.”

توفیقی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان کارگری خواستار اجرای ماده 41 قانون کار، احیای تشکل های کارگری، به روز رسانی شورای عالی کار و حضور نمایندگان واقعی آنها در این شورا هستند، اما هیچ یک از این در این سه ماه محقق شده است.»

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما